Opruiming in het depot! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu Opruiming in het depot! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu

Opruiming in het depot!

Door: Erienne Lourens

Blijf op de hoogte en volg Erienne

15 Juli 2010 | Suriname, Paramaribo

Zo, de afgelopen week is er niet zo heel veel gebeurd dus echt lang zal dit stukje niet worden. Maar ik zal jullie mijn werkzaamheden van de afgelopen week niet onthouden.

Eigenlijk is het allemaal niet zo heel spannend. Ik heb wat munten beschreven en ingevoerd. Echt niet het meest spannende werk dus. Verder eigenlijk vooral opruimen en zo nu en dan wanneer ik echt iets anders wil doen, Mina helpen in de bibliotheek.

Dinsdag hebben Jenny en ik het bovendepot flink aangepakt. Aangezien ik over 2maanden al weg ga en augustus een beetje anders zal verlopen hebben we besloten om deze twee weken aan te grijpen om het depot om te gooien. We hebben op papier een indeling gemaakt hoe de groepen verdeeld zouden moeten worden. Vervolgens hebben we eerst de Javaanse stellingen op zijn plaats gezet. Dat had Rachelle eigenlijk moeten doen, maar dat zal er niet in. Maar goed, nu staan ze goed. En vervolgens 3 stellingen voor de Europese herkomst gezet. Aangezien dit toch eigenlijk wel een grote collectie is. Aan de andere kant staat het bosnegerwerk al goed. En we hebben een stelling voor Chinees/Joods geplaatst. Dus we zijn flink bezig geweest. Het begint al wel een beetje ergens op te lijken. Al met al hoef ik jullie dus niet meer te zeggen dat ik flink heb lopen sjouwen met stellingen. En zwaar dat die krengen zijn toch. Krijg nog spierbundels van dit werk!

Nu is het eigenlijk zaak om de objecten alvast een beetje uit te zoeken en bij de juiste stelling te zetten. Hopelijk kunnen we snel een beetje een inventarisatie maken hoeveel stellingen nog nodig zijn. Als alles een beetje uitgezocht is kan er daarna gekeken worden naar het beschrijven en nummeren. De nummering loopt zo’n 10jaar achter. En alhoewel al een heleboel gevonden is, is lang niet alles terugvindbaar. Hoe weet je of iets pas of allang in de collectie is? Dus daar moet nog iets op gevonden worden. Maar ach, het opruimen van het bovendepot is al een hele vooruitgang. Dan moeten het meubel- en textieldepot nog. Ooit!

Verder komt op 10 augustus de conservator van het Nationaal Historisch Museum. Jullie weten wel, dat nieuwe museum wat er nog niet staat maar wel op papier (in Arnhem). Maar in ieder geval, ze hebben geld beschikbaar gesteld dat het Surinaams Museum een selectie foto’s kan uitgeven in boekvorm. Dus dat gaat vanaf 10 augustus gebeuren. Deze conservator blijft 10dagen en daarna moeten de foto’s ingevoerd, beschreven et cetera worden. En daar kan ik gelukkig nog een 3-tal weken mee helpen, en daar krijg ik dan ook gewoon voor betaald. Dus dat is mooi meegenomen.

Verder nog een laatste nieuwtje. Het ICN (museologen welbekend, het Instituut Collectie Nederland, beheert de Staatscollectie) gaat eind 2010 of begin 2011 een cursus van een week geven in Brazilie. En nu kreeg het museum dus een mailtje van een oud-docent van de Reinwardt of ze mij niet wilde sturen, of als ze iemand anders serieus wisten. Maar ja, nu ga ik voorlopig terug naar Nederland! En in die mail stond dat het voor museummedewerkers uit landen die een voormalige kolonie van Nederland zijn, het gratis is behalve een ticket! Dus ik heb de stoute schoenen maar aangetrokken en mijn oud-docent gemaild. Of het echt zo was dat het alleen een ticket was, en of ik alsnog zou kunnen gaan ook al ga ik nu door omstandigheden terug moet naar Nederland. Bedoel, hij noemde mij bij naam, en dat het voor mij jammer zou zijn om te missen, dus ik hoop op een positief antwoord. Hopelijk is het alleen een ticket. Heb al gekeken, een ticket kost wel een eurotje of 900, dus donaties zijn welkom!

  • 17 Juli 2010 - 18:25

    Diteke:

    Donaties? Kom maar halen, haha. ;-)

  • 17 Juli 2010 - 21:28

    La10:

    OMG! Heeeelemaal vergeten: H'PPY B'DAY nog! Scuza! 22 alweer ;) Nu ik nog. Ha!
    Pfoe...ik ben de afgelopen tyd erg druk geweest met werk/stage op een zomerschool in Amersfoort. Zeer facinerend en inspirerend, maar o zo vermoeiend..kga nog door t/m 6 augustus. Kyk je al een btje uit naar je thuiskomst in september (lees: mis je ons?) of kun je daar nog wel een jaartje blijven? Nou, ik wil je graag weer zien en spreken hoor. kMoet ff kyken of ik by de reunie kan zyn, want ik heb die dag wel een wedstryd...kweet alleen niet hoe laat. I'll keep ya posted! Hé N-Joy! Xx.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Werken in Suriname 2009/2010

Recente Reisverslagen:

16 September 2010

Nederland

06 September 2010

Nickerie

30 Augustus 2010

Vanalles en nog wat

23 Augustus 2010

Een greep uit de collectie: door Erienne en Jenny

19 Augustus 2010

Politiek
Erienne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 283
Totaal aantal bezoekers 161509

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2010 - 13 November 2010

Viva España!

20 September 2009 - 12 September 2010

Werken in Suriname 2009/2010

31 Januari 2009 - 24 Mei 2009

Afstuderen in Pikin Slee, Suriname

06 Oktober 2008 - 11 Oktober 2008

Schoolexcursie Londen

10 Juli 2008 - 26 Augustus 2008

Summer of 2008 Suriname

22 Juli 2007 - 03 Januari 2008

Stage @ Suriname

07 Mei 2007 - 11 Mei 2007

Schoolexcursie Berlijn

25 Maart 2006 - 31 Maart 2006

Schoolexcursie Parijs

25 Juli 2004 - 07 Augustus 2004

Curacao 2004

04 Juli 2004 - 25 Juli 2004

Suriname 2004

13 Februari 2011 - 30 November -0001

Suriname 2011-?

Landen bezocht: