Berg en Dal!!!!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu Berg en Dal!!!!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu

Berg en Dal!!!!!!

Door: Erienne Lourens

Blijf op de hoogte en volg Erienne

08 Augustus 2010 | Suriname, Paramaribo

Gisteren was het dan zover! Ik zou naar Berg en Dal gaan! Jawel! Eindelijk! Ik zou kunnen meepraten met alle andere mensen die zeggen dat het zo fantastisch daar is.

Ik moest de avond ervoor nog oppassen, en was daardoor pas om 3uur in me bed. Wel onhandig als je je bedenkt dat ik er half 7 alweer uit moest. Maar goed, het is voor een goed doel!

Gelukkig had ik de avond ervoor al boodschappen gedaan en was het brood ook al klaar. Ik had immers alleen een tour geboekt voor het adventure center waar ik met eigen vervoer heen zou gaan. Dus dan krijg je geen eten. Wel jammer, maar of ik nou 70euro betaal of 135srd (omgerekend 33euro) dat is wel een verschil. Dan neem ik dat eten zelf wel mee hoor!

Uiteindelijk wel iets later dan gepland vertrokken uit de stad, maar we kwamen toch om kwart voor 10 aan te Berg en Dal. Nadat we eerst naar het resort zelf waren gereden. Lekker snugger weer. Maar goed, daar konden we nog even bijkomen en rondkijken. Het zag er allemaal prima uit. Onderweg op de Afobakaweg had het flink geregend, maar wonder boven wonder stopte het toen we daar aankwamen. Perfect!

Er was besloten dat wij waren ingedeeld in de groep die het eerste van de canopy zou gaan. Canopy is meer bekend onder de naam kabelbaan. Jawel! Erienne met hoogtevrees gaat van de kabelbaan. Weet ook niet wat me bezielde. Dus we kregen ons ‘harnas’ aan en een handschoen om. Vervolgens de instructie en een laag kabeltje om de instructies in de praktijk te laten brengen. Met de gekregen handschoen moest je remmen. Deze hou je op de kabel terwijl je naar beneden zoeft en wanneer je met deze hand de kabel naar beneden trekt rem je af. De andere hand hou je op het korte stuk van je harnas waarmee je vast zit aan de katrol op de kabel. Goed, dus de oefening ging prima.

Vervolgens moesten we een eindje naar boven lopen op de Blauwe Berg om het eerste platform te bereiken. Dit was wel een zware opgave gezien het feit dat die katrol een kilootje of 5 weegt. Goed, eenmaal boven gekomen maakte de groep een rijtje en gingen we de eerste elf meter van de kabelbaan af naar platform twee. Ik deed het alsof het niks was. Wat nou hoogtevrees? Ik denk dat mijn probleem met canopy was dat ik bij sommige stukken het ontvangende platform niet kan zien, dus ik weet niet waar ik naartoe ga. Anyway, heb het toch maar gedaan, heb er immers voor betaald. Echt heel Nederlands is dat he? Hahaha. De meest toffe kabel was die over de Surinamerivier van de linkeroever naar de rechter. Ik moet toegeven dat ik echt bang was. Het is een superlange kabel en 85meter boven de rivier. Als er iets gebeurd ben je de pineut. Maar ja, van het platform afgaan gebeurde ook door middel van een touw dat ze je laten zakken. Dus je kunt er net zo goed af gaan. En ik wilde niet onderdoen voor de rest. Achteraf gezien, dat was het meest toffe stuk van die hele kabelbaan! Ondersteboven deden ze ook met wat mensen, maar dat ging mij nog net iets te ver. Misschien een andere keer?

Na een korte pauze was het tijd voor kayakken. Was eerst nog een beetje onwennig, want ja .. hoe moet je die peddel ooit houden? Maar als je het eenmaal door hebt is het wel redelijk simpel. We gingen lekker met de stroom mee, langs het eco-resort. Beetje peddelen, beetje dobberen. Heerlijk. Op een gegeven moment gingen we in een zijtak naar binnen. Dat was wel wat lastiger, want hier waren veel bomen dus je moest wel zorgen dat je niet in die bomen terecht kwam. Je hebt immers ook boomslangen. Op een gegeven moment moesten we draaien en weer terug richting de Surinamerivier. Toen weer stroomopwaarts richting het adventure center. En dat was een stuk pittiger. Want stoomopwaarts is een stuk zwaarder. Maar ook hier wilde ik niet onder doen voor de rest dus ik heb flink zitten peddelen. Het was wel leuk, en heb er ook een leuk kleurtje aan over gehouden.

Tot slot hebben we ook de heritage hiking trail gedaan. Ook een beetje cultureel doen natuurlijk he. We kregen zo’n echte stok, echt hiken. Vervolgens gingen we de berg op. We kwamen ook nog de mensen tegen die nu op de kabelbaan waren. We hebben die 85meter van de Blauwe Berg beklommen tot we bijna op de top waren. Hier is ook een begraafplaats. Er liggen twee Duitse zendelingen begraven die waren gekomen om de slaven te leren lezen en schrijven. Ook lag er een bankdirecteur van de voorloper van de Surinaamsche Bank. Vervolgens liepen we door naar de tweede begraafplaats, de slavenbegraafplaats. Op beide begraafplaatsen was het moeilijk te zien waar nou precies de graven waren, dus je moest goed op de trail blijven. Ook hebben we nog genoten van het uitzicht vanaf de top van de berg.

Eenmaal beneden zat het er dan weer op. Een dagje Berg en Dal. Het was echt heerlijk! En een super verjaardagskado voor mezelf al zeg ik het zelf! Wel prijzig voor niet-Surinamers maar zeker wel de moeite waard!

  • 09 Augustus 2010 - 06:09

    Diteke:

    Wow! Klinkt gaaf allemaal! :D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Werken in Suriname 2009/2010

Recente Reisverslagen:

16 September 2010

Nederland

06 September 2010

Nickerie

30 Augustus 2010

Vanalles en nog wat

23 Augustus 2010

Een greep uit de collectie: door Erienne en Jenny

19 Augustus 2010

Politiek
Erienne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 888
Totaal aantal bezoekers 161505

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2010 - 13 November 2010

Viva España!

20 September 2009 - 12 September 2010

Werken in Suriname 2009/2010

31 Januari 2009 - 24 Mei 2009

Afstuderen in Pikin Slee, Suriname

06 Oktober 2008 - 11 Oktober 2008

Schoolexcursie Londen

10 Juli 2008 - 26 Augustus 2008

Summer of 2008 Suriname

22 Juli 2007 - 03 Januari 2008

Stage @ Suriname

07 Mei 2007 - 11 Mei 2007

Schoolexcursie Berlijn

25 Maart 2006 - 31 Maart 2006

Schoolexcursie Parijs

25 Juli 2004 - 07 Augustus 2004

Curacao 2004

04 Juli 2004 - 25 Juli 2004

Suriname 2004

13 Februari 2011 - 30 November -0001

Suriname 2011-?

Landen bezocht: