Saramacca, Powerhour en so on - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu Saramacca, Powerhour en so on - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu

Saramacca, Powerhour en so on

Door: Erienne Lourens

Blijf op de hoogte en volg Erienne

21 Juni 2010 | Suriname, Paramaribo

Nog even terugkomend op mijn vorige bericht. De Militaire Politie heeft inderdaad contact met me opgenomen. Maar ze zeggen die man heeft PTSS (Post Traumatisch Stress Syndroom) dus daarom doet hij zo. Vind het geen excuus. Sorry. Maar goed. Ze hebben die man op het matje geroepen en dat wilde ik bereiken.

Zaterdag ben ik naar Groningen geweest. Nee niet Groningen in het noorden van Nederland. Nee Groningen te Saramacca. Op zo’n uurtje rijden van de stad. Had daar een afspraak met Henk Sahtoe, een oude buurjongen van mijn moeder. Ik werd hartelijk ontvangen in zijn restaurantje River Breeze. Sjonge jonge die man kan niet stil zitten. Hij heeft ook nog een vuurwerkbedrijf en ook is hij bezig met kledingwinkels opzetten in Nickerie en Commewijne. Maar goed. Ik was daar omdat hij me had uitgenodigd om me te laten zien wat ze hadden gevonden. Op 20 juni 2010 was het namelijk 165 jaar geleden dat de Nederlandse boeren voet aan wal zetten in Suriname, Plantage Voorzorg om precies te zijn. Hun was een stuk grond, vee etc beloofd. Bij aankomst bleek hier allemaal niks van waar. Nederlanders zijn nuchter dus ze zijn het toch gaan proberen. Tropische ziekten hebben ze veelal geveld. Na nog geen jaar was de helft van de aangekomen 400 mensen al overleden. Ze hebben toen die plaats verlaten en zijn verhuisd naar de overkant van de rivier, naar het huidige Groningen. Hier ging het wel wat beter maar ook nog niet van harte. Niet zo goed als in het goeie ouwe Nederland. Maar vooral omdat Paramaribo de enige afzetmarkt was en er toen nog geen auto’s waren. Al het ‘verkeer’ moest dus via de rivier. Het gouvernement heeft hun toen wat stukken grond rondom de stad gegeven. De huidige nakomelingen van deze boeren worden Boeroe’s genoemd, het Surinaamse woord voor boer. Ze zijn tegenwoordig veelal ook gemixt met andere rassen. Jan van Dijk, een boeroe uit Groningen, heeft op Plantage Voorzorg, waar de boeren zich het eerst vestigden een dam en een graf gevonden. Dit hebben ze me laten zien met de nodige uitleg erbij. Of ik niks kan doen. Ik ga wel me best doen. Ik vind dat dit wel behouden moet worden. Het is net zoiets als Jodensavanne alleen is hier nog niemand in geinteresseerd. Er was al geld toegezegd vanuit de EU maar omdat de districts-commisaris van Saramacca (zoiets als de Commisaris van de Koningin) dwars lag is alles stop gezet. Hopelijk kan dat nu weer opgezet worden. Want ze willen het helemaal open kappen, het kanaal weer uitgraven en er toerisme opzetten. En ik zie dit wel zitten. Vooral omdat Saramacca dan toeristisch ook een beetje op de kaart komt. Want nu komt niemand naar Saramacca terwijl er dus wel iets te doen is. En veel Surinamers hebben er een buitenhuisje, dus het is ook nog eens heerlijk relaxen daar. Ik hoop echt dat ik wat kan betekenen voor ze. Maar het was een leuke dag uit. Heb weer wat geleerd en ga zeker het woord verspreiden.

In de avonduren was ik naar de alweer 38e Powerhour. Dit is een jongerendienst van de Evangelische Broeder Gemeente. Het gaat gepaard met enkele gebeden en preken, veel zang maar ook voordrachten van de verschillende gemeenten. Het was weer als vanouds een superleuke avond met mijn vrienden. Heb nog geholpen met de collecte en achteraf het geld tellen. Komt al die Super de Boer ervaring toch nog van pas.

Zondag ben ik bij Sieglien, mijn oud collega, op bezoek gegaan. Ze is verhuisd naar ergens aan Pad van Wanica, en ze heeft nu ook een drukke baan dus zie haar niet zovaak meer. Wel ontzettend jammer. Maar het was heel erg leuk om haar weer te zien. Moet het vaker doen.

Wilde vandaag een doos posten naar huis. Wilde ik geld gaan pinnen, dus ik ga naar het nieuwe bank kantoor. Is die ATM nog buiten werking, die bij het oude gebouw werkt nog. Nee dat is lekker. Dus ik dacht 'ok dan pin ik wel'. Kom ik om 7 over 1 aan bij het postkantoor. Is die man al weg dus ze wilden mijn pakket niet in ontvangst nemen. Moet ik morgen maar terug komen. Nee dat is lekker. Dus goed, we gaan het morgen nog een keer proberen.

Zie dat ik wel genoeg mee maak! Nu pas begint het te komen. Over 2weken krijg ik een nieuwe laptop dus dan kan ik ook weer wat vaker een berichtje posten. Gelukkig heeft mijn vader een laptop op de kop weten te tikken en is mijn tante bereid het mee te nemen. Dus nu ben ik helemaal gelukkig.

Oja en Nederland heeft gewonnen! Heb alleen het eerste half uur van de wedstrijd gezien en eerlijk gezegd vond ik die nogal tegen vallen. Het enige spannende was die schoen van Robin van Persie in het gezicht van een Japanner. Maar hey, winnen is winnen toch! Op naar de kwartfinales!! Deze keer de wereldtitel! Toch???

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Werken in Suriname 2009/2010

Recente Reisverslagen:

16 September 2010

Nederland

06 September 2010

Nickerie

30 Augustus 2010

Vanalles en nog wat

23 Augustus 2010

Een greep uit de collectie: door Erienne en Jenny

19 Augustus 2010

Politiek
Erienne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 599
Totaal aantal bezoekers 161505

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2010 - 13 November 2010

Viva España!

20 September 2009 - 12 September 2010

Werken in Suriname 2009/2010

31 Januari 2009 - 24 Mei 2009

Afstuderen in Pikin Slee, Suriname

06 Oktober 2008 - 11 Oktober 2008

Schoolexcursie Londen

10 Juli 2008 - 26 Augustus 2008

Summer of 2008 Suriname

22 Juli 2007 - 03 Januari 2008

Stage @ Suriname

07 Mei 2007 - 11 Mei 2007

Schoolexcursie Berlijn

25 Maart 2006 - 31 Maart 2006

Schoolexcursie Parijs

25 Juli 2004 - 07 Augustus 2004

Curacao 2004

04 Juli 2004 - 25 Juli 2004

Suriname 2004

13 Februari 2011 - 30 November -0001

Suriname 2011-?

Landen bezocht: