drukdrukdruk - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu drukdrukdruk - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu

drukdrukdruk

Door: Erienne Lourens

Blijf op de hoogte en volg Erienne

05 November 2007 | Suriname, Paramaribo

Zaterdag was het winkeldag!! Vroeg opgestaan om richting de stad te gaan. Goh dat rijmt! Heb een aantal shirtjes gehad en twee spijkerbroeken. Jaja mensen: Eriënne heeft haar eerste spijkerbroek gekocht! Wat een wonder, dat we dit nog allemaal mogen meemaken. En dat voor maar SRD 43 per broek. Dat is nog zeg maar ongeveer 10euro. Koopje? I thought so! Ook voor papa en Derryl wat souveniertjes gekocht. Hopelijk vinden ze het leuk. En ik heb een cadeautje voor opa gekocht, hopelijk ziet hij de lol ervan in. Daarna zijn we naar oom Harold en tante Alice gegaan. Even gezeten daar en wat gegeten. Vervolgens ben ik naar het internetcafe gegaan. Tante Frasquita had namelijk een geweldig idee gehad. Maar als ze daar nou eventjes een paar weken of maanden eerder mee was, hoefde we ons niet zo te haasten. Maar goed. Ik heb mijn plicht gedaan, vind het wel best zo. Heb wel 3uur daar gezeten. Alsof het niks is. Nou ja, het meeste is weer bijgewerkt. Behalve mijn weblog. Je kunt merken dat ik een paar weken geen toegang tot internet had. Maar volgens mij moet alles bijna wel bijgewerkt zijn nu.

Zondag zouden we de ochtend met oom Roke doorbrengen. Er was afgesproken dat hij om 9uur mama zou halen, en daarna mij. Stond hij om half 9 al voor mijn neus. Laten we gaan? Ehm, I don’t think so? Ik had mijn haar enzo nog niet eens gedaan. Dus 10minuten later was ik wel zover. Mama opgehaald en toen over de Jules Wijdenboschbrug (ook wel de zelfmoordbrug genoemd, naar de 15mensen die sinds de opening er al van gesprongen zijn) naar Commewijne. Eerst naar Nieuw Amsterdam. Mijn god wat ziet dat eruit. Zo zonde. Vroeger was dit het grootste fort van Suriname, en als je ziet wat er nu nog van over is. Schande. Vanuit daar naar Mariënburg, wat er trouwens ook bij ligt te verpieteren. Zou een leuk project zijn om van dat een museum te maken. Wel wil ik graag dan een leuk salaris in euro’s en niet zo’n laag ding dat de meeste mensen hier krijgen. Toen ook langs de plantage Alkmaar. Suriname is echt prachtig. Die natuur, de oude gebouwen (nou ja, als ze onderhouden worden zijn ze nog mooier), prachtig gewoon. Als afsluiting hebben we een saoto soep gegeten in een warung (eettentje) op Commewijne. Mama en oom Roke hadden er een portie sate’s bij, en ik een portie baka bana. Was heerlijk! Eenmaal terug in de stad hebben mama en ik bedacht wat we wilden doen. Zijn toen maar bij Residence Inn gaan zwemmen. Helaas had de zon er niet zo’n zin in vandaag. Zo tegen 5uur naar tante Rashida. Ben met Mischira weggeweest om een belkaart te kopen. Wat een hel, zoveel dichte winkels en dan hadden ze vaak ook geen belkaarten meer. Moest uiteindelijk genoegen nemen met een kaart van $5 terwijl ik 10 wilde. Maar goed. Oom Amedeo kwam ook nog even. Dus ze hebben gezellig zitten kletsen tot een uur of 9. Oom Amedeo ging nog naar zijn zoon die in de buurt van het museum woont, dus hij heeft mij afgezet. Hoefde tante Rashida niet helemaal om te rijden. Goh wat zijn we toch goed bezig voor het milieu!

Oma en Mandy waren op maandag 29 oktober jarig! Verder was het een normale werkdag. Het is me eindelijk gelukt om mijn presentatie te branden. Ben ontzettend trots op mezelf dus. Met het werk verder ben ik bezig geweest met het invoeren van de vaste standplaatsen. Linn en Sjoukje hadden de meeste objecten al ingevoerd, maar de standplaats klopte niet. Dus maar goed dat ik het nog check dan. ’s Middags ben ik naar mama gegaan. Ze had namelijk de geboorteaktes van haar grootouders gekregen bij de Burgelijke Stand, dus ik moest ze gaan kopierën. Vanuit daar een taxi genomen naar het internetcafe hier vlakbij. Dus na twee uurtjes daar gezeten te hebben vond ik het ook wel weer mooi geweest. Al met al een niet erg spannende maandag dus.

Dinsdag was eigenlijk een saaie dag. Mama had willen gaan zwemmen, maar ’s morgens was het al donker, dus dat leek haar achteraf gezien toch niet zo’n goed plan. Want het heeft de gehele dag geregend. Ik heb gewerkt, en tegen 4uur zo ben ik naar mama gegaan. Dus heb ’s avonds lekker tori zitten praten met de mensen daar. Was trots op oom Harold, die is speciaal voor mij weer in de woonkamer komen zitten na de hele middag op bed gelegen te hebben. Voor de rest was vandaag niet zo boeiend.

Eigenlijk kan je zeggen dat ik woensdag niet zo heel veel gewerkt heb. Je zou niet liegen. Tegen half 9 ben ik aan het werk gegaan, en zo tegen 1uur weer weg. We zouden naar tante Tirzah gaan. Dus ik een taxi gebeld, mama opgehaald en toen gezegd dat we naar de Ankielaan moesten. Dus hij rijdt de Veldhuizenlaan in, en ik was nog niet achterdochtig. Want vanuit die straat is het ook dichtbij. Stopt hij bij nummer 4, vraagt hij me ‘is het hier?’. Dus ik kijk hem aan en zeg ‘Dit is de Veldhuizenlaan hoor..’. Dus hij verder rijden. En ik zeg hem nog ‘volgens mij zit je verkeerd’, maar volgens hem niet. Oke laat maar. Jij bent de chauffeur, misschien heb je een boropassi (snellere route), weet ik veel. Ik mag toch van een taxichauffeur verwachten dat hij weet waar hij rijdt? Moest hij uiteindelijk iemand bellen om te vragen waar de Ankielaan was! Nou ja, uiteindelijk zijn we wel bij tante Tirzah terecht gekomen. Oom Diego en mijn nicht Philicia waren er ook, dus die heb ik voor het eerst ontmoet. Chaim, tante Tirzah’s oudste, kwam ook vaak bij ons zitten. Aardige jongen (tja wat wil je, het is familie van mij haha!). Hadassah kwam ook zo nu en dan even buurten met een vriendinnetje van haar. En Yizhar heb ik even snel gezien, want die was druk met een film kijken. Oom Bobby kwam thuis vlak voordat wij weg gingen, dus die hebben we nog even snel gezien. Toen had tante Tirzah een taxi voor ons gebeld. Naar het huis van mama was geen probleem, maar hoe moest hij naar de Tapanahonystraat komen? Wat is dat met die taxichauffeurs van hier? Eenmaal thuis even snel met Laddy gesproken, gegeten en gedouched. Toen moest ik alweer naar de volgende afspraak. Mama opgehaald om naar haar oude buren te gaan, de familie Emanuels. Kennisgemaakt met tante Amy, oom Armand en tante Emerance. Het zusje van tante Emerance (ben de naam kwijt) kwam ook nog eventjes langs. Maar het was gezellig. Zo tegen 9uur hebben ze ons bij mama thuis gezet. Oom Harold was nog wakker, dus ik heb nog even gezellig met hem tori zitten praten. Toen hij naar bed ging heb ik een taxi gebeld en ben naar huis gegaan.

