En toen waren we al halverwege - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu En toen waren we al halverwege - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu

En toen waren we al halverwege

Door: Erienne Lourens

Blijf op de hoogte en volg Erienne

07 Oktober 2007 | Suriname, Paramaribo

Zondag ben ik voor mijn doen vroeg opgestaan. Om 8uur (!!) stond ik naast mijn bed. Heb zitten kletsen met Ada en Joost. Om 11uur zijn we naar Commewijne gegaan. Dat is aan de andere oever van de rivier, dus over de Wijdenboschbrug. Ada gaat aan Palm Grove een perceel kopen om een huis te bouwen. Dus we gingen even kijken. Daarna afscheid genomen van Joost. Hij zou zondagavond terug vliegen naar Nederland. Echt jammer, want het is zo’n toffe vent. Toen naar Tante Rashida. Eerst was het gewoon relaxen, ze lagen nog op bed. Zo tegen de avond zijn Mischira en ik naar de Hermitage-mall gegaan. Daarna hebben we een taxi genomen naar het Vat. Dat is zeg maar een soort groot cafe achtig iets vlakbij de Waterkant. Later werden we nog vergezeld door 3 jongens, vrienden van Mischira. Ben alleen hun namen even kwijt. Na een drankje zijn we doorgegaan naar Margaritas. Daar hebben zij even gepoold. Ik heb geobserveerd, aangezien ik zelf niet kan spelen. Maar volgens mij heb ik het nu wel aardig door. Heb alleen een cãperiña (of hoe je het ook schrijft) gehad. Had hem echt zitten die avond zeg! Niet normaal, dat is dus ‘one go never no go’. Heb ook een kaart gehad van mijn Super de Boer collega’s! Dank jullie wel! Jullie zijn nummer 2. Kan niet wachten tot de postbode de rest komt brengen haha!

Heb maandag de hele dag achter de computer gezeten. Moet een lijst maken van alle Indiaanse objecten. Laat me jullie vertellen, dat is nog een aardig karweitje. Men denkt dat het simpel is. Maar dat is het dus niet. Je moet echt alles lezen, omdat er niet overal bij staat Indiaans. Toch heb je woorden die iets weggeven. Bijvoorbeeld alles wat uit de plaats Kwamalasamutu komt is Indiaans. Dus als ik die lijst heb, kan ik afstrepen wat er allemaal wel is. Hopelijk vind ik zo een paar voor mij onbekende objecten. Let’s hope so. Ben ’s middags naar de cambio geweest om geld te wisselen. De koers was SRD 3,93 voor €1!!!! Weet je hoe hoog! Dus Erienne was weer blij deze maandag.

Dinsdag was hetzelfde als maandag. Computer, computer, computer. Heb nu van het inventarisboek van 1991-1994 wel 1991 en 1992 gedaan. Dus nog 2 jaren en nog een ander boekje en ik ben klaar. Al zit ik nu al op zo’n 700 Indiaanse objecten. En dan heb ik nog niet eens de objecten meegeteld die vanaf 1994 geschonken zijn. Ik heb trouwens een nieuwe titel. Ik ben Sieglien’s prinses. Hoe ze erbij komt weet ik niet, but I don’t mind. Ben ’s middags naar het internetcafé geweest. Ik had voor 2uur betaald en ik kreeg zomaar een uur gratis. Nou bedankt! Als ik dat had geweten was ik een uur eerder naar het cafe gegaan. Maar goed, beter dan helemaal niet toch? Heb informatie opgezocht over reisjes die ik kan maken. Ik wil met mijn moeder een soort plantagetocht maken langs een aantal plaatsen aan de Commewijnerivier (ga dat maar in je atlas opzoeken). En ik wil ook nog een keer naar Jodensavanne. Eigenlijk zou ik ook nog een keer naar het binnenland willen. Helaas is het duur en ben ik maar een arme student. Voor de mensen die mij nu zielig vinden en mij graag willen sponseren: men kan mij altijd emailen voor een donatie.

Woensdag was het zover: de lijst is af! Nou ja, volgens mij is hij af. Wat mij nu nog te wachten staat is dus alle objecten controleren en zo zien wat er wel en niet is. Wordt volgens mij een leuk karweitje. Heb een mooie lijst gemaakt waarop ik alles netjes kan invullen. Het betreft hier het inventarisnummer en een omschrijving. Want er is een collectie in het museum, van ene meneer Spoelstra, waarvan de objecten wel een nummer hebben, maar waar dus nergens is vastgelegd welk nummer welk object betreft. Er is wel een lijst met wat allemaal tot de collectie behoord, maar dat is zonder nummers. Lekker handig dus. Ik hoop er ook een beetje achter te komen welke nummers dus bij welk deel van die collectie hoort. ’s Avonds heb ik gezellig met Ada zitten kletsen. Ben eigenlijk wel op tijd naar bed gegaan, tegen half 11. Als je nagaat dat ik eigenlijk standaard om half 12, 12uur ging slapen de laatste tijd. Sowieso ben ik hier tegen 9uur ofzo al ontzettend moe. Dan heb ik het gevoel alsof het al 12uur is. Maar dat zal wel aan het klimaat liggen denk ik.

Ben donderdag begonnen met de objecten controleren. Heb bijna het hele kleine zolderdepot al opgeschreven. Moet nog een stuk of 2, 3 stellingen. Heb hard gewerkt vandaag dus. En dan is het in het zolderdepot ook nog zo warm!! Enige teleurstelling die ik vandaag gehad heb is dat dus geen enkele depot veilig is voor ongedierte. De stagiaires voor mij, Linn en Sjoukje, ook van de Reinwardt Academie hebben zich bezig gehouden met de Indiaanse collectie in het kleine zolderdepot. Ze hebben alles schoongemaakt, goed opgeborgen en geinventariseerd. Dus ik ging daar bezig in een kast. En ik tilde een object op: 4 zilvervisjes onder dat object!! Bedoel, waarvoor doe je dan al die moeite? Als die zilvervisjes toch in een kast komen die schoongemaakt is en goed afgesloten? Al ben ik van mening dat die kast toch niet helemaal goed afgesloten was. ‘s Middags een uurtje naar het internetcafé geweest. Ben weer helemaal op de hoogte wat betreft alles dat in Holland, o sorry tante: Nederland, zich afspeelt. En ik wil hier Diteke ook nog even feliciteren met haar herfstvakantiebaantje in het Universiteitsmuseum Utrecht. Het is weliswaar maar voor een week maar toch!

Vrijdag was weer Fort-dag! Na uitgevogeld te hebben hoe je in godsnaam een bus naar de stad neemt, dank aan Sieglien, (zie mijn andere post voor meer informatie) en een lange wandeling langs de Waterkant kwam ik eindelijk bij het Fort aan. Godzijdank, want het was me toch heet. Snel mevrouw ‘hoe-heet-ze-ook-alweer-maar-ken-haar-wel’ gegroet. Daarna mezelf aan een tafeltje in het cafe geïnstalleerd. Goed, laat dat publieksonderzoek maar komen! Het is toch een stuk lastiger dan gedacht. Niet zozeer omdat er weinig mensen kwamen, maar ze kwamen allemaal in grote groepen. Bedoel, dan krijg ik allemaal dezelfde antwoorden. Dat heeft ook geen zin toch? Dus heb er tot nu toe maar 4. Maar ga komende vrijdag weer, en dan die zondag als ik met mijn moeder het Fort bezoek. Kan nu mooi bedenken hoe ik het wil verwerken. Al heb ik al wel een idee hoe ik het wil doen. Op de terugweg naar de Maagdenstraat een baka bana met pindasaus gekocht aan de Waterkant. Mang, wat is dat lekker! Toen nog even Ready-Tex ingerend. Heb een riem gekocht met SURINAME er ik weet niet hoevaak op, en op de gesp de Surinaamse vlag. Als ik dan ook nog mijn shirtje met SURINAME heb, mijn tas en die riem, dan is het volgens mij toch wel erg logisch dat ik daar geweest ben? O en deze is speciaal voor Diteke: Mina van het werk had iets Hindostaans gemaakt en gebracht, kleine balletjes van weet ik veel wat. Ik ga het recept dieken en dan proberen te maken. Hindostaans valt toch ook onder Surinaams?? We zullen zien!

Zaterdag was ik weer zo vroeg wakker. Begin er nu wel een beetje van te balen. Er ligt namelijk sinds begin van de week tot morgen een boot, de UCNS Comfort ofzo, een paar kilometer uit de kust. Nu vragen jullie je af: wat is dat? Ik hoor jullie denken. Nou, dat is dus een boot die 11 landen in het Caribisch gebied en Zuid-Amerika heeft aangedaan om de ziekenhuizen daar te helpen door goederen te doneren en ook kleine behandelingen of operaties uit te voeren. Waar ik dan wakker van word is het volgende. Ik woon dus vlakbij het vliegveld Zorg en Hoop (lees: 4 a 5 straten verderop), en de helikopter die bij die boot hoort vliegt dus steeds heen en weer van die boot naar het vliegveld. Hij brengt namelijk patiënten van en naar die boot. Jammer, want ik heb het graag stil als ik slaap. Daarom stoor ik mij ook zo aan de auto’s die elk uur van de dag met keiharde muziek langs mijn raam rijden. En als klapper op de vuurpijl heb ik graag dat het donker is in mijn kamer, en laat nou de zon precies mijn kamer in schijnen ’s morgens, recht mijn gezicht in. Goed, na deze tirade tijd voor wat leukere berichten. Heb ’s morgens met Donny met de bal gespeeld. Het is echt zo’n schattig jochie zeg. Daarna even gedoucht en naar tante Rashida. Later ben ik nog met Mischira, Angelo, Rafael en nog 2 anderen naar Republiek gegaan. Was wel gezellig. ’s Avonds met Raimen naar de discotheek Starzzz vlakbij de Waterkant. Er was namelijk weer een ‘Da Latin Funk Party´. Het verslag daarvan krijgen jullie later.

  • 07 Oktober 2007 - 17:01

    Mama:

    Eindelijk leer je wat werken is. Geweldig. Is die Ada nu nederlandse of surinaamse??? Kan het niet meer bij houden. Ik dacht dat ze ook bij het wereldmuseum werkte. Heb nu bijna alles bij elkaar op jou bed gedeponeerd. En ook de koffers opgezocht, want deze week zal wel erg snel gaan. Moet ook extra boodschappen doen, want de mannen moeten wel goed verzorgd achter blijven, anders mag ik nooit meer weg. Ook nog voor kapper gespeeld en dan nog de normale werkzaamheden verricht. Vandaag kip en aardappels uit de oven gegeten. Was lekker. Met D zijn voet gaat het een stuk beter, dus geen EHBO meer. Gelukkig. Het weer is redelijk en voor komende week schijnt het ook redelijk te worden. Oke brassa en een dikke kus.

  • 07 Oktober 2007 - 19:03

    Diteke:

    Dank je voor je felicitaties! Ik ben zelf ook erg blij met mijn baantje, ook al is het maar voor een weekje.

    En natuurlijk valt Hindoestaans ook onder Surinaams eten hoor. Ik ben erg benieuwd, je kunt wel koken, ik voel het. ;)

    Verder weinig nieuws hier. Lekker een weekendje in Friesland geweest. Oh, ik moest je de groetjes doen van mijn ouders. :P

  • 09 Oktober 2007 - 15:04

    Tante Rashida:

    Zo t wordt tijd dat tante zich ook met dit gesprek gaat bemoeien. Laat die kerels zelf voor hun hap zorgen. t zijn twee volwassen kerels. en drie weken lang leven op brood met pindakaas overleven ze heus wel hor!!!! O wee als ik jou 1 x met een vaatdoek in je handen zie als je hier bent. je gaat lekker genieten van het niets hoeven doen. Daar hebben we dienstvrouwen voor in Suriname. jij gaat lekker met je dochter wandelen door Paramaribo, terrasje zitten, mee uit naar Starzzz en ZZZ. je hebt niet zo een duur ticket gekocht om van de ene huiskamer naar de ander te vliegen toch??? misschien moeten we je onderweg van Zanderij naar de stad een kleine sranang wassie geven op Repo. Wat denk je Erienne?? Zullen we dat doen?? hahahahha
    ik ga verder met me werk. ik zie je over een paar dagen.

    xxx

  • 11 Oktober 2007 - 19:55

    Erienne:

    Tante, ga jij haar mee uit nemen naar Starzz of ZZZ? Want je weet dat ze te oud is om met mij mee te gaan haha! Tuurlijk gaat ze genieten. Familie bezoeken oke, maar niet de hele tijd. Want ze komt voor mij!

  • 28 Oktober 2007 - 13:30

    Anna:

    Je kan toch zo'm blinddoekding omdoen als je gaat slapen? :P
    Zo'n baka bana klinkt trouwens vet lekker
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Stage @ Suriname

Recente Reisverslagen:

18 December 2007

De allerlaatste week....

08 December 2007

Het eind is in zicht

04 December 2007

Staking

01 December 2007

Feel the pressure on your shoulders...

26 November 2007

SREFIDENSI!!!
Erienne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 370
Totaal aantal bezoekers 161484

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2010 - 13 November 2010

Viva España!

20 September 2009 - 12 September 2010

Werken in Suriname 2009/2010

31 Januari 2009 - 24 Mei 2009

Afstuderen in Pikin Slee, Suriname

06 Oktober 2008 - 11 Oktober 2008

Schoolexcursie Londen

10 Juli 2008 - 26 Augustus 2008

Summer of 2008 Suriname

22 Juli 2007 - 03 Januari 2008

Stage @ Suriname

07 Mei 2007 - 11 Mei 2007

Schoolexcursie Berlijn

25 Maart 2006 - 31 Maart 2006

Schoolexcursie Parijs

25 Juli 2004 - 07 Augustus 2004

Curacao 2004

04 Juli 2004 - 25 Juli 2004

Suriname 2004

13 Februari 2011 - 30 November -0001

Suriname 2011-?

Landen bezocht: