Hospitaal Hulpeloosheid - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu Hospitaal Hulpeloosheid - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu

Hospitaal Hulpeloosheid

Door: Erienne Lourens

Blijf op de hoogte en volg Erienne

26 November 2007 | Suriname, Paramaribo

De Surinaamse gezondheidszorg. Het schort nogal aan de zorg vind ik zo. Zoals jullie gelezen hebben, moesten we met tante Rashida naar het ziekenhuis. Het baart me zorgen, de situatie zoals het nu is. Althans, ik heb het nu over het Academisch Ziekenhuis, houd dat in het achterhoofd.

Wij gingen naar de EHBO, dus dan kun je naar binnen rijden, afzetten en buiten het terrein parkeren. Oke, tot daar aan toe. Maar EHBO staat toch voor ‘Eerste Hulp Bij Ongevallen’? Waarom moet je je in godsnaam dan eerst aanmelden? Bedoel, je komt toch niet voor niets bij de EHBO? Goed, je meld je dus aan, dan moet je een formulier invullen voordat je naar de echte wachtkamer mag. Als je dus door bent naar de wachtkamer moet je nog een tijd wachten voordat je echt aan de beurt bent. Het formulier wat je ingevuld hebt krijg je mee, en die verdwijnt op een stapel. Als de dokters dan komen, nemen ze het bovenste formulier en die persoon mag een behandelkamer in. Maar voordat je aan de beurt bent!

De doktoren die op de EHBO werken moeten toch eigenlijk hard werken om de mensen zo snel mogelijk te helpen? Want daar staat de naam toch voor? De doktoren die in Suriname op deze afdeling werken doen gewoon rustig aan. Alsof er geen spoedeisende gevallen zijn. Dat leuke bordje met ‘spoedeisende hulp’ dat er hangt, ze kunnen het spoedeisend weghalen. Het is gewoon ‘hulp’. Bovendien maken ze verschrikkelijk onderscheid, wat niet mag en ook niet nodig is. We zaten te wachten toen er een man binnenkwam. Hij had een ongelukje gehad en had een wond aan zijn been. Op die manier die ik dus toen straks beschreven heb, kwam hij later en zou hij dus pas na tante Rashida aan de beurt zijn. Hoe kan het dan dat hij eerder geholpen word? En dat er een vrouw in de wachtkamer zit die helemaal aan het trillen enzo is, en waar je kan zien dat er iets niet goed is, en die laten ze gewoon meer dan een uur wachten? Toen kwam er een ambulance binnen rijden met een slachtoffer (zal wel een verkeersongeluk zijn), en die werd gelijk doorgereden. Aan de ene kant denk ik dan van ‘die artsen weten niet wat ze overkomt, nu moeten ze snel werken!’. En aan de andere kant, je kan dus beter een ambulance bellen, dan heb je kans dat je veel sneller geholpen word.

Toen was tante Rashida eindelijk aan de beurt. En we wilden graag dat er een foto gemaakt zou worden zodat het zeker zou zijn of de rib gebroken, gekneusd of wat dan ook was. Konden er geen foto’s gemaakt worden want er was geen water om de foto’s te ontwikkelen. Wat voor ziekenhuis is dat? Dat horen ze toch te hebben? Want dat zou betekenen dat ze iedereen die een röntgenfoto nodig heeft, in het ziekenhuis zouden moeten opnemen tot ze dat wel konden. Niet nodig, want er zijn mensen die veel harder een bed nodig hebben.

Bovendien laat het verplegend personeel flink te wensen over. Jullie kennen wel dat knopje dat bij elk bed is om een zuster te roepen. Het ziekenhuis heeft zo’n systeem wel, maar het werkt niet. Dus dan moet je de zuster roepen wanneer eentje toevallig langs je kamer loopt. Maar dan roepen ze ‘we komen zo’, om vervolgens pas na een half uur te verschijnen. Toen oom Harold in het ziekenhuis lag had hij een nieuw katheter nodig, dus hij roepen en het welbekende ‘we komen zo’. Maar toen ze kwamen was het katheter al overstroomd en konden ze dat ook opruimen. Eigen schuld denk ik zo. Het is een kleine moeite om gelijk even te kijken wat ze nodig hebben. Waar zijn die zusters zo de hele dag mee bezig dan? Alleen maar tori praten ofzo? Ik vind dat echt schandelijk. Op het werk moeten die verpleegsters de patiënten als prioriteit 1 hebben. Maar in het AZ is dat dus niet zo.

Ik vind dit echt erg, want als je het ziekenhuis ook ziet, het kan zoveel beter. Willen ze niet of kunnen ze niet? Wanneer gaat iemand over deze gang van zaken klagen? Sinds wanneer is spoedeisende hulp hetzelfde tempo als de gewone hulp? De naam zegt het toch al? Ze kunnen zoveel leren van de Nederlandse ziekenhuizen. Oke die zijn ook niet altijd perfect. Hier waait soms een dak weg (paar weken terug in het Diakonessenhuis), maar dat is ook niet altijd. In Nederland vliegt wel eens een patiënt in de fik, maar ook niet altijd. Dus Nederland is niet perfect, maar de zorg is wel zoveel beter. Ze hebben zoveel ziekenhuizen hier in de stad, ze kunnen concurreren welke de beste zorg levert. Maar iedereen heeft er lak aan. Er moet een goeie minister van Volksgezondheid komen die dit probleem aanpakt. Want zodra een parlementariër, rechter of ander persoon van belang hulp nodig heeft kan alles wel. Dus het zal wel weer een geldkwestie zijn, zoals altijd. Maar iedereen, arm en rijk heeft recht op dezelfde zorg. KNOOP DAT GOED IN JE OREN!

• 26 November 2007 - 21:33

Mama:

Hier moet je je op de EHBO ook eerst melden en dan kan je plaats nemen in de wachtkamer. En het ligt eraan wat je hebt. Het kan dud zomaar , dat iem. die later binnenkomt, eerder geholpen wordt. Je zou een keertje mee moeten gaan , als je broer weer eens wat heeft. B,v iem. die met een infarct binnenkomt, wordt eerder geholpen dan iem. die binnen komt met een gebroken arm. En als je dan eenmaal binnen bent, moet je ook behoorlijk wachten tot er een co-ass. komt. En dan komt er een ass. En als het echt ernstig is dan komt de specialist.
    Toen D in zijn vinger gezaagd had, hebben we zeker een uur moeten wachten. Dus waar heb je het over.

• 26 November 2007 - 21:47

Erienne:

Nou, dan kunnen ze het daar niet spoedeisend noemen. En met D is het een ander verhaal, want volgens mij kennen ze hem inmiddels op de EHBO.

• 27 November 2007 - 13:06

Ito:

Wou ik net zeggen zelfs in nedrland moet je wachten. Ik weet ook alles van.
    hahahahaaah

hey Erienne de groetjes hier terug.

• 27 November 2007 - 20:42

Diteke:

Dat met het belletje, dat kennen we hier ook. Had mijn vader ook toen hij in het ziekenhuis lag. Doordat er een groot tekort is aan personeel, kunnen ze alleen komen als het ernstig is. Zo gaat dat nou eenmaal en daar is niets aan te doen.

Trouwens, wie of wat is 'tori'? Kun je dat eten?

• 01 December 2007 - 13:38

Erienne:

Tori praten is gewoon kletsen.