Donderdag was eigenlijk een rustig dagje. Heb de hele dag achter de computer gewerkt. Proberend wijzer te worden uit de Spoelstra collectie. Begint wel een beetje te komen nu denk ik. Tegen half 3 kwam Jimmy. Jimmy is de timmerman van het museum. Hij kwam plankjes voor me zagen! Jeej! Thank god! Eindelijk. Dus wij, nou ja hij feitelijk, plankjes zagen. Hanna komt vrijdag de lak brengen, dus maandag kan ik eigenlijk gaan lakken. Hopelijk krijg ik dat nog af voordat mijn stage afgelopen is. Naderhand ben ik naar mama gegaan. We zouden namelijk met oom Marcel naar de RK begraafplaats gaan. Kan het niet maken tegenover opa om hier bijna een half jaar te zitten en niet één keer geweest te zijn toch? Dus wij daarheen. Gelukkig wisten we dit keer WEL waar we moesten zijn. En zowaar zag het er beter uit dan drie jaar geleden! Het onkruid was laag enzo. Misschien had het te maken dat het vandaag Allerheiligen was (of was het nou Allerzielen?). Maar goed, laten we denken dat de Surinamers werkzaam op deze begraafplaats hun leven gebeterd hebben. Dus wij vrolijk naar de graven toe, bedoel, dit keer hoefden we niet over andere graven heen te lopen. Iets om vrolijk van te worden dus. Komen we daar, zijn er bij twee van de drie graven een marmeren plaat afgevallen. Over Surinaamse degelijkheid gesproken. Gewoon vier klodders cement en hoppa die plaat erop. Dat houdt toch nooit? Dus ze gaan het volgende week maken. En dan ook een aantal stukken cement opnieuw storten om de graven heen. Die zijn om te voorkomen dat er onkruid omheen kan groeien. Niet dat het 100% helpt, but it’s the thought that counts. Bij oom Harold thuis het portret van opa ingepakt. Hopelijk heb ik het gedaan dat school trots op me kan zijn, en dat het die 9uur in het vliegtuig overleefd. Daarna nog eventjes snel naar het internetcafé, en toen lekker naar huis.

Vrijdag was alweer mama’s laatste gehele dag in Suriname. Werd wakker gebeld door Marc, nog bedankt doorvoor, zucht. Heb vandaag weer publieksonderzoek gedaan in het Fort. Vandaag ging het vlot! Zou ook een gesprek hebben met Laddy, maar dat ging niet door. Hij had het te druk. Kwam ook nog 4 mannen tegen die ik van de week al op het terrein van het politieopleidingscentrum had gezien. Wat een toeval, ze trainen politieagenten! Ze waren met John van de Heuvel gekomen, had hem al op Zanderij gezien. Want het was toevallig ook dezelfde vlucht als die van mama. Om 2uur kwam mama en zijn we, nou ja ik dan, wat gaan eten aan de Waterkant. En toen op zoek naar schoenen. Sieglien had een aantal winkels opgeschreven, maar daar verkopen ze alleen maar sandalen en slippers enzo. En dat is leuk, tuurlijk. Maar ik wilde ook een patta. Dus achteraf gezien heb ik de patta en niet de rest. Maar wat voor een patta! Weer een K-Swiss, en nog een mooie ook. En dat voor omgerekend maar 54 euro! Toen zijn we weer naar Charro gegaan, op de hoek van de dr. Sophie Redmondstraat en de Zwartehovenbrugstraat. Mama had een leuke rok gezien, maar die bleek achteraf toch te kort. Dus toen met de taxi naar huis. En nog tot een uur of 9 met tante Melany en mama zitten kletsen. En dat was mama’s laatste avond hier.

  • 05 November 2007 - 22:44

    Diteke:

    Je eerste spijkerbroek, een moment om te herinneren zeg! Niet dat ik vaak spijkerbroeken draag, overigens... dat zal ook wel weer een tijdje geleden zijn.

    Wel jammer dat er nog zoveel te doen valt aan erfgoedbehoud. Misschien moeten ze vaker Reinwardt studenten naar Suriname sturen?

  • 05 November 2007 - 23:19

    Conchita:

    Misschien een plek voor je volgende stage Diteke?? Kan je samen met Erienne gaan. Die kent daar de weg. Jullie zouden je best amuseren daar.

  • 06 November 2007 - 21:18

    Diteke:

    Klinkt niet gek. Alleen jammer dat we in het vierde jaar geen stage hebben. Hoewel, wel een onderzoek... Iets om over na te denken wellicht.

  • 07 November 2007 - 22:27

    Erienne:

    hoeft toch niet per se voor een stage? Vakantie kan toch ook? Kan ik haar alle leuke winkels van Paramaribo laten zien! Weet je nog wat ik over Marienburg zei mama? (een plan bedenken om er een museum van te maken etc) Misschien is dat wat voor Diteke en ik.

  • 07 November 2007 - 22:31

    Mama:

    Je moet wel op je taal letten. Ik dacht dat jullie ook een stage hadden in het vierde jaar.

  • 07 November 2007 - 23:32

    Erienne:

    Welke taal? Er zitten toch geen taalfouten in?

  • 09 November 2007 - 17:19

    Mama:

    Diteke en ik, moet zijn Diteke en mij ( voor mij). Laat opi je maar niet horen, anders krijg je direct een nederlandse les

  • 12 November 2007 - 14:34

    Diteke:

    Op vakantie naar Suriname lijkt mij sowieso erg leuk hoor. Maar ja, eerst maar eens een goed groeiend geldboompje zien te vinden, en minstens nog een paar weken aan extra vrije tijd... ;)

    Het afstudeerproject kan overigens een stage zijn, maar het is meer een onderzoek dan echt een stage. Kortom, het kan nog steeds alle kanten op.

  • 12 November 2007 - 20:49

    Conchita:

    Moet je zo'n afstudeerproject alleen doen, of mag je het met anderen samen doen??? Want er is in Sur. nog veel te onderzoeken.

  • 12 November 2007 - 22:19

    Diteke:

    Volgens de Reinwardt website:
    "Vanwege het bijzondere karakter van dit project lopen studenten in principe individueel stage. Bij speciale projecten, zoals tentoonstellingsprojecten, kan eventueel in kleine groepen gewerkt worden."
    Kortom, je werkt alleen, behalve als je in een groep werkt... (logica?) We kunnen er alsnog alle kanten mee op dus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Stage @ Suriname

Recente Reisverslagen:

18 December 2007

De allerlaatste week....

08 December 2007

Het eind is in zicht

04 December 2007

Staking

01 December 2007

Feel the pressure on your shoulders...

26 November 2007

SREFIDENSI!!!
Erienne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 371
Totaal aantal bezoekers 161483

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2010 - 13 November 2010

Viva España!

20 September 2009 - 12 September 2010

Werken in Suriname 2009/2010

31 Januari 2009 - 24 Mei 2009

Afstuderen in Pikin Slee, Suriname

06 Oktober 2008 - 11 Oktober 2008

Schoolexcursie Londen

10 Juli 2008 - 26 Augustus 2008

Summer of 2008 Suriname

22 Juli 2007 - 03 Januari 2008

Stage @ Suriname

07 Mei 2007 - 11 Mei 2007

Schoolexcursie Berlijn

25 Maart 2006 - 31 Maart 2006

Schoolexcursie Parijs

25 Juli 2004 - 07 Augustus 2004

Curacao 2004

04 Juli 2004 - 25 Juli 2004

Suriname 2004

13 Februari 2011 - 30 November -0001

Suriname 2011-?

Landen bezocht: