Numismatisch Musem en OnStage Festival 2010 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu Numismatisch Musem en OnStage Festival 2010 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu

Numismatisch Musem en OnStage Festival 2010

Door: Erienne Lourens

Blijf op de hoogte en volg Erienne

17 Juli 2010 | Suriname, Paramaribo

Aangezien donderdag mijn verjaardag was, heb ik vrijdag ook maar vrij genomen. Lekker long weekend genomen. Om niet alleen maar te luieren zoals ik gister heb gedaan, ben ik in de ochtenduren naar het Numismatisch Museum geweest. Dit stond nog steeds op mijn lijstje om een keer te doen, alleen vanwege de openingstijden (8-2) kwam het er nooit van. Dus ik dacht ‘ok dit is een mooie gelegenheid’. Dus ik daar naartoe. Viel natuurlijk binnen bij een rondleiding voor een klas van de lagere klas. Was wel interessant om mee te luisteren. Heb wel een paar dingen gehoord die ik nog niet wist. Er was een tijdelijke tentoonstelling ‘Moneta Exotica’, over geld van vroeger over de gehele wereld. Ondanks dat het een kleine expositie was, was het toch wel interessant. Van bijvoorbeeld indigo, koffie en kaurischelpen tot de huidige Surinaamse Dollar. Ik heb zelfs een guldenbiljet van 100.000 gulden gezien! Jawel! Die waren vroeger hier in omloop omdat de gulden dusdanig gedevalueerd was dat dit nodig was. Vervolgens is de Surinaamse dollar ingevoerd waardoor er overal 3 nullen werden weggestreept. Verder waren er postzegels en jubileummunten te zien.

Het was een klein museum, maar toch interessant. Zeker wat dingen geleerd, zoals de papegaaimunten die de eerste echte munten van Suriname waren. Dus weer iets wat ik van me lijstje kan afstrepen.

16 juli is ook de dag dat het OnStage Festival zou beginnen. De première van het stuk ‘Morgen ben ik’ zou deze dag zijn. En in dit stuk speelt mijn nichtje Hadassah de hoofdrol. Toen ze vorig jaar begon met toneelspelen heb ik haar gezegd dat wanneer ze moet optreden en ik ben in het land dat ik zeker kom kijken. En kijk nu, eerste optreden en direct de hoofdrol!

Dus ik om 6uur daar naartoe. Surinaamse tijd, want ze begonnen natuurlijk niet om 6uur. Eerst nog gezellig staan kletsen met een aantal mensen die ik tegen kwam. Onze familie was goed vertegenwoordigd vandaag, en bij de 2e dag zal het ook goed vertegenwoordigd zijn. Eerst deed Hadassah nog mee aan een zangstuk. Deed ze ook heel leuk. Er waren nog andere optredens en voorstellingen die ook goed in elkaar zaten maar waarvan ik soms de bedoeling niet begreep. Misschien lag dat aan mij. En toen was het Hadassah’s beurt. Ze speelde echt fantastisch! Kind heeft echt talent als je het mij vraagt. De laatste zin van het stuk kreeg ze er niet goed uit. Maar ze heeft het dusdanig mooi opgelost alsof het leek dat dit in het script hoorde. Improvisatie, hoogstaand stukje talent! Al met al kan ik wel zeggen dat deze openingsdag van het OnStage Festival een succes was. Ik heb Hadassahs stuk proberen te filmen. Echt super kwaliteit is het niet, maar goed. Het is natuurlijk niet professioneel, maar gewoon wel een leuk aandenken. Jenny (mijn collega) werkt ook bij OnStage en die zei me na de voorstelling dat ik eigenlijk niet mocht filmen. Oeps! Wist ik veel, niemand had wat gezegd. Maar ze weet ook wel dat het alleen voor mijn gebruik is en voor Hadassah zelf, dus ze zou er niks van zeggen. Gelukkig! Gelukkig ook voor haar dat de kwaliteit dan niet zo denderend is haha. Nee maar al met al was het een superleuke avond, ik heb genoten!!!

• 18 Juli 2010 - 10:36

Diteke: