Nickerie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu Nickerie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu

Nickerie

Door: Erienne Lourens

Blijf op de hoogte en volg Erienne

06 September 2010 | Suriname, Paramaribo

Op woensdag 1 september was het dan zover! Op naar Nickerie! Ik heb eerst nog een uurtje doorgebracht in het museum, nog eventjes iets onder de knie krijgen wat betreft het fotoproject.

Vervolgens rond een uurtje of half 11 op weg naar Nickerie. Eerst de Kwattaweg helemaal uitrijden. Deze gaat geruisloos over in de Oost-Westverbinding, en voor je het goed en wel beseft bevind je je in het district Wanica. En net zo plotseling als dat je er was, ben je er ook weer uit en ben je in Saramacca. Je passeert de afslag naar Groningen (die ik al een keer gepasseerd was toen ik naar Groningen ging), Bethlehem (zonder het Kindeke) en Calcutta (zonder Moeder Theresa). En dan kom je bij de immense Coppenamebrug. De brug over, jawel, de Coppenamerivier. Goh ze zijn hier zo inventief met namen geven. Onderweg nog genoeg keren gestopt om foto’s te maken.

Eenmaal bij die brug waren we op een derde van de reis. Vlak na de brug is de plaats waar een paar weken geleden een auto verongelukte waarbij de vijf inzittenden de dood vonden. Het was één klein gat, dus ik snap niet helemaal waarom het ongeluk nou gebeurd is. Volgens mij zijn er wat dingen verzwegen. Echt zonde. En, voordat je het weet, zonder aankondiging, bevind je je in Totness, de hoofdplaats van Coronie. Het is dat ik het herkende door het Staatslogeergebouw (wat nu buiten gebruik is), maar anders zou je er gewoon doorheen sjeezen (voor zover dat lukt met al die drempels). Na ongeveer 45min kwamen we aan bij de afslag naar Wageningen. Hier naar binnen gegaan omdat ik ook nog nooit in Wageningen was geweest. Hier het standbeeld van Alida gezien met de afgesneden borst. Het verhaal gaat dat een slavenmeesters, Susanna DuPlessis, jaloers was op de slavin Alida omdat de man van Susanna in Alida geïnteresseerd was. En om dit een halt toe te roepen heeft ze de borst van Alida afgesneden en aan haar man geserveerd, ‘omdat hij er zo van hield’. Maar waarom het in Wageningen staat weet ik niet. Hier staat ook nog de oude fabriek van de SML. Waar dit voor staat weet ik echter ook niet. Na Wageningen zijn we in één ruk doorgereden naar Nieuw Nickerie. Dwars door de Henarpolder, en een beetje verdwaald in Nieuw Nickerie, vonden we het Staatslogeergebouw. Van buiten een leuk uitziend gebouw. Al moet ik wel zeggen dat ik voor die 50srd per nacht wel een wat grotere kamer had verwacht, en ook wel iets schoner. Maar goed, aan de andere kant, het had wel airco en een mooi uitzicht op een rivier.

In de avond eten gehaald bij de lokale Chinees (die zijn hier toch ook overal), nasi met kip en garnalen. Was wel lekker, met een sapje erbij. Maar vroeg gaan slapen, kan hier in Nickerie prima. Maar mijn god, wat deed mijn rug pijn de volgende ochtend. Die matrassen zijn veels te dun, dus je voelt die lattenbodem te duidelijk. Ik wil mijn eigen bed! Na een ontbijtje op de kamer (ik wil immers niet betalen voor ontbijt als het goedkoper kan) naar de Zeedijk gegaan. Hier ook een crematieoord en een Hindostaanse tempel gezien. Die had ik 6jaar geleden al gezien, maar het is altijd leuk om weer op de Zeedijk te staan en naar Guyana te kijken. De Corantijnrivier is een heel stuk breder dan de Marowijne, want Guyana is in de verte te zien, terwijl je in Frans-Guyana de gebouwen kan onderscheiden. Op de lokale markt was er een mevrouw die schaafijs verkocht. Sowieso, een vrouw die schaafijs verkoopt is al een zeldzaamheid, maar deze mevrouw deed nog aan acties ook nog! De vakantieactie van dit jaar: koop 1 schaafijs en krijg de refill gratis! Nou, de Nederlander in mij denkt dan ‘YES!’. Dus ik heb heerlijk 2 schaafijsjes gehad. Beiden met gember, sterk maar heerlijk!

Vervolgens dachten we ‘laten we naar South Drain gaan’. De baliemedewerkster in Residence Inn aan wie ik een kaartje had gevraagd zei dat het wel leuk was. Nou echt niet. Het was 1 super mooie weg, naar the middle of nowhere. Naar de ferry terminal. En die was dicht. Dus onverrichte zaken weer terug. Zonde van de benzine.

Deze avond hebben we rijst, tjauwmin en sweet&sour fish gegeten. Deze vis was kubi vis. En ik moet zeggen, het was wel heerlijk. En weer vroeg gaan slapen, dat kan hier echt prima.

Op vrijdagochtend weer liggen draaien 2 uur lang. Die bedden lagen echt niet lekker. Wel twee lekkere broodjes (1 met kerrie ei en 1 met doperwten kip) gekocht. Heerlijk! Echt een heerlijk ontbijtje. Oja, en weer de mevrouw van het schaafijs een bezoekje gebracht. En toen snel weer terug naar de stad. Onderweg nog wel een paar keer gestopt om foto’s te maken. En in 3uurtjes waren we weer terug in de stad. Echt een leuke midweek.

• 07 September 2010 - 19:54

Dre:

Klinkt allemaal goed ;) Nu je laatste paar daagjes zon pakken daar...want hier in Nederland lijkt het wel bijna herfst:S
    Fijne terugvlucht alvast & see you next week!
    Xx