Het Surinaamse Openbaar Vervoer - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu Het Surinaamse Openbaar Vervoer - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu

Het Surinaamse Openbaar Vervoer

Door: Erienne Lourens

Blijf op de hoogte en volg Erienne

07 Oktober 2007 | Suriname, Paramaribo

Hier in Suriname hebben ze ook bussen! Wow. Treinen niet, maar bussen wel. Denk met me mee:

De bussen rijden hier ongeveer tussen 05.00 en 21.30. Dus ongeveer wel zoals in Nederland. In Nederland moet je per se bij een halte wachten, sta je tussen 2 haltes in en steek je je hand op is het pech gehad. In Suriname werkt dat niet zo. Je gaat zeg maar gewoon aan de kant van de weg staan en als er een bus komt en jij denkt ‘die moet ik hebben’ steek je je hand op. In Nederland zie je ook al van een afstand welke bus het is. Dat werkt hier ook niet zo. Het is zeg maar een papiertje op de voorruit.

Het uitstappen is ook weer een verhaal apart. Het idee is hetzelfde. Je drukt op een knopje en de bus stopt. Maar in Nederland dus alleen bij de haltes. Hier stopt het bij de haltes en op veel straathoeken. Is toch veel handiger? Hoef je ook niet altijd zo ver te lopen.

En dan heb ik het nog niet eens over de prijs! In Nederland werken ze met zones. Je kunt een kaartje kopen voor minimaal 2euro. Laat hier nou een busritje SRD 1,- zijn, en daar kom je overal in de stad mee. Naar andere steden is natuurlijk duurder, maar dat is ook wel logisch. En als je dan nagaat dat de koers altijd rond de 3,75 ligt is het dus geen geld.

Tot slot is de bus hier ook nog veel gezelliger. Zie je in Nederland vaak mensen met hun mp3speler zitten (sorry, ik ben dan ook 1 van die mensen) of sporadisch met elkaar zitten kletsen. Hier draaien ze muziek in de bus! Ook is het veel knusser. De bussen zijn kleiner, en echt volgepropt met stoelen. Of zoveel mensen knusser of juist warmte creëert heb ik nog niet besloten.

Enige verschil met Nederland is het volgende. In Nederland rijden de bussen op tijd. Nou ja, dat is wel de bedoeling. Als je hier vanuit de stad de bus neemt, vanaf het beginpunt, vertrekt de bus wanneer deze vol is. Als je naar buiten de stad gaat, kan dit dus wel even duren. Dat is dan weer jammer. Maar aan de andere kant, in Nederland gaat de bus zeg maar in de spits rond het kwartier. Dat is de minimale tijd dat er daar tussen de busritjes zit. Hier in Suriname, als je de bus mist, boeiend! De volgende komt over 5 minuten ofzo. Dat merkte ik ook al in de Parijse metro. Ze gaan veel vaker dan in Nederland. Misschien kan Nederland daar nog iets van leren?

De boodschap van deze blog? Wil je in Suriname echt iets typisch Surinaams en gezelligs doen: ga met de bus! Laat je wel even informeren welke bus je eigenlijk moet hebben, want je wilt niet weet ik veel waar uitkomen. Met de bus is veel goedkoper dan steeds een taxi (ben ik nu achter) en ook leuker. De onderliggende boodschap is voor mijn moeder: als je bij mij blijft en we gaan naar de stad: niks te taxi of lijn 11 (benenwagen). Gewoon met de bus jij!

  • 06 Oktober 2007 - 23:39

    Mama:

    Is prima, want jij betaalt. De taxi zou ik betalen.

  • 06 Oktober 2007 - 23:41

    Erienne:

    Nou, liever betaal je SRD 2 voor ons i.p.v. SRD 10 per rit, ben je goedkoper uit!

  • 07 Oktober 2007 - 15:39

    Ito:

    Hey hallo Erienne de groetjes van iedereen hier tuurlijk ik ben er op Curacao. Ik kom ook even ook met de bus hahaha busje komt zooooooooo.
    ;-)

  • 10 Oktober 2007 - 13:34

    Mama:

    Goedkoper, maar niet sneller.
    Wat ik wel erg jammer vind ,is dat je zo je best doet op deze verhalen, en dat er zo weinig mensen op reageren. Waar blijven je vriendinnen nu??

  • 10 Oktober 2007 - 20:41

    Ito :

    Druk druk druk druk druk druk
    Erienne de groetje van iederen hier.
    Ik ben lekker aan het werken op Curacao.
    Lekker hoor
    Kom je ??? NOTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTT

  • 11 Oktober 2007 - 19:59

    Erienne:

    Maar mama, je moet het zo zien. De bus is een hele belevenis!

  • 14 Oktober 2007 - 09:32

    Diteke:

    Nou ehm ik zal er aan denken als ik eens naar Suriname ga. ;)

  • 28 Oktober 2007 - 13:34

    Anna:

    Haha dat klinkt als een Turkse bus!
    Al moet je daar soms voor de bus springen voordat ie stopt..
    en geld moet je daar gewoon naar voren geven en dan hopen dat t bij de chauffeur komt en hopen dat je wisselgeld aankomt :P
    Hoe duur het is weet ik niet want werd elke keer voor ons betaald hehe
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Stage @ Suriname

Recente Reisverslagen:

18 December 2007

De allerlaatste week....

08 December 2007

Het eind is in zicht

04 December 2007

Staking

01 December 2007

Feel the pressure on your shoulders...

26 November 2007

SREFIDENSI!!!
Erienne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 4189
Totaal aantal bezoekers 161487

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2010 - 13 November 2010

Viva España!

20 September 2009 - 12 September 2010

Werken in Suriname 2009/2010

31 Januari 2009 - 24 Mei 2009

Afstuderen in Pikin Slee, Suriname

06 Oktober 2008 - 11 Oktober 2008

Schoolexcursie Londen

10 Juli 2008 - 26 Augustus 2008

Summer of 2008 Suriname

22 Juli 2007 - 03 Januari 2008

Stage @ Suriname

07 Mei 2007 - 11 Mei 2007

Schoolexcursie Berlijn

25 Maart 2006 - 31 Maart 2006

Schoolexcursie Parijs

25 Juli 2004 - 07 Augustus 2004

Curacao 2004

04 Juli 2004 - 25 Juli 2004

Suriname 2004

13 Februari 2011 - 30 November -0001

Suriname 2011-?

Landen bezocht: