En we kunnen weer wat doen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu En we kunnen weer wat doen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu

En we kunnen weer wat doen!

Door: Erienne Lourens

Blijf op de hoogte en volg Erienne

14 November 2007 | Suriname, Paramaribo

Zaterdag moest ik toch nog redelijk vroeg op. Gisteravond probeerde ik mijn foto’s te branden, maar dat ging niet zoals gepland. Dus voordat het licht hier uitging was het 12uur. Dus ik ben zo kwart over 8 opgestaan. Toen naar de cambio om geld te wisselen, even douchen en toen naar mama. Oom Marcel was er al vroeg vandaag. Gelukkig heeft ze dat niet van opa geërfd, want ze was best relaxed ondanks dat ze weg moest (opa strest altijd). Zo tegen 12uur zijn we eten gaan halen bij Fei Wong op de Verlengde Gemenelandsweg. Eigenlijk zouden we naar Valerie gaan, maar ik had trek dus dat ging niet door. Uiteindelijk zijn we na het eten toch nog even snel gegaan. Ze woont helemaal op Noord, dus dat is ook niet echt dichtbij zeg maar. Eindelijk kennisgemaakt met mijn nicht, haar vriend Shayed en hun zoontje Xamiër. Wat een schattig jochie zeg! Helaas konden we niet lang blijven, want mama moest ook nog douchen enzo. Maar ik ga Valerie zeker nog een keer zien. Eenmaal thuis was tante Rashida al gearriveerd met Mischira. Had medelijden met Mies, ze weet wel waarom. Toen is mama gaan douchen, en ik heb haar laatste spullen ingepakt. Mama kon nog eventjes zitten en toen was het al tijd om richting Zanderij te gaan. Zijn dit keer via de Highway (de naam zegt in dit geval niks hoor!) gegaan en toen doorgestoken naar het Pad van Wanica in plaats van de gehele weg via het Pad van Wanica. Keurig op tijd waren we op Zanderij. Eigenlijk mocht ik niet mee met het inchecken, maar heb er toch een hele tijd bijgestaan. En de rij was lang, want die hele Boeing van de KLM was vol. Zo tegen kwart voor 6 ging mama door de immigratie, en wij weer richting de stad. Dit was het dan. Die drie weken zijn ontzettend snel gegaan. Vind het jammer dat ze nu alweer weg is. In het begin was het vreemd van ‘mijn moeder is hier’, en nu ben ik eraan gewend geraakt. Over twee maandjes ben ik weer thuis hoor mama! ’s Avonds ben ik met Mischira naar Eight Ball gegaan, Gianni en Jenna waren er ook. Kan niet echt zeggen of het nou gezellig was of niet, maar dat zal wel aangezien ik pas om kwart voor 3 in bed lag. Die rot taxichauffeurs hier ook. Ze lichten je op waar je bij staat. Eight Ball is hier gewoon vlak achter, en ik moest die man SRD 15 betalen. Kijk, nu is dat omgerekend nog geen 4 euro, maar toch. Voor dat kleine stukje is het veel. Als ik naar Residence Inn of het Fort ga, aan de andere kant van de stad, betaal ik maar 10. Oke het tijdstip speelt mee, dus als hij 10 had gevraagd oke. En dat heb ik hem ook duidelijk gezegd. Bovendien wist hij niet eens hoe hij bij deze straat moest komen. Dat moest ik hem ook nog eens uitleggen. De taxichauffeurs van tegenwoordig, het zou verboden moeten worden.

Ik heb gewoon helemaal niks gedaan zondag. Mama belde me wakker om te zeggen dat ze aangekomen was. Toen heb ik nog een uurtje liggen slapen. Daarna twee krentenbollen gegeten, geprobeerd wat aan naslagwerk te lezen, maar ik viel weer in slaap. Dat ik niet eens gemerkt heb dat mama weer gebeld had. Maar daar ben ik denk ik toch wakker van geworden, want ze had 2 minuten voordat ik wakker werd gebeld. Dus toen ben ik maar even buiten zitten. Daar kon ik wel werken zonder in slaap te vallen. Zo tegen 5uur ben ik wat in elkaar gaan draaien en heb ik gegeten. Daarna ben ik maar gaan baden en nog even op de computer. Eigenlijk mis ik mama wel. Zoals ik al eerder zei, het is raar dat ze er nu opeens niet meer is. Ik hoef nergens meer heen elke dag, terwijl dat een routine was geworden. Nou ja, zoals ik net al zei, nog 2 maanden.

Ik had eigenlijk gehoopt dat Hanna vrijdag de lak had gebracht. Bleek dus niet zo te zijn. Jammer. Heb nu de gehele Spoelstra-collectie doorlopen. Heb alles ook in de computer gezet. Welk object welk nummer heeft en waar het zich bevindt. Heb alleen een hele lange lijst met spullen die ik niet kan thuisbrengen. ’s Avonds ben ik naar het internetcafé geweest. Met mama gechat enzo. Ook met mijn broer eventjes. Of ik nog een aantal dingen voor hem wilde kopen. Tuurlijk lieve broer, want jij stuurt mij de liedjes die ik graag wil horen! Ben begonnen in het boek ‘de koningin van Paramaribo’ van Clark Accord over Maxi Linder, een bekende prostituee van jaren geleden. Een echt spannend boek!

Dinsdag weer naar het Fort geweest. Vraag me alleen af waarom ik me steeds voorneem dat ik om 9uur, kwart over 9 op het Fort ben, en dit dus nooit lukt. Vreemd hoor. Heb nu in ieder geval 30 mensen. Denk dat ik nog 1 dagje ga en ik het dan wel voor gezien houd hoor. Tenzij het zo geweldig gaat en ik nog 5 moet ofzo om het ronde aantal van 50 te krijgen. We’ll see. Heb zelf maar de lak van het Fort meegenomen naar Zorg en Hoop, dus morgen kan ik eindelijk gaan lakken. Halleluja! Drie keer lakken en dan 3 weken drogen. Ben benieuwd. ’s Avonds even langs het huis van tante Rashida, iets afgeven. Niet gebleven, want zij hadden het ook druk (don’t ask). Was ook een mooie lange brief voor mij (thank you very very much) van Elisabeth. Dus toen ik weer terug was een mooie email terug geschreven. Heb ‘de koningin van Paramaribo’ inmiddels uit, en het is een echte aanrader voor iedereen. Ben ook begonnen in ‘hoe duur was de suiker’ van Cynthia McLeod. Een prachtig boek, en spannend. Want ik heb ook dat al bijna uit.

Woensdag de ene kant van de planken gelakt! Het is een wonder. Dus als het goed is, is dat allemaal net op tijd klaar voor ik stop met stage. Ik kan niet beide kanten tegelijk doen, dus ik doe de ene dag de ene, en de andere dag de andere kant. Dus na 6 dagen ben ik dan klaar met alle kanten en kan het 3 weken drogen. Dan rest mij alleen nog om al die dozen even door te snuffelen en daarna kunnen ze de planken in. Hopelijk is tegen die tijd de kast er ook dat ik dat allemaal af heb zeg maar. ’s Avonds ben ik naar het internetcafé geweest. Heb met mama en met Jeffrey gesproken. Iedereen is weer op de hoogte van alles enzo. Daarna lekker in het boek ‘Ma Rochelle passee; welkom Eldorado’ gelezen. Dat is nu dus ook uit. Gaat snel zeg, maar die boeken zijn allemaal ook zo spannend! Voor de rest heb ik vandaag niet erg veel boeiends gedaan.

Donderdagmorgen de andere zijde van de planken gelakt. Laag 1 zit erop! Hilde kwam ook nog even langs om een aantal presentatiemeubels op te meten. Ze heeft me gevraagd of ik misschien ook wil helpen bij het opbouwen van de tentoonstelling. En dat wil ik uiteraard graag, als het mag van Laddy. Maar denk niet echt dat het zo’n groot probleem zal zijn. Ze moeten namelijk wel opschieten als ze op 15 december willen openen. Daarna ben ik het textieldepot weer ingedoken om de kasten hun officiële nummer te geven. Ben nu maar even bezig met het inventariseren van de spullen in de kasten. Als het meezit kan ik die nog deels in Winisis krijgen, dat het in ieder geval terugvindbaar is. Het schoonmaken kan dan tijdens een andere stage. Daarna boodschappen gedaan. De komende paar dagen eet ik kool als groente. Goh, ik wordt nog creatief zeg. Oom Marcel ook nog gebeld, of die graven al klaar waren. Die man had afgebeld, dus waarschijnlijk volgende week. Maar hij zou me laten weten. Ook tante Rashida nog even gesmst. Die belde even later terug. Want ze vertrek vandaag met Mischira naar Nederland, dus ik heb ze even een goeie vlucht gewenst. Daarna lekker de avond op de laptop doorgebracht.

Vrijdag was een beetje saaie dag. Het heeft zowat de hele dag geregend. Doet me denken aan Nederland. Heb de planken voor het grootste gedeelte hun 2e laag aan de ene kant gegeven. Omdat het regende kon het dus niet buiten, en ik had niet genoeg kranten om alle planken te doen. Daarna weer het textieldepot in, om kast 1 af te maken. Tegen een uur of 3 gestopt en nog even liggen lezen. Daarna naar tante Alice en oom Harold. Mijn was brengen, en gelijk even informeren hoe het daar gaat. Oom Harold was speciaal voor mij opgestaan en in de woonkamer gaan zitten, dus was harstikke trots op hem. Heb ook gezellig met tante Alice zitten kletsen. Later kwam tante Melany ook thuis en na het hele baad-gebeuren nog even met haar zitten praten. Zo tegen 8uur heeft ze me thuisgezet. En de rest van de avond heb ik lekker gelezen in het boek ‘Vaarwel Medodia’ van Cynthia McLeod. Trouwens, alle boeken die ik tot nu toe gelezen heb zijn ontzettend aan te raden voor iedereen.

  • 13 November 2007 - 23:37

    Mama:

    Leuk te horen dat je me mist

  • 14 November 2007 - 08:05

    Diteke:

    Nog 2 maanden inderdaad. Ik ben net over de helft van mijn stage: 10 weken gehad, nu nog eens 10 weken. Aan de ene kant gaat het snel, maar aan de andere kant duurt het ook best wel lang allemaal. 20 weken aan één project werken is ook best wel zwaar. Ik kijk er echt naar uit dat we weer samen colleges hebben!

  • 17 November 2007 - 14:18

    Erienne:

    Ik hoef nog maar een maand! Nou ja, ik vind het ook wel jammer dat het dan voorbij is. Heb al gevraagd of ik niet voor het SSM kan komen werken als ik afgestudeerd ben! Haha! En die college's van ons samen worden weer geweldig zoals altijd!

  • 17 November 2007 - 15:28

    Diteke:

    Het zou wel leuk zijn als we nog eens een baan konden overhouden aan onze stages... Ik doe in ieder geval erg mijn best, je weet immers maar nooit!

  • 17 November 2007 - 18:53

    Mama:

    Het is voor mij wel een stuk goedkoper als je hier in de buurt zou gaan werken. Maar ik moet toegeven dat sur. een stuk aangenamer is. Ik zal alvast met sparen beginnen. Je weet het maar nooit.

  • 17 November 2007 - 23:07

    Diteke:

    Oh, dan zal ik alvast beginnen met sparen, zodat ik eens langs kan komen. :P

  • 18 November 2007 - 19:14

    Conchita:

    Jullie kunnen ook samen gaan. Dit om werkervaring op te doen.

  • 20 November 2007 - 15:04

    Diteke:

    Klinkt wel erg goed eigenlijk. Ik weet alleen niet wat mijn ouders daar van zouden vinden; Leiden ligt al niet om de hoek (ruim 3 uur met de trein), dus Suriname al helemaal niet...

  • 20 November 2007 - 21:49

    Erienne:

    De ouders verhuizen gewoon mee...

  • 22 November 2007 - 09:14

    Diteke:

    Vertel jij dat mijn ouders dan maar, succes. :P

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Stage @ Suriname

Recente Reisverslagen:

18 December 2007

De allerlaatste week....

08 December 2007

Het eind is in zicht

04 December 2007

Staking

01 December 2007

Feel the pressure on your shoulders...

26 November 2007

SREFIDENSI!!!
Erienne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 161489

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2010 - 13 November 2010

Viva España!

20 September 2009 - 12 September 2010

Werken in Suriname 2009/2010

31 Januari 2009 - 24 Mei 2009

Afstuderen in Pikin Slee, Suriname

06 Oktober 2008 - 11 Oktober 2008

Schoolexcursie Londen

10 Juli 2008 - 26 Augustus 2008

Summer of 2008 Suriname

22 Juli 2007 - 03 Januari 2008

Stage @ Suriname

07 Mei 2007 - 11 Mei 2007

Schoolexcursie Berlijn

25 Maart 2006 - 31 Maart 2006

Schoolexcursie Parijs

25 Juli 2004 - 07 Augustus 2004

Curacao 2004

04 Juli 2004 - 25 Juli 2004

Suriname 2004

13 Februari 2011 - 30 November -0001

Suriname 2011-?

Landen bezocht: