Politiek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu Politiek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu

Politiek

Door: Erienne Lourens

Blijf op de hoogte en volg Erienne

19 Augustus 2010 | Suriname, Paramaribo

Nou het is hier dan eindelijk zover. De machtsoverdracht is vorige week donderdag geweest. Geen president Venetiaan meer, maar president Bouterse. En ik vind het vreselijk, men mag het weten.

Ik vind dat het groepje rond de nieuwe president gewoon zeer kinderachtig te werk gaat. De uittredende regering nodigt de Nederlandse ambassadeur uit voor de inauguratie. Gewoon omdat het protocol is om alle vertegenwoordigers van landen uit te nodigen. De woordvoerder van Bouterse riep direct dat de Nederlandse ambassadeur niet welkom is omdat Nederland zegt dat Bouterse niet welkom is. Dan nu komt de ambassadeur daar, want hij is uitgenodigd, dan is er geen stoel gereserveerd voor hem. Echt kinderachtig. Gelukkig is het diplomatiek korps hecht genoeg omdat de andere ambassadeurs opgestaan zijn van hun stoel net zolang tot er een stoel bij was gezet voor de Nederlandse ambassadeur. Ook werden alle ambassadeur bij naam genoemd, behalve de Nederlandse. Ik vind dat dit al een slechte toon heeft gezet.

Ik snap sowieso niet hoe rationele Surinamers een veroordeelde als president kunnen kiezen. Het is gewoon een feit dat die veroordeling daar ligt. Al heeft Nederland Bouterse erin geluisd volgens vele Surinamers. Ik weerspreek dat, want je gaat niet bewust een onschuldig persoon veroordelen gewoon omdat het jou goed uitkomt. Volgens de Surinamers hier moet dat 8 december proces ook maar stoppen. Dat zou betekenen dat er in 1982 vijftien mensen gewoon voor niks zijn omgebracht. Wat hoor ik wanneer ik dat zeg? “Ja ze beraamden ook een plan om Bouterse te vermoorden’. Ja dus? Is dat dan een vrijbrief om hun dan maar eerst om te brengen? Gij zult kwaad niet met kwaad vergelden toch?

Het enige wat ik deze regering wel moet nageven is dat ze gekeken hebben naar de achtergrond van iemand voor een ministerspost. Ok dit geld alleen voor de Megacombinatie en niet voor de Volksalliantie en A-Combinatie. A-Combinatie heeft weer een mevrouw minster laten worden die er in de vorige regering uitgeschopt is omdat ze met staatsgeld haar 30e verjaardag wilde betalen. Dezelfde partij van Bouterse schreeuwde toen moord en brand, maar ze zit nu in hun regering. Hoe wrang is het leven? Of hoe hypocriet ben je dan? Maar er zijn nu veel mensen zonder politieke achtergrond minister geworden en ik vind dat juist wel goed. Mensen moeten kennis van zaken hebben, niet aangesloten zijn bij de ‘juiste partij’.

Ik moet eerst nog maar eens zien of deze regering gaat werken. Ze hebben al direct Nederland naar het verdomhoekje verwezen. Vind dat maar dom. Ze hebben Nederland nodig, of ze nou willen of niet. Zeg dan gewoon dat ze niet teveel moeten bepalen, daar zou ik dan nog in kunnen komen. Vind het wel cru dat zoveel Surinamers denken dat meneer Bouterse de boel nou even gaat verbeteren. De AOW moet omhoog, wie gaat dat betalen? De kinderbijslag moet omhoog, waar gaat dat vandaan komen? Zulk soort dingen. Mensen klagen dat ze pinaren, maar de belastingen zullen alleen maar meer stijgen met al die plannen die meneer Bouterse heeft. Hopelijk is na deze termijn het land niet weer failliet, want dan klaagt men bij de volgende regering weer moord en brand terwijl ze juist proberen het land weer op de rails te krijgen.

We’ll see, time will tell.

• 19 Augustus 2010 - 16:07

Diteke:

Net zo'n ellende in de politiek daar als hier dus... En inderdaad, time will tell. Net als hier.