Staking - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu Staking - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu

Staking

Door: Erienne Lourens

Blijf op de hoogte en volg Erienne

04 December 2007 | Suriname, Paramaribo

Staking, wat een strop voor een sector zeg. Hier in Suriname staken namelijk nu drie groepen tegelijkertijd. De leraren van bepaalde scholen, het douanepersoneel en de buschauffeurs.

Niet alle leraren staken. Ik weet niet precies waarom, maar volgens mij willen ze gewoon meer salaris ofzo. Het is alleen zo jammer dat de kinderen er de dupe van zijn. En zeker met de schoolonderzoeken van volgende week. Het verbaasd me niks als zeg maar 75% van de leerlingen zakt voor die toets. Maar dan wel de leraar de schuld geven. Maar ja, de leraar heeft uiteraard ook recht om te staken. Maar ik vind wel dat dit dan onder restricties moet gebeuren. Maar goed, wellicht zijn ze nog niet zo ver. Maar aan de andere kant, die kinderen kunnen natuurlijk ook aan zelfstudie doen. Zo’n systeem als in Nederland. Misschien werkt het hier wel. Al denk ik dat ook weer niet, want volgens mij is minstens de helft liever lui dan moe.

Het douanepersoneel. Waarom staken zij eigenlijk? Geen flauw idee? Ik weet eigenlijk niet of er nou op Zanderij gestaakt wordt of niet. Maar als de douane voor containers enzo ook staken, ben ik blij dat de containers voor Nederland van de tentoonstelling allang het land uit zijn. Anders had het nog langer geduurd. En als ze meer geld willen, moeten ze beginnen om eens meer te gaan werken voor het salaris dat ze nu krijgen. En niet al die blabla die ze nu doen. Ja sorry, heb slechte ervaringen sinds de verscheping van de erfenis van slavernij-containers.

En tot slot de buschauffeurs. Man, man. Wat een gedoe. Alleen omdat de benzine duurder wordt willen zij ook meer geld. Als de bussen in Nederland staken steeds als de benzineprijs omhoog gaat, dan rijd er geen enkele bus meer. De regering wil ze in plaats van SRD 1, SRD 1,25 geven. Maar zij willen minstens SRD 1,50. Maar ja, sommige mensen moeten 2 bussen pakken voordat ze op hun werk zijn. Dat zou dus SRD 6 per dag zijn. Dat is toch veels te duur voor ze? En met die hele staking van ze duperen ze het hele land. Nou ja, in ieder geval Paramaribo. Een deel van de schoolkinderen heeft er geen last van aangezien ze wellicht ook geen les krijgen, en dus niet eens naar school hoeven.

Ik hoef er niet verder over uit te weiden. Suriname heeft nog een lange weg te gaan. Maar wat wil je. Suriname is nog lang geen rijk land. En van een kale kip kun je nu eenmaal niet plukken. Waarom denken deze mensen dan wel? Zodra de regering eentje hun zin geeft, wil de rest ook, krijgen we inflatie en zijn we weer even ver als een aantal jaren terug. Kunnen ze weer een nieuw betaalmiddel invoeren. Nee, de huidige situatie werkt niet. Maar een echte oplossing is er nou ook weer niet. Dus de komende tijd zullen we helaas blijven stilstaan.

• 05 December 2007 - 19:40

Mama:

Je kan ook gaan staken, omdat je een vergoeding wil voor je werk. Grapje. En wat doen de volwassenen die met de bus naar hun werk moeten en die dus nu niet kunnen werken?? Worden die gekort?? B.v Sieglien???

• 05 December 2007 - 21:41

Diteke:

Toen de buschauffeurs hier staakten, reden ze gewoon wel, maar werden er geen kaartjes gecontroleerd. Een paar dagen gratis reizen met de bus dus. Als je er over nadenkt, is dat ook niet echt de beste manier om te staken, maar vooruit, de bussen reden in ieder geval wel.

Hier in Nederland zijn net de scholierenstakingen weer voorbij. Al dat gedoe om die 1040 uur. Ruim 7 jaar geleden klaagden wij al over hetzelfde (zinloze tussenuren hadden wij ook al, dat we verplicht in een lokaal aan ons huiswerk moesten!) en nu pas gaan ze staken. Ik begrijp het ook niet altijd hoor. Vooral niet de manier waarop er hier gestaakt moet worden. Blijkbaar is het meteen leuk om rellen te schoppen. Nederland is een vreemd land!

• 06 December 2007 - 19:51

Conchita:

Emigreren dan maar.

• 07 December 2007 - 22:10

Erienne:

Nee mensen worden niet gekort, niet in het museum althans. Ze kunnen het ook niet helpen.

Wat school betreft, ik vond juist dat we bij sommige vakken juist weinig les kregen (net zoals nu toch Diteke?)

• 09 December 2007 - 15:07

Diteke:

Ik kan me niet echt herinneren dat ik ooit heb geklaagd over te veel les. Maar ja, ik denk dat ik daarin vast een uitzondering ben. Ik betaal toch geen 1500 euro collegegeld voor vrije dagen?