Nederland of Suriname? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu Nederland of Suriname? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu

Nederland of Suriname?

Door: Erienne Lourens

Blijf op de hoogte en volg Erienne

30 September 2007 | Suriname, Paramaribo

Nu ik toch in een droombui ben, zal ik even de voor en tegen van deze beide landen op een rijtje zetten. Ik heb al vaker gezegd dat het afscheid van mij van dit prachtige land in januari zeer moeilijk zal gaan. Ik ben nu 2,5 maand hier, en ik vind het heerlijk. Aan de ene kant zou ik zeggen van ‘emigreren die handel als ik klaar ben met school’, maar aan de andere kant denk ik van ‘no way!!’.

Suriname heeft uiteraard een tropisch klimaat. Heerlijk, vaak een zonnetje, uiteraard ook regen. De natuur is prachtig. Zodra je de stad uit bent, of aan de Ringweg, zie je bos zover je kan kijken. Dat heb je in Nederland niet. Ook het weer niet. Het weer zit in Nederland vaker tegen dan mee.

Aan de andere kant, ik studeer nu. Het werk dat ik later kan gaan krijgen, wordt hier gewoonweg slecht betaald. Wat zeg ik: eigenlijk wordt iedereen (behalve doctoren, tandartsen, dat soort beroepen) slecht betaald. Ik ben toch echt niet van plan om nu 4jaar lang te studeren om later voor een hongerloontje te werken. Dat is in Nederland wel anders!

Bovendien is er wel meer slecht geregeld hier. Als ik zie dat je hier gewoon eigenlijk geen eigen huisarts kan hebben tenzij je particulier gaat (wat de meeste mensen dus niet kunnen betalen), terwijl je in Nederland in ieder geval een basisverzekering moet hebben.

En als belangrijkste: ik heb Jeffrey, mijn familie en mijn vrienden in Nederland. Maar wie weet, misschien ga ik ooit nog emigreren naar Suriname. Maar dan wil ik wel met mijn euro’s hierheen komen, anders dan is een goed leventje niet verzekerd. Echt jammer dat de mensen hier zo moeten lijden. Het land is zo rijk aan grondstoffen, maar die regering hier verpest gewoon het hele land. Het geld blijft bij de regering. Zolang de leden van de Nationale Assemblee hun geld maar krijgen, de pot op met de rest van het land. Maar men vergeet, het is de bevolking die een land groot maakt, en niet de regering.

En Charla, ik ben je commentaar op mijn allereerste post niet vergeten. Ik kan Curaçao nooit vergeten. Nederland zal altijd mijn eerste vaderland blijven. Het is de plek waar ik geboren en getogen ben, dat kan ik nooit verloochenen. Alhoewel, als mensen mij hier een blanke (of in het Sranan: een bakra) noemen, dan ga ik er wel tegenin. Ik ben geen blanke, dat ben ik nooit geweest. Ik ben allochtoon (aangezien mijn beide ouders dat zijn) and I’m proud of it. Ik voel me ook in alledrie de landen thuis (oké Curaçao is officieel geen land maar jullie begrijpen me wel). Maar aan de andere kant ook weer niet. Op Curacao en Suriname pas ik er toch niet helemaal bij omdat ik de lokale taal niet spreek, en in Nederland niet omdat ik een iets donkere kleur heb dan een blanke hoort te hebben. Maar ik ben een dogla (als ik het goed schrijf, zo zeg je het wel) zoals ze dat zo mooi noemen: een dubbelbloed. Ik heb meerdere afkomsten, en dat is toch goed? Culturen komen samen, er komen steeds meer dubbelbloeden. Men ziet het overal. Suriname is een verzamelpot van allerlei culturen, die goed met elkaar samenleven. Dan heb ik toch nergens om mij voor te schamen?

  • 30 September 2007 - 18:54

    Charla:

    Lieve Erienne,
    Je hoeft niet te kiezen...gewoon een wereld-bewoner worden! Overal ter wereld waar je komt ontwikkel je jezelf verder en zo leer je jezelf en andere culturen en mensen kennen. Bijna is je moeder er en dan kunnen jullie samen genieten van het heerlijke weer en eten.
    Komende week is het Leidsontzet hier dus zal er flink gestapt worden... ;)

    Liefs,

    Charla

  • 30 September 2007 - 19:43

    Diteke:

    Nou Charla, wie weet komen we elkaar dan tegen. Ik kom ook uit Leiden namelijk. ;)

    En ik geef je helemaal gelijk! Eriënne, je hoeft niet te kiezen hoor. Wees blij dat je je op zoveel plaatsen thuis kunt voelen. Daarvoor hoef je je echt niet te schamen. Je moet trots zijn op wat je in huis hebt!

  • 30 September 2007 - 21:13

    Erienne:

    Gaan jullie woensdag lekker stappen, dan doe ik dat zaterdag. En ik WIL niet eens kiezen. Ik pas overal in en ik hoor overal thuis. En Charla, je zal nog wel lezen waar ik mijn moeder allemaal mee naartoe sleep. Ga een planning maken wat we wanneer gaan doen enzo!

  • 30 September 2007 - 21:44

    Ito:

    Hey Erienne,
    Leuk dat gewoon thuis voelen waar je ook ben (Ned,Cur,Sur).Inderdaad gewoon een wereld-bewoner worden en geniet van alle culturen. Zo leer ook meer van de mensen en je zelf ook beter kennen. Reizen is leuk ik ben er nog niet klaar met reizen...ga je mee misschien next stop mexico hahahahah
    Ja ik weet het, als ik betaal. hmmmm ik kan beter staatsloten kopen hahahaha

    Groetjes ;-) :-D
    Ito

  • 02 Oktober 2007 - 09:36

    La10:

    óf next stop Indonesia :D:D

  • 02 Oktober 2007 - 19:59

    Erienne:

    Wat denken we van allebei??

  • 03 Oktober 2007 - 22:41

    Diteke:

    Mag ik mee? *kijkt heel lief*

  • 04 Oktober 2007 - 19:21

    Erienne:

    Zolang je zelf betaald....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Stage @ Suriname

Recente Reisverslagen:

18 December 2007

De allerlaatste week....

08 December 2007

Het eind is in zicht

04 December 2007

Staking

01 December 2007

Feel the pressure on your shoulders...

26 November 2007

SREFIDENSI!!!
Erienne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 161484

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2010 - 13 November 2010

Viva España!

20 September 2009 - 12 September 2010

Werken in Suriname 2009/2010

31 Januari 2009 - 24 Mei 2009

Afstuderen in Pikin Slee, Suriname

06 Oktober 2008 - 11 Oktober 2008

Schoolexcursie Londen

10 Juli 2008 - 26 Augustus 2008

Summer of 2008 Suriname

22 Juli 2007 - 03 Januari 2008

Stage @ Suriname

07 Mei 2007 - 11 Mei 2007

Schoolexcursie Berlijn

25 Maart 2006 - 31 Maart 2006

Schoolexcursie Parijs

25 Juli 2004 - 07 Augustus 2004

Curacao 2004

04 Juli 2004 - 25 Juli 2004

Suriname 2004

13 Februari 2011 - 30 November -0001

Suriname 2011-?

Landen bezocht: