Mama's eerste weekend in Suriname! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu Mama's eerste weekend in Suriname! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu

Mama's eerste weekend in Suriname!

Door: Erienne Lourens

Blijf op de hoogte en volg Erienne

28 Oktober 2007 | Suriname, Paramaribo

Zaterdag was ik al vroeg bij tante Rashida. Heb eerst gezellig met haar zitten kletsen, en toen nog even gewerkt aan mijn activiteitenplan. Goed he, zelfs in mijn weekend ben ik bezig. Jullie kunnen trots op me zijn. Had eigenlijk nog naar de winkel willen gaan. Maar ik was vergeten dat het Ied Ul Fitre was, dus dat de winkels dicht waren. Voordat jullie denken 'wat is dat??', jullie kennen het, het is namelijk het Suikerfeest. In Nederland praten ze nog steeds of het een nationale feestdag moet worden, dat is het hier dus al. Nederland multicultureel? Kom dan maar eens naar Suriname! Hier gaat het nog gewoon goed ook. Kunnen we van Nederland niet altijd zeggen. Om half 4 ben ik gaan douchen. Toen kwam oom Amedeo ook nog even langs om te kletsen. En toen om half 5 richting Zanderij. Mama is er weer voor de derde keer sinds 1972. Ze hadden anderhalf uur vertraging, maar een uur ingehaald. Perfect dus. Ik vond dat ze nog aardig snel buiten stond. Eenmaal buiten kwam ze Ramon, de oudste broer van oom Roke tegen! Tante Rashida kwam ook allerlei mensen tegen. Wat is de wereld toch klein. Die Ramon woont ook nog naast oom Amedeo. Op de weg terug van Zanderij naar de stad (Paramaribo is gewoon 'de stad', verdere steden zijn er eigenlijk niet) was het DRUK! Het hele Pad van Wanica niet lekker kunnen doorrijden. Pad van Wanica heet nu de Indira Gandhiweg (a.k.a. Dodenweg nummer 1). De politici hier hernoemen straten zonder dat de bevolking het overneemt. Lekker dus. Eenmaal terug in de stad tegen bij tante Rashida gestopt, eten gehaald en toen mama gedropt in de Benjaminstraat. Ben ook nog even gebleven en tegen 10uur naar huis gegaan.

Zondag wilde ik mama laten uitslapen. Kan ik het helpen dat ze om kwart over 6 wakker is? Nederlands systeem nog in haar bloed. We hebben een beetje lopen schuiven in het schema. Om 11uur had ik een taxi gebeld om naar het Fort te gaan. Had net gebeld, komt Anton (de chauffeur die Raimen altijd neemt) langsrijden. Die vroeg me of ik een taxi nodig had. Dus ben maar met hem meegegaan. Gemeen van mij, i know. Op het Fort een rondleiding gevolgd. Me zitten ergeren aan de rondleidster. Zeker mijn Reinwardt-ik-heb-rondleiden-gehad-bloed. Want het was een groep die in een halve cirkel stond, waarom sta je dan met je rug naar de halve groep toe? Dat is het eerste wat je leert! Ook vertelde ze onwaarheden (Lord Willoughby was geen Fransman maar Engelsman, waarom is hij anders Lord?) en wees ze verkeerde dingen aan op de maquette. Ook begon ze een aantal keren haar verhaal zonder dat de groep compleet was. Tot slot kon ze de groep niet bij elkaar houden. Iedereen liep maar overal. Het zal wel aan mij liggen. Daarna naar het Onafhankelijkheidsplein. Op de foto met Johan Pengel, het beeld van oom Stuart. Daar oom Marcel gebeld om bij hem thuis een paar uurtjes te zitten. Weer een goeie daad verricht. Langs de St. Agnesschool en de Mgr. Wulfinghschool, de scholen van mijn moeder. Daarna naar het Academisch Ziekenhuis om oom Harold op te zoeken. Wat een volle zondag!

  • 28 Oktober 2007 - 03:12

    Ito:

    Hey leuk gezellig btw de groetjes van mijn ouders, mijn broers en Amorette.

    niet vergeten je ma te groeten.
    hier gaat het ook lekker.

    het is wel hard werken.
    ik moet ook wat voor suriname doen. voor wat betreft telecommunicatie. Als je nog niet weet ik werk hier bij UTS telecom bedrijf.

    wel erg leuk
    gr
    Ito

  • 28 Oktober 2007 - 13:14

    Anna:

    Haha ik zou die rondleidster gewoon allemaal dingen vragen van: hij was toch Engels want hij heet Lord? enz..
    Laat dr maar lekker voor lul staan haha
    en poeh kwart over 6 opstaan :|
    DAMN!!!
    en ik vind trouwens dat we ook maar suikerfeest moeten krijgen in Nederland..
    klinkt lekker hahaha
    pfff moet nog een paar verhalen inhalen..
    dat ga ik maar eens doen..
    tenminste.. beginnen want moet zo werken :(
    xxx

  • 28 Oktober 2007 - 13:27

    Carina:

    Hoii,,

    ik ben het eens met Anna gwoon alles op hem terug kaatsen:P Dik de bikkel uithangen daar zo haha

    Thanx voor je kaartje:D Hartstikke lief van je! Ik ben zelf super druk met school... aankomende 2 weken tentamen weken dus moet nu ook eigenlijk keihard aan het leren zijn:( arme carina...
    xxx

  • 29 Oktober 2007 - 22:37

    Erienne:

    Vond het zielig dr zo voor schut te zeggen, was pas dr 2e rondleiding.

    En Carina, ik zal aan je denken met je tentamens!

  • 30 Oktober 2007 - 14:59

    La10:

    Bedankt voor je kaartje!!

  • 31 Oktober 2007 - 19:10

    Diteke:

    Doe je je moeder nogmaals de groetjes van me? :)

  • 04 November 2007 - 20:47

    Conchita:

    hoi Diteke,
    Ben alweer terug. Heb een heerlijke tijd gehad. Ben nu bezig alle verhalen van Erienne te lezen, want ik had daar geen pc. Heb Erienne lekker kunnen verwennen. Nu staat ze er weer alleen voor. Groetjes .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Stage @ Suriname

Recente Reisverslagen:

18 December 2007

De allerlaatste week....

08 December 2007

Het eind is in zicht

04 December 2007

Staking

01 December 2007

Feel the pressure on your shoulders...

26 November 2007

SREFIDENSI!!!
Erienne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 357
Totaal aantal bezoekers 161487

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2010 - 13 November 2010

Viva España!

20 September 2009 - 12 September 2010

Werken in Suriname 2009/2010

31 Januari 2009 - 24 Mei 2009

Afstuderen in Pikin Slee, Suriname

06 Oktober 2008 - 11 Oktober 2008

Schoolexcursie Londen

10 Juli 2008 - 26 Augustus 2008

Summer of 2008 Suriname

22 Juli 2007 - 03 Januari 2008

Stage @ Suriname

07 Mei 2007 - 11 Mei 2007

Schoolexcursie Berlijn

25 Maart 2006 - 31 Maart 2006

Schoolexcursie Parijs

25 Juli 2004 - 07 Augustus 2004

Curacao 2004

04 Juli 2004 - 25 Juli 2004

Suriname 2004

13 Februari 2011 - 30 November -0001

Suriname 2011-?

Landen bezocht: