De allerlaatste week.... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu De allerlaatste week.... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu

De allerlaatste week....

Door: Erienne Lourens

Blijf op de hoogte en volg Erienne

18 December 2007 | Suriname, Paramaribo

Zaterdag, na lekker ontbeten te hebben terwijl ik De Ware Tijd las, ben ik voor twee uurtjes naar het internetcafé vertrokken. Gezellig met mama en Derryl weer bij gekletst. Eenmaal thuis lekker gerelaxed, muziek luisteren, puzzeltje maken. Zo tegen 2uur naar tante Rashida vertrokken. Daar eerst gezeten, geprobeerd wat aan mijn verslag te doen. Die poging mislukte faliekant omdat ik totaal geen inspiratie had. Toen weer gezellig zitten kletsen met ze. Vervolgens met Mies even naar de winkel en bij Sarinha’s een saoto soep gehaald. Daarna even bij Jeff gezeten (niet mijn Jeff haha), en daarna weer bij tante thuis. Er was verderop bij mensen van de ambassade een feestje, dus twee collega’s van tante Rashida kwamen ook nog even langs. Toen moesten Mies en ik even naar de winkel om een flesje wijn te halen. Mies heeft Jeff maar meegenomen, want die houd niet zo van bakra’s, dus die situatie was voor hem niks. Dus ik zei tegen hem dat hij dan ook een hekel aan mij heeft, want ik ben een bakra in de ogen van veel Surinamers. Maar volgens hem ben ik geen bakra (joepie!!). Maar ik denk wel als eentje (dat krijg je met 19jaar in Nederland wonen, can’t help it). Ach, hij moet het gewoon uit zijn systeem krijgen. Dus ’s avonds weer even gezeten en om 11uur weer naar huis. Wat een relaxte zaterdag. Jeff had voorgesteld om een weekend naar Republiek te gaan, en ik wil ook nog graag een weekendje naar Nickerie. Zo zijn die twee weekenden die ik heb gelijk gevuld. Ach, we zien het wel!

Zondag heb ik uitgeslapen! Yes, finally. Nou ja, 10uur is ook niet zo heel erg laat, but it’s the thought that counts. Vervolgens me de hele dag zeg maar dood verveeld. Er was niemand, waar kon ik naartoe? Ben uit pure verveling maar op de laptop gegaan. Niet dat ik veel gedaan heb. geen inspiratie en bovendien moe. Wat een zondag!

In tegenstelling tot de normale gang van zaken ben ik maandag naar het Fort gegaan. Niet dat we echt veel gedaan hebben. Zo voelt het anders niet. We zijn met Stanni verf en kwasten gaan kopen. Jeetje wat kun je toch moeilijk doen over die twee dingen. Ik kies gewoon snel snel en dat is het dan. De hut op de binnenplaats staat. Dat is tenminste iets. Donderdag het klei gedeelte en dan is het hopelijk klaar. Ook zijn we de uitnodiging gaan brengen naar de drukker. Het is mooi!!! ’s Middags heb ik niet zo heel veel gedaan. Beetje muziek geluisterd. Ik wilde wel wat doen maar had hoofdpijn. ’s Avonds gezellig bij Purcy en Raimen thuis zitten kletsen. Moet ook af en toe eens kunnen.

Weet eigenlijk niet of dinsdag mijn laatste echte dag in het depot is. Oke, hele dag, wat jullie willen. Ben de ochtend bezig geweest met het controleren van de Indiaanse collectie probleemgevalletjes (ja nog steeds…). Heb nog wel een lijstje dat ik moet controleren, maar dat valt wel mee. ’s Middags ben ik het zolderdepot ingedoken en heb ik de overige objecten van de Bosneger collectie opgeschreven. Dat moet nog wel in de computer, dus dat zal wel avondwerk worden. Hilde belde ook nog, dat haar dochter morgen aankomt in plaats van vandaag, dus dat ze er morgen niet is. ’s Avonds twee uurtjes naar het internetcafé. Alles is weer okidokie en iedereen is op de hoogte.

Woensdagmorgen zijn mijn kasten geleverd!! Nou ja, mijn kasten. Deze zijn voor de bibliotheek en dan krijg ik de oude. Nou goed, ik ben nog steeds blij. De enige vraag is wanneer ik daarmee bezig kan. Ik denk vrijdag. Daarna ben ik met Purcy naar het Fort gegaan. Dihal kwam ons halen, aangezien er ook een schilderij en een lichtbak mee moesten. Jan en Narinder (de ene van Cultuur, de ander van Openbare Werken) waren er al, druk discussierend over de hut die op de binnenplaats staat. Nu is het weer te groot. Het is ook nooit goed zeg. Narinder was al gauw pleite, maar Jan heeft bijna de hele maru (huwelijkstent-achtig-ding) opgezet. Alleen het versieren moet nog afgemaakt worden. Ik heb twee hekjes gelakt, de twee lichtbakken van de zijkant geverfd, twee vitrines schoongemaakt en nog één plank van de ene kant geverfd. Toen had ik echt even genoeg verf gezien. Bovendien baalde ik nogal omdat ik op mijn t-shirt geknoeid had. Zo tegen half 3 even bij Laddy langs. Hij had nog een aanpassing voor de tekst van de uitnodiging. Eén zin klopte namelijk niet helemaal. Dus ik naar drukkerij NILS, om het voorbeeld te zien. Zag er goed uit, alleen nog een paar opmerkingen. Die ene zin dus, twee streepjes waren niet even lang en ik vond dat het logo van het museum iets omhoog moest omdat het er toch niet helemaal perfect uitzag. Dus morgen moeten we weer terug voor het tweede voorbeeld, en dan kunnen we vrijdag de uitnodigingen ophalen. Toen ben ik naar Max Chin A Sen (ja de juwelier ja) gegaan. Heb wel wat leuks gezien, dus hopelijk mag ik het kopen. Daarna nog eventjes wat winkels in. Had de ontspanning even nodig. Ondanks dat ik nog genoeg moet doen in het museum. Maar ach, af en toe is ontspanning gewoon essentieel.

Donderdag weer hard gewerkt zeg! Hilde kwam me halen, toen naar de fotograaf, om foto’s te brengen voor vergrotingen. Ben benieuwd hoe het gaat worden. Toen naar NILS, die de uitnodigingen zou drukken. De nieuwe versie zag er goed uit, dus het word gedrukt. Daarna naar het Fort. Jan kwam ook, waardoor duidelijk werd dat er nog niet gekleid kon worden. Dus Hilde en ik naar boven. Hebben het keukengedeelte half ingericht. Er moet nog een stukje, waar we gaas gaan spannen, pannen aan de balken ophangen en nog grote pannen los neerzetten. De maru (huwelijkstent) is ook af. Ik vraag me alleen af waarom Jan blijft vragen wanneer ik er met hem in ga zitten. Ehm, nooit?

Vrijdag ben ik vroeg opgestaan. Ik heb met Mina, Mirja en meneer Babel de oude kasten in de bibliotheek uitgeruimd, met meneer Babel de kasten weggehaald en nieuwe gezet. Eén kast ook naar het Textieldepot gebracht. Toen ik de tweede wilde brengen sneuvelde helaas het glas. Krijg je als de deuren niet op slot kunnen. Purcy had eigenlijk moeten helpen, maar hij was nog thuis ik dacht dat doe ik zo dan wel even. Dus toen ging ik naar het Fort om te helpen kleien. Toen belde Purcy, maar ja, ik had mijn handen vol met klei dus dat ging nogal lastig. Heb later teruggebeld. Hij was KWAAD!! Omdat ik hem niet geroepen heb, hij wilde de kasten anders hebben blabla. En toen ik hem vroeg waar hij dan was zei hij dat ik niet zo tot hem mocht praten. Nee maar hoe hij tegen mij praatte mocht wel. Ik ben ontzettend kwaad naar Laddy gegaan om dit te melden. Laddy heeft mij gelijk gegeven. Purcy vind dat omdat hij depotbeheerder is dat hij zeg maar alle zeggenschap heeft en dat ik dus eigenlijk geen recht van spreken heb. Toen zei Hanna dat aan alles een eind kan komen, dus ook dat hij depotbeheerder is. Ik snap het niet. In de competenties van de derdejaarsstage staat dat je zelfstandig moet kunnen werken. Nu doe ik dat, en dan is het weer niet goed. Nou ja, dan weet ik het ook niet hoor. Laddy vond dat ik mijn dag er niet door moest laten verpesten, dus we zijn maar weer lekker gaan kleien. Samen met Maisha, Ikenio, Paul (dochter en neven van Hilde), en twee bosland-creoolse jongens. Het was echt leuk. De hut is uiteindelijk wel mooi geworden. Nu alleen nog het dak van pinablad (vraag me niet wat het is, dat weet ik ook niet). Eenmaal terug in het museum bleek dat het raam in het Schilderijendepot nog open stond. Was Mirja vergeten. Het is maar goed dat we het gezien hebben, anders was het leed niet te overzien geweest. Daar ook nog de ruzie met Purcy laten escaleren. Ik vroeg hem gewoon wat voor nonsens dat was aan de telefoon. Hij ging tekeer tegen me. En jullie kennen mij, daar ging ik gewoon vol op in. Het enige verschil is dat hij scheldwoorden gebruikte en ik niet. Later hebben we wel onze excuses aangeboden en goedgemaakt. We zaten denk ik allebei wel ergens fout. Daarna heb ik mijn nieuwe kast ingeruimd. Dus dat is nu helemaal klaar. Alle spullen hebben een plekje. ’s Avonds nog even naar het internetcafé, even eten en mijn kamer opgeruimd. Daarna ben ik met Maisha, Jonathan, Ikenio en Paul naar Zsa Zsa Zsu geweest. Het was leuk!! We waren er om kwart over 1, en pas om kwart over 6 was ik thuis. Ik had maar één Red Bull gehad, maar ik had het zo naar mijn zin. Energie genoeg, ik voelde niet eens dat mijn benen moe waren van het dansen. We gingen om 5uur weg uit de discotheek, en ik had dus vanaf kwart over 1 tot toen met slechts 20minuten pauze gedanst. En het was heerlijk. Niemand wilde nog naar huis, dus toen zijn we bij On The Run (tankstation) wat gaan eten, en daarna nog even rijden. Het is vakantie!!

  • 18 December 2007 - 22:09

    Mama:

    pina bladeren zijn de bladeren van een palmboom. Ik heb je altijd gezegd, dat je je niet hoeft klem te "zuipen"om plezier te hebben. Zonder alcohol is het eigenlijk nog leuker, omdat je naderhand nog precies weet wat je allemaal gedaan hebt.

  • 19 December 2007 - 12:58

    Diteke:

    Wow, vakantie! Geniet er maar lekker van. Ik moet nog 4 weken stage na de vakantie. Het gaat best wel snel allemaal!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Stage @ Suriname

Recente Reisverslagen:

18 December 2007

De allerlaatste week....

08 December 2007

Het eind is in zicht

04 December 2007

Staking

01 December 2007

Feel the pressure on your shoulders...

26 November 2007

SREFIDENSI!!!
Erienne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 435
Totaal aantal bezoekers 161487

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2010 - 13 November 2010

Viva España!

20 September 2009 - 12 September 2010

Werken in Suriname 2009/2010

31 Januari 2009 - 24 Mei 2009

Afstuderen in Pikin Slee, Suriname

06 Oktober 2008 - 11 Oktober 2008

Schoolexcursie Londen

10 Juli 2008 - 26 Augustus 2008

Summer of 2008 Suriname

22 Juli 2007 - 03 Januari 2008

Stage @ Suriname

07 Mei 2007 - 11 Mei 2007

Schoolexcursie Berlijn

25 Maart 2006 - 31 Maart 2006

Schoolexcursie Parijs

25 Juli 2004 - 07 Augustus 2004

Curacao 2004

04 Juli 2004 - 25 Juli 2004

Suriname 2004

13 Februari 2011 - 30 November -0001

Suriname 2011-?

Landen bezocht: