Moederdag en laatste keer Pikin Slee - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu Moederdag en laatste keer Pikin Slee - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu

Moederdag en laatste keer Pikin Slee

Door: Erienne Lourens

Blijf op de hoogte en volg Erienne

13 Mei 2009 | Suriname, Paramaribo

Hallo luitjes!

Weer veels te lang sinds ik geschreven heb. Zo erg, want nu moet ik in mijn geheugen gaan graven wat ik eigenlijk gedaan heb!

Vrijdag had ik een afspraak met Ada in de stad. Voor de rest niet heel erg veel bijzonders gedaan. Eigenlijk vooral bezig geweest met het af krijgen van mijn collectieplan. Ik heb het namelijk aan Ada gegeven, ze gaat het nakijken het weekend. Zaterdag heb ik het wel een beetje relaxed gedaan, beetje scriptiewerk enzo.

Zondag was Moederdag! Natuurlijk niet te missen enzo. Ik werd half 8 wakker, dus het eerste wat ik gedaan heb is me moeder bellen. Vervolgens natuurlijk oma. Daarna moest ik snel gaan baden en eten. Tante Tirzah was vroeg op, ze moest nog bloemen kopen voor wat mensen. Precies op tijd was ze terug, want toen zij terug kwam werd ik gehaald. Cheryll kwam me vandaag vroeg halen want er zou een speciale moederdagdienst zijn in de kerk. In de auto kreeg ik een bak met corsages in me hand geduwd samen met een versierde mand. Terwijl we dus naar de kerk reden mocht Erienne de corsages netjes in de mand leggen. Eenmaal aangekomen bij de kerk was alles al zo goed als gereed voor de dienst. Samen met nog een meisje, Whitney, moest ik bij de ingang staan en iedereen die moeder was een corsage opspelden. Nu ken ik nog niet zoveel mensen dus ik heb vaak wat pointers moeten krijgen. Bedoel, de oude mensen is eigenlijk wel vrij logisch, maar zoals jullie weten heeft de jeugd van tegenwoordig het ook vaak voor elkaar om op jonge leeftijd een kind te krijgen. Niet dat ik 20+ onder de jeugd van tegenwoordig schat, maar niet iedereen ziet eruit als 20+, dus dan is het lastig. Anyway, ik ben dus bijna een uur bezig geweest. Uiteindelijk mocht ik ook bij de ingang blijven zitten aangezien mensen soms nog steeds de neiging hebben om te laat te komen. De hele dienst heb ik ook met Matthew op schoot gezeten. Was wel een erg leuke dienst. De moeders zijn echt in het zonnetje gezet. De mannen hebben een liedje gezonden, twee kindertjes ook, er is eten gebbqed voor de moeders. Echt, was een geslaagde dag.

Na de dienst ben ik met Cheryll naar het huis van Stefans ouders gegaan om te eten. Zijn moeder had soep en pastei gemaakt. Ik had al een hele tijd geen pastei gegeten. Was echt heerlijk het weer eens te eten! En je proeft wel het verschil tussen zelf gemaakt deeg en van die bladerdeegvelletjes. Sorry mama, maar die vellen zijn ook niet vies hoor! Tegen het eind van de middag heeft Cheryll me weer thuis gezet en ben ik weer bezig geweest met de scriptie.

Maandagochtend ben ik al vroeg naar de stad gegaan. Moest namelijk even nog wat dingen regelen. Toen ben ik naar de Grote Combéweg gelopen. Jaja, gelopen, wel 10-15min in die felle zon. Ik weet nog steeds niet wat me bezielde. Daar heb ik een 2uur durend gesprek gehad met Ada. Ze had veel aanpassingen in mijn collectieplan, maar ja, dat is eigenlijk ook alleen maar goed. Alleen gaat het me genoeg tijd kosten om ze allemaal aan te passen. Heb ook Paul Faber ontmoet, haar logee. De meneer die mij dat mooie museologieboek heeft gegeven. Het lijkt me echt een heel aardige man. Ik had afgesproken met Joan van mijn school. Dus ik belde haar om te vragen waar ze was, ze was nog in de bus. Ze zou in de Steenbakkerijstraat uitstappen. En met mijn domme hoofd, weet ook nog niet wat me daarvan bezielde, zei ik ‘oh ok, ik kom wel naar daar!’. Dus ik weer dat hele roteind terug lopen. Wat bezielde me ooit?? Nou heb maar kort met haar gesproken, dat was wel jammer, maar ja aan de andere kant ook niet erg. Vervolgens ben ik even naar Kirpalani gegaan, ik had nog iets gezien voor de baby van Mandy dat ik wilde kopen. Sorry, ik kan het niet laten! Ik ben nu al enthousiast en het kind is er nog niet eens! Daarna ben ik naar Stefan gegaan. Dit keer wel met een taxi. Ik kon het niet om dat hele eind nog een keer te lopen. Oh ja, en ik kwam Michelle nog tegen. Was zo in gedachten verzonken dat ik haar niet eens gezien had.

Eenmaal bij Stefan heb ik eerst maar zijn kleren van de waslijn gehaald, die waren al droog. En toen alvast een nieuwe was erin gedaan. Ik weet alleen niet of hij die inmiddels ook al opgehangen heeft. Zal het morgen vragen. De droge kleren heb ik ook gevouwen en in zijn kast gezet. Oh ik ga zo’n goeie huisvrouw worden later, me moeder heeft me goed opgevoed. Toen is zijn vader ons komen halen zodat we konden eten bij zijn ouders. Daar nog even rondgehangen, Madagaskar 1 gekeken (voor de 12e keer ofzo) met Matthew. Vervolgens hebben we de auto geleend en zijn we met Matthew naar de McDonalds gegaan. ’s Avonds hebben Stefan en zijn vader me thuis gezet. Nu weet zijn vader ook waar ik woon. Aiks!!! Nee zal vast meevallen. Ook afgesproken voor volgende week vrijdag. Zijn ouders willen een bbq houden voor me als afscheid, zo leuk! Bbq gaat er altijd in!!

Vandaag ben ik vooral bezig geweest met het corrigeren van Ada’s commentaar. Is nog een hele klus. Heb zojuist ook mijn tas ingepakt om morgen naar Pikin Slee te gaan. Blijf dit keer niet lang, maar ja, het is niet anders. Ik kan de vliegtijden ook niet helpen en ik heb de dagen in de stad veels te hard nodig. Wel jammer, want dit is dus voorlopig de laatste keer. Ik hoop de volgende keer dat ik naar Suriname kom een museum te zien dat af is. Maar goed. Morgen komt Ada me tegen 10uur halen. Dan gaan we naar een cafe genaam Effe Anders. Daar hebben we een uurtje een afspraak met Ronny Lieuw van de Steungroep Totomboti, de groep waar ik voor werk. Hij blijft nog maar een week, dus het is een beetje last minute. Daarna zet Ada me op Zorg en Hoop en moet ik wachten tot het vliegtuig vertrekt. Heb er zin in! Dan heb ik wel alle Surinaamse maatschappijen gehad. De retourvlucht Curacao-Paramaribo in 2004 met SLM, in 2007 naar Stoelmanseiland met GumAir, en nu dan Blue Wing. Anyway, volgende keer natuurlijk foto’s. Want Erienne in een vliegtuig, dat moet vastgelegd worden!

Ik ben er vrijdag weer, dus verwacht vrijdag of het weekend een berichtje van moi!

Tang boeng!

  • 13 Mei 2009 - 09:49

    Diteke:

    Leuk dat moederdag zo enthousiast gevierd wordt. :)

    Heel veel plezier in Pikin Slee en ook al is het kort, geniet er maar van!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Erienne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 383
Totaal aantal bezoekers 161492

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2010 - 13 November 2010

Viva España!

20 September 2009 - 12 September 2010

Werken in Suriname 2009/2010

31 Januari 2009 - 24 Mei 2009

Afstuderen in Pikin Slee, Suriname

06 Oktober 2008 - 11 Oktober 2008

Schoolexcursie Londen

10 Juli 2008 - 26 Augustus 2008

Summer of 2008 Suriname

22 Juli 2007 - 03 Januari 2008

Stage @ Suriname

07 Mei 2007 - 11 Mei 2007

Schoolexcursie Berlijn

25 Maart 2006 - 31 Maart 2006

Schoolexcursie Parijs

25 Juli 2004 - 07 Augustus 2004

Curacao 2004

04 Juli 2004 - 25 Juli 2004

Suriname 2004

13 Februari 2011 - 30 November -0001

Suriname 2011-?

Landen bezocht: