Laat het sightseeing beginnen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu Laat het sightseeing beginnen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu

Laat het sightseeing beginnen

Door: Erienne Lourens

Blijf op de hoogte en volg Erienne

05 November 2007 | Suriname, Paramaribo

Ben maandag weer druk bezig geweest met mijn theorie gedeelte. Voor mijn gevoel is het alleen nog het advies, nalezen en dan ben ik klaar. Moet het maar laten lezen, kijken wat Laddy ervan vind. ’s Middags ben ik naar mama geweest. Was wel grappig. Wilde net een taxi gaan bellen, word ik gebeld door Anton. Die is sinds gisteren mijn vaste taxichauffeur. Of ik hem gebeld had. Ik zo ‘nee, maar als je wilt mag je me wel komen halen’. Lekker makkelijk toch? Toen ik daar was heb ik foto’s laten zien aan iedereen. En zitten smsen met Mies, was gezellig. Ben nog met tante Melany naar de Fernandes Bakkerij en Choi’s (een supermarket) geweest. Zo tegen 9uur was ik weer thuis.

Ben dinsdag naar het Fort geweest. Heb nu totaal 15 mensen de enquete laten invullen. Laten we hopen dat het genoeg is! Heb zelfs twee Amerikanen! Bedoel, ik zie bijna nooit Engelssprekende mensen hier, dus dat is een unicum. Toch leuk voor mijn verslag. Ook gezellig met Arjen, de cafebaas in het Fort, zitten kletsen. Hij bood me nog een baantje aan voor de zondag. Van half 9 tot 3uur. Ehm, hoe moet ik in godsnaam op zondag zo vroeg opstaan? Zeker als ik uit ben geweest. Ook nog even bij Laddy en Hanna langs. Mijn collega erbij gelapt, want hij tikte tegen een schilderij aan. En dat kan dus gewoon echt niet!! Dus ik heb het gemeld, ook al voelde ik mij een verrader. Erfgoed voor alles? Na het busritje naar huis (ja ik neem de bus alsof het niks is!) ben ik twee uurtjes naar het internetcafé geweest. Al mijn email weer bijgewerkt. Daarna nog een paar dingetjes kopen in de Coppenamemarkt voor als mama hier is. Kwam ik daar weer Anton tegen! Hij werkt namelijk voor het taxibedrijf dat daar aan de overkant zit. Dus we stonden lekker te kletsen. Vraagt hij me hoe ik daar gekomen ben, dus ik zeg gewoon lopend. Niet gelogen toch? Zegt hij van ‘ja koop wat je moet kopen, dan ga ik je thuis zetten’. Nou dat laat ik mij geen twee keer zeggen. Maar toen ik klaar was, was hij verdwenen, dus ik dacht ‘ben pleite’. Ging hij me bellen waar ik was, want hij zag me niet meer. Dus hij heeft me toen thuis gezet, lief he? Hij zei dat ik een keer met hem uit moest gaan, zou hij me naar een discotheek brengen waar ze hindostaanse muziek draaien. Wat moet ik in godsnaam in een koelie-discotheek zoeken? We gaan wel zien. ’s Avonds zou ik met Raimen naar een expositie gaan in de Ready Tex Art Gallery. Dat zou om 7uur beginnen, maar om 6uur nog niemand te bekennen thuis. Dus ik bellen, bellen, bellen. Helemaal niks. Komt ie om 7uur aanrijden en zijn excuses maken dat hij laat is. Whatever. Zijn uiteindelijk dus nog wel geweest. Was een expositie van Reinier Asmoredjo. Ik had ook nog nooit van hem gehoord. Maar zijn kunst is, ehm, anders. De vazen waren wel leuk, maar zijn schilderijen zijn voor mij te druk. Het is wel mooi dat hij zoveel kleur gebruikt, maar het is te druk. Dat heb ik met het meeste dat Raimen maakt ook. Ik hou van rustige dingen. Zou dus niet zo snel zoiets kopen. Daarna heeft hij nog nasi gehaald. Voordat ik ging slapen was het weer half 1. Was in slaap gevallen, en hij ook. Purcy denkt dat we verkeerde dingen doen, ik doe helemaal niks verkeerd. Slapen is toch geen misdaad? Ik hoef niks van hem. Nou ja, hij moet me wel overal brengen haha.

Woensdag mijn laatste enquetes uitgewerkt. Toen begonnen met mijn conclusies eruit trekken. Is volgens mij niet zoveel, dus vraag mij dan ook wel af of het goed is. Nou ja, zal Laddy later wel laten zien. ’s Middags een taxi gebeld om mama te gaan halen, want vandaag zou ze hier blijven. Heb haar een rondje museum laten zien waarna het vervolgens begon te regenen. En ook KEIHARD begon te regenen. Typisch Surinaams. Toen het eindelijk ophield ben ik met mama naar de Coppenamemarkt geweest. Vanalles lekkers gekocht, waarna we bij Roopram 2 roti’s gehaald hebben. Eenmaal thuis heb ik snel gegeten (mama had nog geen trek), en is mama gaan douchen. Daarna ben ik gaan douchen en heb een taxi gebeld. We zouden naar oom Roke gaan. Was echt ontzettend gezellig! Was alsof mama nooit uit Suriname is weggegaan. Oom Roke vertrekt vrijdag naar Nederland, maar als hij volgende week terug is, moet ik hem bellen. Dan zouden we langs een aantal plantages rijden. Rond half 9 waren we weer thuis en hebben mama en ik nog tori zitten praten over vanalles. Tegen half 12 eindelijk gaan slapen.

Donderdag was een drukke dag! Om 7uur opgestaan! Ja mensen om 7uur! Wat ik toch al niet voor mijn moeder over heb. Toen ik eenmaal wakker was (zeg maar een uur later), zijn we naar het Nationaal Archief (aan de Doekhiweg, naast het vliegveld) gegaan. We dachten ‘we doen even en dan vinden we wel wat’, maar dat viel dus vies tegen. Maar een man daar adviseerde ons om dan naar Den Haag naar het archief te gaan en daar de volkstelling van 1921 te bekijken. Ja hallo, had men ons dat even eerder gezegd, had ons dat een trip naar dit Archief bespaard. Daarna kwam oom Marcel ons halen om naar de begraafplaats te gaan. Maar zijn auto had mankementen, de thermostaat gaf aan HOT HOT HOT, dus die kon niet verder. Gelijk oom Henk wel gezien, die was in de stad. Uiteindelijk heeft oom Henk ons bij Residence Inn (begraafplaats ging dus niet meer door) gezet. We zouden lunchen met oom Roke. Sang! Die mensen kunnen nog steeds goed koken! Mama had bami, nasi met garnalen, en oom Roke en ik hadden steak met patat. Toen we uitgegeten waren zijn we naar de stad gegaan. Hebben volgens mij wel 4 of 5 uur gewinkeld. Niet zo heel veel gekocht, wel gepast. Maar toch een aantal nieuwe aanwinsten voor mijn klerenkast. Zijn ook naar Max Chin a Sen (juwelier) geweest. Hij zei me dat er een team naar Stoelmanseiland (zoek dat even op in je atlas) ging om klamboe’s uit te delen. Of ik niet mee wilde. Aan de ene kant wel, alles wordt betaald (en tripjes naar het binnenland zijn DUUR!!) en je hoeft alleen maar ‘s morgens te werken. Aan de andere kant, het is ontzettend kort dag. Toen met de bus naar huis. Was een hele ervaring voor mijn moeder geloof ik. Maar vind het leuk dat ze het toch gedaan heeft. Toen nog even naar de Coppenamemarkt (sla kopen haha), en toen naar huis. Toen we uiteindelijk trek kregen hebben we tjauw min gehaald bij een klein restaurantje hier verderop. Toen een taxi gebeld die mama naar huis zou brengen. Moest per se mee van mama, wat lief.

Vrijdag was eigenlijk niet zo’n hele boeiende dag. Ben bezig geweest met mijn publieksonderzoek. Ben momenteel mijn conclusie aan het trekken. Hopelijk vind Jan Sas mijn 15 mensen genoeg, anders mag ik nog een keer naar het Fort. Morgen vertrek ik voor een week naar Stoelmanseiland (hebben jullie dat nu al opgezocht?). Voor de mensen die te lui zijn, het ligt in de Marowijnerivier. Als je stroomopwaarts gaat (dus richting Zuid-Suriname) krijg je een splitsing in de Tapanahonyrivier en de Lawarivier, en het eiland ligt precies in die splitsing. Ik vertrek om 8.00 met GumAir, een lokale vliegmaatschappij. Heb van Purcy een hangmat geleend. Want ja mensen, ik moet in een hangmat gaan slapen!! En dan ook nog in de rivier baden! Zie je het voor je??? Goed, dus jullie krijgen hopelijk volgend weekend het verslag daarvan. Later nog bij tante Rashida mijn kleren ophalen en mama groeten.

  • 05 November 2007 - 22:25

    Diteke:

    Wel jammer dat je dat baantje niet aanneemt hoor! Hoewel ik dus ook niet van vroeg opstaan houd. Zo'n Museumnacht (4 uur thuis) is wellicht ook niet echt goed geweest voor mijn ritme...
    Anyway, ik ga snel verder lezen, nog 2 blogs van je te gaan... ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Stage @ Suriname

Recente Reisverslagen:

18 December 2007

De allerlaatste week....

08 December 2007

Het eind is in zicht

04 December 2007

Staking

01 December 2007

Feel the pressure on your shoulders...

26 November 2007

SREFIDENSI!!!
Erienne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 467
Totaal aantal bezoekers 161489

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2010 - 13 November 2010

Viva España!

20 September 2009 - 12 September 2010

Werken in Suriname 2009/2010

31 Januari 2009 - 24 Mei 2009

Afstuderen in Pikin Slee, Suriname

06 Oktober 2008 - 11 Oktober 2008

Schoolexcursie Londen

10 Juli 2008 - 26 Augustus 2008

Summer of 2008 Suriname

22 Juli 2007 - 03 Januari 2008

Stage @ Suriname

07 Mei 2007 - 11 Mei 2007

Schoolexcursie Berlijn

25 Maart 2006 - 31 Maart 2006

Schoolexcursie Parijs

25 Juli 2004 - 07 Augustus 2004

Curacao 2004

04 Juli 2004 - 25 Juli 2004

Suriname 2004

13 Februari 2011 - 30 November -0001

Suriname 2011-?

Landen bezocht: