Saramacca - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu Saramacca - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu

Saramacca

Door: Erienne Lourens

Blijf op de hoogte en volg Erienne

19 Juli 2010 | Suriname, Paramaribo

Allereerst nog bedankt voor de felicitaties via mijn weblog.

Gisteren heb ik een super relaxte dag gehad. Sowieso was het zondag, maar ik ben ook eindelijk weer eens buiten de stad geweest. Dit maal naar het huis van oom Henk op Saramacca.

Rond 10uur had ik met oom Marcel afgesproken bij hem thuis. Vanaf daar zijn we naar Uitkijk gereden. Hier staat de Saramacca-brug, maar je kan er niet overheen met de auto. Het gerucht gaat dat de brug niet stevig op zijn pilaren staat en daar komt ook nog bij dat de overgang van brug naar land niet bestaat. Dus ook al zou je de gok willen wagen, het zou niet eens kunnen. Maar toen we bij de rotonde de afslag namen naar Uitkijk hebben we oom Henk gebeld. Want hij weet hoelang men er ongeveer over doet vanaf die rotonde naar de brug toe, en dan wacht hij aan de andere kant van de brug. Ohja, en ook hier bestaan dus rotondes. Sowieso op een aantal drukke punten in Paramaribo, maar ook zoals in dit specifieke geval eigenlijk op een totaal nutteloze plaats. Maar dat terzijde.

Eenmaal aangekomen bij de Saramaccabrug hebben we de auto geparkeerd en zijn we de brug overgestoken. Daar stonden tante Desdemona en Jeffrey (iemand die oom Henk helpt met zijn 'bedrijfje') al te wachten. Binnen 5 minuten waren we bij oom Henk thuis. Sjonge jonge wat woont die man mooi. Het huisje is op zich best klein; 2 slaapkamers, een badkamertje met toilet, een kleine woonkamer en een keuken. Maar hij heeft me toch een lap grond. En sowieso, waar heb je al die ruimte in je huis voor nodig? Hij heeft een groot gebouw wat als kippenhok dient. Deze kippen kweekt hij (zo noem je dat blijkbaar) en die verkoopt hij vervolgens voor de slacht. Hij heeft ook nog wat doksen, weet alleen niet of die voor de fun zijn of ook voor de slacht. Doksen zijn een eendsoort maar met dan een kleine 'afwijking' waardoor het niet een eend is. Wat deze 'afwijking' is weet ik niet. Ook heeft hij op de rest van zijn grond een supergrote hoeveelheid fruitbomen en als klapper op de vuurpijl verbouwt hij ook nog groente. Van sinaasappelbomen tot pompelmoes en kouseband. Die man woont in een aards paradijsje. In feite kan hij in zijn eigen onderhoud voorzien. Alleen een koe zou nog leuk zijn.

De reden dat we waren uitgenodigd was sowieso gewoon voor de gezelligheid maar ook omdat ze vandaag roti zouden maken. En ik zeg geen nee tegen roti! Speciaal voor ons hadden ze een doks geslacht. Gelukkig hebben ze dat vroeg in de ochtend al gedaan want dat had ik niet hoeven te zien. Uiteindelijk was het roti met pompoen en doks. Ik had nog nooit doks gegeten en ik moet zeggen dat ik het nou niet echt super lekker vond. Ik vond het wat taai, maar misschien komt het omdat ze het wellicht niet helemaal goed hebben klaar gemaakt. Maar roti met pompoen is echt een aanrader.

De rest van de middag hebben we gezellig zitten kletsen. Axel (mijn neefje, het zoontje van tante Desdemona) was eigenlijk alleen maar bezig met CartoonNetwork kijken. Ja, zelfs tot hier kun je dat vangen. Maar al met al was het een super gezellige middag. Er was ook een soort Javaans gebak gemaakt, geen idee hoe het heet maar het was wel ontzettend lekker. En ook nog een andere soort bojo, die was ook super lekker. Jammer dat ik al jarig ben geweest joh.

Voor we weg gingen hebben oom Marcel en ik nog even geshopt in de tuin van oom Henk. Ik heb een hele grote plastic zak vol met sinaasappelen meegekregen, een paar pompelmoezen (die ik ga verdelen want ik lust het niet), een kokosnoot (gaat hetzelfde lot delen als die pompelmoes), wat bacoven en nog iets anders wat ook op sinaasappels lijkt. Dus ik kwam met lege handen zogezegd en ik ging met volle handen weg. Jammer genoeg gaat tanta Desdemona komend weekend alweer weg, maar ze is vrijdag en zaterdag nog in de stad. En zoals het er nu naar uit ziet ga ik vrijdag met haar even een bezoekje brengen aan Fort Zeelandia. Dus het zal nog leuk worden.

Al met al een super leuke zondag gehad dus, het was HEERLIJK!!!! En ik ga snel weer terug!

Tang boeng!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Werken in Suriname 2009/2010

Recente Reisverslagen:

16 September 2010

Nederland

06 September 2010

Nickerie

30 Augustus 2010

Vanalles en nog wat

23 Augustus 2010

Een greep uit de collectie: door Erienne en Jenny

19 Augustus 2010

Politiek
Erienne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 525
Totaal aantal bezoekers 161510

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2010 - 13 November 2010

Viva España!

20 September 2009 - 12 September 2010

Werken in Suriname 2009/2010

31 Januari 2009 - 24 Mei 2009

Afstuderen in Pikin Slee, Suriname

06 Oktober 2008 - 11 Oktober 2008

Schoolexcursie Londen

10 Juli 2008 - 26 Augustus 2008

Summer of 2008 Suriname

22 Juli 2007 - 03 Januari 2008

Stage @ Suriname

07 Mei 2007 - 11 Mei 2007

Schoolexcursie Berlijn

25 Maart 2006 - 31 Maart 2006

Schoolexcursie Parijs

25 Juli 2004 - 07 Augustus 2004

Curacao 2004

04 Juli 2004 - 25 Juli 2004

Suriname 2004

13 Februari 2011 - 30 November -0001

Suriname 2011-?

Landen bezocht: