Druk weekend!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu Druk weekend!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu

Druk weekend!!

Door: Erienne Lourens

Blijf op de hoogte en volg Erienne

19 Mei 2009 | Suriname, Paramaribo

Dag mijn lieve Nederlandse familie en vrienden!

Ja ik ben volgens mevrouw Alma (de strijkster van tante Tirzah) nu Surinaamse, want ik ben al 3x teruggekomen. Dus nu hoor ik hier. Prima! Zoals ik al vaker heb gezegd, ik hoor hier. Dus als ik terug ben maar snel sparen zodat ik weer naar huis kan!

Ik ben jullie gewoon helemaal vergeten te melden hoe mijn weekend was!!! Laat me beginnen bij zaterdag. Zaterdagochtend was ik weer eens veel te vroeg wakker. Omdat ik komende week echt druk zou zijn ben ik alvast wat mensen gaan groeten. Ik heb een bus crackers gekocht, geld gewisseld en ben toen met de taxi naar oom Marcel gegaan. Daar heb ik eventjes gezeten, kletsen. Afscheid genomen van een andere oom van me. Nou ja, afscheid. Ik heb gewoon geroepen ‘ik ga! Ik zie je wel weer als ik terug kom!’. Of dat echt onder afscheid valt weet ik niet. Dus toen ben ik met oom Marcel even bij tante Alice gegaan. Daar heb ik die bus crackers gebracht. Ook even met tante Melany en haar kleinzoon Xamiër gezeten. Mijn god, wat is dat jongetje zo schattig. En hij groeit als kool. Alleen jammer dat hij me niet meer kent. Als klapper op de vuurpijl kwam Valerie ook nog even thuis. Dus ik heb ook nog even met haar zitten praten. Om de 1 of andere reden zie ik haar altijd op het laatste moment vlak voor ik wegga. Stefan is me toen komen halen, want hij zou met Matthew bij me komen. Eenmaal thuis gingen Yizhar en Matthew spelen. Ze houden beiden van Spiderman, dus dat was echt heel leuk. Alleen jammer dat ze zo snel weg moesten, want Stefan moest werken. Maar ja, dan weet ik het voor als ik weer terug kom.

Zondag moest ik écht veels te vroeg op. Kwart over 5!!! Dus ik heb me klaar gemaakt en ben om 6uur met een taxi richting Stefan gegaan. Ik moet wel zeggen, om deze tijd is het echt rustig op straat, heerlijk. Zijn ouders kwamen ons om half 7 halen. We zouden met de veerboot vanaf de SMS pier gaan. Komen we daar. Boto broko, hebben wij natuurlijk weer. Stefan’s pa kon zijn organisatorisch vermogen demonstreren door even snel snel iets anders te regelen. Ok, nog geen kwartier later gooide hij dit weer helemaal om, maar laat dat. Uiteindelijk hebben ze ons helemaal naar plantage Alkmaar gebracht aan de Commewijnerivier. Daar besloten zijn ouders dat ze toch mee zouden gaan. Dus wij weer lekker lang op de boot varend over de Commewijnerivier. We hebben even een pitstop gemaakt op plantage Alliance. Hier zat een medewerker van Stefan’s vader. Vlak ernaast was plantage Bakkie, waar wij naartoe zouden gaan. Hier hebben we Bas Spek ontmoet. Een Nederlander die hier nu woont met zijn vrouw en bezig is om deze plantage toeristisch aantrekkelijk te maken. Hier heb ik meneer Dikland ook weer ontmoet, met wie ik een paar weken terug een gesprek had over de Commissie Monumentenzorg. Nou ja, hij was me vergeten. Echt een goeie indruk heb ik blijkbaar niet gemaakt. Anyway, Bas Spek heeft dus objecten gevonden en die heeft hij in een klaslokaal neergezet en noemt het een museum. Is toch prachtig. Er zijn foto’s op mijn hyves. Maar ik miste de tekstbordjes en vond het eigenlijk meer een bijeenraping van vanalles en nog wat. Ok hij gaf wel uitleg, maar je moet het ook kunnen snappen zonder uitleg. Maar als begin is het wel leuk. Hij sprak de wens uit om daar een echt museum te bouwen. Ik ben benieuwd. Er hing ook een briefje ‘niet aankomen aub’. Ik snap dan alleen niet, kunnen mensen gewoon niet lezen of zijn het echte doeners volgens het Kolb leertheorie model? Want er lagen kogels die slaven vroeger om hun enkels kregen zodat ze niet zouden wegrennen. Maar waarom moet mijn lieve vriend proberen die op te tillen (en ook anderen deden het)? En toen ik hem vroeg kreeg ik als antwoord ‘ja wilde even weten hoe zwaar het was, of ze er niet toch mee zouden kunnen rennen’. Of een jochie die op een bankje ging zitten. Echt, die dingen zijn niet goed voor mijn museologische hart. Vervolgens zijn we naar de Warappakreek en het Warappakanaal gegaan en ook het strand dat er erbij hoort. Ok iedereen behalve Stefan (hij was moe) en zijn moeder (die was ziek). Het was echt ontzettend mooi (zie de foto’s). Het schijnt dat je vanaf dat strand kan lopen naar Matapica. Ga ik never nooit doen. Ik vond die kilometer heen en kilometer terug over het strand al meer dan genoeg. Zeker met die voet van me, het doet wreed pijn. Op de terugweg nog een paar keer het bos in gegaan. Was wel echt tof. Eenmaal weer terug op Bakkie hebben we even gegeten en toen weer in de boot terug naar Alkmaar. Tegen 5uur waren we weer terug in de stad. Heb echt een hele leuke dag gehad. Hebben nog even een pitstop gemaakt bij McDonalds, Matthew wilde een ijsje. Daarna ben ik nog een paar uurtjes bij Stefan gebleven om tegen 10uur weer thuis te zijn.

Maandag was een beetje relaxte dag. Tante Kim is vandaag weggegaan. Dus ik zou eigenlijk die kinderen klaar moeten maken voor school. Maar tante Tirzah was gelukkig op tijd terug dat ik dat niet meer hoefde te doen. En toch, was ik om 7uur wakker. Ik weet echt niet wat is met me hoor. In de ochtend ben ik bezig geweest voor de scriptie. En daarna nog even naar het museumdepot. Ik had namelijk iets besteld voor Karin (sorry, ik kan dus niet noemen wat ik heb besteld) en dat moest ik gaan betalen. Ik kan het woensdag gaan halen. In de middag heb ik Ryan gesmst wat hij deed. Want het was zo warm, ik wilde icecream. Gelukkig had hij de auto, dus hij is me komen halen en zijn we naar de McDonalds gegaan voor een ijsje. We hebben ook nog wat voor Stefan gebracht. Tegen half 4 was ik weer thuis. En daarna in de middag nog druk aan de scriptie. Ik had inspiratie in Pikin Slee, dus dat ben ik nu aan het uitwerken en uitbreiden. Hoofdstuk 8 staat er prima voor nu!!

Anyway, hoogste tijd dat ik weer bezig ga. Dus ik zal het hierbij laten.

De foto’s van zondag: http://erienne88.hyves.nl/album/40115722/Reynsdorp_17_05_2009/a_am/

  • 19 Mei 2009 - 15:57

    Kaar:

    Sjonge, waarom moet je nou iedere keer weer tegen me zeggen dat je iets voor me mee gaat brengen vanuit daar en mysterieuze dingen erom heen breien. Getver, zo wil ik nooit meer op een cadeautje wachten:|:P

    Liefs

  • 20 Mei 2009 - 08:13

    Mandy:

    Je bent weer lekker druk geweest zo te lezen. Maar met 1 ding ben ik het niet eens! Dat je snel weer terug naar huis wil! Dat kan niet hoor, je kan ons niet weer verlaten hoor!!! Maar goed ik ga wel ff een plannetje bedenken om je sparen te belemmeren!!!!! :)

    Ik heb nu al zin in maandag!!!

    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Erienne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 417
Totaal aantal bezoekers 161497

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2010 - 13 November 2010

Viva España!

20 September 2009 - 12 September 2010

Werken in Suriname 2009/2010

31 Januari 2009 - 24 Mei 2009

Afstuderen in Pikin Slee, Suriname

06 Oktober 2008 - 11 Oktober 2008

Schoolexcursie Londen

10 Juli 2008 - 26 Augustus 2008

Summer of 2008 Suriname

22 Juli 2007 - 03 Januari 2008

Stage @ Suriname

07 Mei 2007 - 11 Mei 2007

Schoolexcursie Berlijn

25 Maart 2006 - 31 Maart 2006

Schoolexcursie Parijs

25 Juli 2004 - 07 Augustus 2004

Curacao 2004

04 Juli 2004 - 25 Juli 2004

Suriname 2004

13 Februari 2011 - 30 November -0001

Suriname 2011-?

Landen bezocht: