Een greep uit de collectie: door Erienne en Jenny - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu Een greep uit de collectie: door Erienne en Jenny - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu

Een greep uit de collectie: door Erienne en Jenny

Door: Erienne Lourens

Blijf op de hoogte en volg Erienne

23 Augustus 2010 | Suriname, Paramaribo

Vrijdagavond ben ik toch een beetje cultureel en museologisch verantwoord gaan doen. Ben namelijk naar Fort Zeelandia geweest. Er is namelijk een tentoonstelling van de Stichting Gebouwd Erfgoed Suriname over de monumentale gebouwen in Paramaribo. In 80 lijsten zijn er zowel oude als recente foto's die weergeven hoe prachtig de binnenstad van Paramaribo wel niet is. Sinds 2002 is er een Monumentenwet die moet verhinderen dat eigenaren hun pand zomaar grondig veranderen of zelfs slopen. In de praktijk komt het echter nog steeds voor dat men er pas achter komt als het al gebeurd is. Zulke dingen gebeuren nu eenmaal hier.

Het waren stuk voor stuk prachtige foto's. Van de oude foto's waren ook enkele uit onze collectie opgenomen, die ik nog met Laddy heb helpen proef-fotograferen. Alleen ik vond de tekstbordjes nogal klein. Ik had dat ook al tegen de man gezet die het geheel in elkaar heeft gezet, een mede museoloog notabene! Niet opgeleid aan de Reinwardt maar in Brazilie. Maar die man schijnt zo koppig te zijn. Op mijn commentaar op de tekstbordjes had hij als antwoord 'ja maar het is standaard onder de lijst'. Ja dus? Sinds wanneer moet je per se standaard doen? Bovendien, kun je zelf niet bedenken dat met lettergrootte 11 je het niet onder de lijst kan zetten? Maar het kon niet ernaast want misschien raakt men in de war, terwijl hij vervolgens zegt dat veel mensen weten waar deze gebouwen staan/stonden. Dan spreek je jezelf toch tegen of ben ik nou gek? Nou ja, whatever hoor. Is niet onze tentoonstelling.

Over tentoonstellingen gesproken. Stemwijzer is er inmiddels helemaal uit. Bijna alle bruiklenen zijn terug naar de partijen en particuliere figuren. Hebben we toch snel gedaan in maar 5 dagen tijd. Het uitzoeken was het meeste werk. De zolder gaat nu voorlopig gewoon op slot. Met de eerste verdieping is dit lastiger dus Laddy had besloten daar gewoon wat schilderijen op te hangen. Er stonden ook nog 2 kasten, en we hebben besloten om ook nog 3 vitrines te laten staan om wat objecten in te tonen. Alleen maar schilderijen is immers ook zo saai. Omdat er eigenlijk totaal geen samenhang is tussen de objecten en schilderijen hebben we het maar de projectnaam 'een greep uit de collectie' gegeven. In een kast hebben we nu wat verschillende spulletjes zoals pintibeelden en schalen. In een andere kast Indiaanse objecten zoals kammen en strijdknotsen. In een lage vitrine hebben we wat schalen gezet op een doek met steuntjes eronder. Verder zijn er nog 2 glazen vitrines, waarvan de ene nu bosnegerobjecten herbergt en de ander Javaanse objecten. Ik heb de Javaanse vitrine ingericht. Ik vond het zo leuk om spulletjes uit te zoeken in het depot. Voelde net alsof ik aan het winkelen was. Alles paste ook maar net in Hanna's auto en ook maar net in de vitrine. In de Javaanse vitrine is nu een hele muziekgroep ingericht van miniatuur instrumenten en poppetjes. Ik zal er wat foto's van maken. Zo is de zaal toch een beetje vol voor als de bezoekers komen. En dat in maar een paar uurtjes gedaan!

Komende week ben ik weer op het depot. Mina is met verlof en we moeten ook de interne bruikleen van het museum van Stemwijzer afwerken. Pff, de tijd gaat nu echt snel, nog maar 3weken. Moet komende week ook nog maar mijn tripje naar Nickerie regelen voor het weekend. Voor de rest blijf ik maar in de stad. Heb nog genoeg te doen en uit te zoeken dus dat lijkt me verstandiger. Ben al een aardig eind met alles kopen wat ik wil, maar een aantal dingen die op het laatste moment moeten.

Tang boeng!

• 23 Augustus 2010 - 16:16

Diteke:

Ik ben heel erg benieuwd naar de foto's! :D