WK en Indiaans aardewerk - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu WK en Indiaans aardewerk - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu

WK en Indiaans aardewerk

Door: Erienne Lourens

Blijf op de hoogte en volg Erienne

24 Juni 2010 | Suriname, Paramaribo

Nou dat pakket naar huis is eindelijk onderweg! Heeft me wel 60srd gekost maar goed. Heb wel een doos van net geen 5kilo gepost. Heb op beide kanten het adres geplakt (had het op een blaadje geprint) en daar hebben ze, na het te checken, dusdanig goed dichtgeplakt dat ik mijn moeder succes wens met het open maken. Zolang je maar weet dat IK niks dichtgeplakt heb. Ook een envelop met krantenknipsels over de verkiezingen gepost naar Marianne op Curacao. Dacht dat ze dat wel leuk zou vinden. Het zijn er wel veel geworden uiteindelijk maar het geeft een goed beeld van het ‘klimaat’ hier in Suriname.

Wat betreft de verkiezingen die hier geweest zijn. Megacombinatie van Desi Bouterse heeft dus gewonnen en gaat samen met de A-Combinatie van onder andere Ronny Brunswijk een regering vormen. Paul Somohardjo met zijn Volks Alliantie doet niet mee maar zal de regering wel steunen tijdens belangrijke zaken (mits ze eens zijn natuurlijk). Het nieuwe parlement wordt op 30juni ingezworden, dus dat is al snel. Dan komt de eerste vergadering waarna er al snel kandidaten voor het presidentschap (Desi Bouterse), vice president (nog niet bekend: geruchten gaan Wijdenbosch, Parmessar of Alendy) en voorzitter van het Parlement (Jenny Simons) voorgedragen worden. En dan worden die gekozen, maar vast niet zonder dat het Nieuw Front (van Venetiaan en consorten) een tegenkandidaat hebben gepresenteerd want zij zijn het niet eens met Bouterse. Maar goed, we zullen zien. En als deze eenmaal zijn gekozen dan zal er ook snel een regering gevormd worden. Ze hebben nu al gezegd dat een aantal ministeries gaan fuseren (ok eerlijk gezegd is 17 ook wel wat veel) en komt er een nieuw ministerie voor Jeugd- en Sportzaken. Ben benieuwd.

Het gaat hier wel een stuk beter dan in Nederland. Hoor alleen maar dat al die besprekingen op niks uitlopen. Niemand wil met niemand samenwerken en wat water bij de wijn doen. Misschien is er een nieuwe regering als ik terug ben?

Nog even een WK update. Frankrijk is dus naar huis. Wat een schande zeg, die hele rel van ze. Ik hou alle scores precies bij en reken zelfs uit wie wint op basis van doelsaldo. De eerste plaatsen in de volgende ronde zijn al bezet. SPANNEND!!!

Woensdag ben ik op het Fort geweest. Eindelijk de spullen van Inte in de vitrine gezet. Zou eens tijd worden. Tijdens het werken is er wel een glasplaat gesneuveld. Ik dacht het netjes rustig van die haken te lichten omdat het vast zat, maar het tegendeel was waar. Dacht dat als ik het heel rustig zou doen het niet veel zou breken. Maar het brak gewoon door de helft. Gelukkig vond Laddy het niet erg. Had ook nog 4 mooie potten gekocht waar de klei, poeder en wat vloeistof in kon. Ze staan supermooi in de vitrine. Heb smaak!

Dus nu staat alles erin. Alleen het kan nog een beetje opgeschoven worden want de teksten moeten er nog tussen. En dan nog wat savannezand op de bodem en 3 tekeningen op de muur en dan is het klaar. Nou ja, dan moeten Jenny en ik nog de standplaatsen opschrijven maar dat kan pas als alles goed op zijn plaats staat. Dus langzaam maar zeker gebeurd er wel weer wat hier en daar.

Voor de rest ben ik in het depot lekker bezig. Op het Fort heb ik ook nog de schilderijen daar beschreven en genummerd zodat we nu bijna 2 hele collecties schilderijen compleet hebben. Mis er van de ene nog 4 en de andere 3 maar dat zijn tekeningen dus die moeten ergens in het Fotoarchief zijn omdat ze gekoeld moeten zijn. Dus die duiken nog wel op. Nu maar al die kaartjes invoeren. Jenny is deze week op Curacao en komt dinsdag pas weer. Dus wil het wel een beetje opgeruimd hebben hier.

Volgende week donderdag is het Keti Koti! Dag van de afschaffing van de slavernij. Ik wil vrijdag ook vrij nemen dus dan kan ik lekker ALLES van Keti Koti meemaken. Ben echt heel erg benieuwd en ik weet ook wel dat ik ga genieten. En dan kan ik die vrijdag mooi uitrusten haha.

• 24 Juni 2010 - 17:21

Mama:

Werken is toch oh zo vermoeiend.
    60 srd, had je het nioet gewoon als bagage mee kunnen nemen??

• 24 Juni 2010 - 22:15

Erienne:

Nee had het niet mee kunnen nemen. Een kilo overvracht is 12,50euro .. tel je winst maar uit.

• 28 Juni 2010 - 15:37

Mama:

nu we de bedragen hier ook weten, kanje het dus beter wel meenemen.