Die lak komt me mijn neusgaten uit!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu Die lak komt me mijn neusgaten uit!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu

Die lak komt me mijn neusgaten uit!!!

Door: Erienne Lourens

Blijf op de hoogte en volg Erienne

20 November 2007 | Suriname, Paramaribo

Vandaag, zaterdag, is opa’s verjaardagsfeest. En ik mis het. Hoe erg ik daarvan baal is eigenlijk niet uit te drukken in woorden. Heb maar lekker uitgeslapen tot 10uur. Toen naar de Coesewijnestraat gelopen en een Dagblad Suriname gekocht. Wilde die eigenlijk niet, maar ja, het was de enige en ik moet toch een beetje op de hoogte blijven van het reilen en zeilen van Suriname. Daarna ontbeten/gelunched en nog even lekker gelezen (boek en de krant). Daarna op de laptop. Relaxen en werken. Veel was er toch niet te doen, want het heeft eigenlijk de hele dag geregend. Weliswaar met tussenpozen, maar toch. Niet zulk lekker weer dus, helaas. ’s Avonds lekker muziek geluisterd en in een boek gelezen.

Zondag was een herhaling van zaterdag. Lekker uitslapen en rustig aan doen. Beetje gewerkt aan mijn activiteitenplan. Toch maar eens dinsdag een versie sturen naar Martijn en Laddy. Vergeet het steeds (oeps..). Het heeft weer de hele dag geregend. Ik zou bijna denken dat ik in Nederland zit. Nou ja, liever deze regen dan die in Nederland. Bedoel, ik weet best dat het de kleine regentijd is, dus ja. En hier is de temperatuur nog steeds aangenamer dan in Nederland. Ondanks dat, heb ik het toch regelmatig koud hier, terwijl het voor Nederlandse maatstaven niet zo heel koud zou zijn. Hoe bedoel je ingeburgerd? Al met al was het een erg relaxed weekend. Gewoon bijna helemaal niks gedaan, had ik gewoon even nodig.

Maandag was net als de voorgaande niet zo’n heel boeiende dag. Veel regen, helaas. Heb mijn planken weer een laagje lak gegeven. En voor de rest heb ik eigenlijk alleen maar achter de pc gezeten, informatie invoeren. Ik weet het, ik word saai. Maar kan ook niet zo heel veel doen eigenlijk. Zit op allerlei spullen te wachten. Heb wel besloten dat ik volgende week weer mijn haar ga laten vlechten. Ben op zoek naar kralen die dan onderaan die vlechten moeten komen. De vorige keer stonden die onderkanten allerlei kanten op, dus hopelijk geeft dit gewicht genoeg om omlaag te blijven hangen. Ben benieuwd.

OPA IS VANDAAG JARIG!!! Oja, en mijn nicht Valérie ook. Dinsdag 13 november 2007. Opa is 80 geworden, en Valérie 25. Beiden een mijlpaal dus. Heb weer gelakt vandaag, begin er nu wel genoeg van te krijgen. Gelukkig ben ik er deze week klaar mee. En ’s middags weer met Winisis bezig. Heb ruzie met dat programma. Ik voer in, maar kan via ZOEKEN dus niks terugvinden. Zeer frustrerend. Als ik zoek op recordnummer vind ik alles, maar via het zoekgedeelte lukt dus niet. Purcy snapt er ook niks van. Hilde kwam nog met iemand van het Cultuurstudies. Over de tentoonstelling over Hindostaanse immigratie. Dus ze hebben spullen apart gezet die ze willen gebruiken. Moet die voor volgende week ingepakt (dus lichtjes, want voor duur inpakmateriaal is geen geld) en zorgen dat het beneden staat. Daarna ben ik met de taxi naar oom Harold en tante Alice gegaan. Ik had met mama afgesproken dat zij opa ook konden feliciteren omdat ik wist dat ze het leuk zouden vinden om opa ook even te spreken. Dus dat gedaan. Opa was blij mij te spreken (al was hij blij iedereen te spreken). Hij zegt dat ik hier ga blijven. Al zal het me eigenlijk niks verbazen als ik uiteindelijk toch hierheen ga verhuizen. Wellicht leuk voor als ik afgestudeerd ben, een projectje hier komen doen. Zou ik echt graag doen! Zal het maar eens in de groep gooien hier, of te zijner tijd. Toen weer met de taxi naar huis, gegeten en weer weg. Dit maal ging de gang naar het internetcafé. Heb lekker 2 uurtjes gechat met alle leuke mensen uit Holland. Toen naar huis, baden en lekker op de computer (die helaas zonder internet..).

Woensdagochtend moest ik even op gang komen. Al was ik wel binnen een uur klaar met alle planken lakken. Heb het nog nooit zo snel gedaan. Nou ja, routine zullen we het noemen ok? Toen even met Sieglien naar de Coppenamemarkt. Ze zei dat ze daar die kralen voor je haar verkochten. Ik had haar al gezegd dat het niet zo was, maar ze moest het dus met eigen ogen zien. Dus nu gaat ze het morgen voor me in de stad kopen. Daarna weer op de computer. Jeetje wat een saaie week heb ik eigenlijk. Later kwamen Laddy en Hanna ook nog met wat bezoek. Heb met Hilde foto’s gekeken en besproken wat ze volgende week wil qua verhuizing van de spullen. Ik mag meehelpen! Joehoe! Ik vind dat op- en afbouwen van de tentoonstelling echt geweldig. Echt werk dat ik later vaker zou willen doen. Dus ze gaat dinsdag Dihal (het manusje van alles van het Fort) sturen om heen en weer te rijden met die spullen. En daarna moet ik ook mee naar het Fort, daar alvast een beetje helpen. En dan die dagen daarna helpen met het opbouwen enzo. Heb met Laddy besproken, en Femke van school komt in februari hier stage lopen. Zij gaat bezig met de bosnegercollectie (hoe bedoel je ik ben jaloers??? Dat is toch veel leuker dan textiel?), dus ik ga die stellingen alvast controleren en kijken of de spullen inderdaad al in Winisis staan. Zodat dat bij haar alvast wat sneller gaat, en ze dus lekker veel af kan krijgen. Ook ga ik proberen te inventariseren hoeveel extra stellingen er ongeveer nodig zijn. Want ik weet hoe lastig dat was bij mij, dus dat wil ik haar besparen. Bovendien kan Hanna dan al langzaam aan planken bestellen. Want er is al aardig wat in stellingen die al klaar zijn, maar ja niet alles staat in stellingen. Dus dan kunnen ze dat beetje bij beetje doen. Zodat haar stage iets gesmeerder gaat dan de mijne. ’s Avonds was niet zo heel boeiend. Heb een beetje aan mijn verslag gewerkt, dat moet ook gebeuren toch?

Wat een saaie dag was donderdag weer. Alleen maar computer. Omdat ik maandag naar het Fort ga wilde ik wel op orde hebben wat al een standplaats heeft. Dus ik heb alle Indiaanse spullen opgezocht in Winisis. Wat een rotklus zeg. Nou ja, het moet wel gedaan worden. Ben ook echt zo goed als klaar met dat lakken. Moet alleen de onderkant (dus dat is zo’n lang smal stukje) van 4 planken en dan is het klaar! Finally. Volgens Laddy hoeft het niet per se 3 weken te drogen, omdat Suriname toch een heel ander klimaat heeft dan Nederland. Maar goed, ik zal het dan op 2weken houden. Moet Purcy dan wel even achter zijn kont aan zitten dat hij die tweede stelling voor me bouwt. En dan mag hij ook nog een keer helpen met dozen verslepen en kasten ergens anders heen duwen. Wat zal hij blij zijn!

Het lakken is eindelijk klaar! Ben er blij om. Ben vandaag weer eens het Indiaanse depot in geweest. Hopelijk voor de laatste keer. Hilde kwam ook nog langs, een paar dozen en kranten brengen. Moet dus al onze spullen schoonmaken en inpakken voor vervoer naar het Fort. Nou ja, het scheelt. Zijn die spullen al wel gelijk schoon. Moet ook stickertjes plakken van verschillende kleuren. Zodat we weten wat van het museum is, wat van die bruikleengever, wat van die andere blabla. Maar ja, aangezien ik maandag naar het Fort ga om die spullen daar te bekijken, kan ik dat dus maandag niet doen. Dus ik ga zondag maar bezig. Want anders krijg ik het nooit op tijd klaar. Nou ja scheelt, ik moet toch nog die 5 dagen inhalen. Heb overgewerkt deze week, dus 1 dag is er al af. Dus zondag is weer een dag, dan nog maar 3. Daarna even snel naar de Coppenamemarkt, wat dingetjes kopen. Toen naar oom Marcel. We zouden nog even snel naar de begraafplaats gaan. Even wat foto’s maken voor het thuisfront. Jeetje wat zijn we opgelicht, niet normaal. Ik heb twee weken geleden verteld (post ‘drukdrukdruk’) dat ze die graven zouden maken. En dat zou gebeuren voor SRD 350. Hadden 50 als voorschot gegeven omdat die man eerst het cement zou storten om de graven heen. Dus oom Marcel had een afspraak gemaakt want hij wilde erbij zijn als die platen erop gezet werden (als belazeren ze je nog). Moest hij nog SRD 200 betalen! Ik heb geen flauw idee waarvoor, maar die 350 was een afgesproken prijs. Dus die man heeft oom Marcel flink opgelicht. Heb nog gevraagd of die man er was, anders had ik hem even een koekje van eigen deeg gegeven. Het is jammer dat ik er niet bij was toen ze die graven gemaakt hadden, want dan had hij dat geld nooit gekregen. Die saka saka (rotzak). Eerlijke mensen bestaan dus bijna niet meer. Jammer. Daarna nog even met oom Marcel en tante Jette zitten praten. Heb dat weer gedaan, dus voorlopig hoef ik niet meer. Laat het weekend beginnen!

  • 22 November 2007 - 09:13

    Diteke:

    Activiteitenplan? Wat is dat, kun je dat eten? Ik heb alleen mijn voortgangsverslagen en ik geloof dat dat ook wel voldoende is...

    Wel leuk dat Femke je gaat opvolgen. Dan weet je tenminste dat er nog een voortzetting is van de goeie zaken waar je mee bezig bent. Voorlopig ben ik de enige RWA student hier, het zou me dus niets verbazen als er na mij weinig meer aan museologisch verantwoord registreren wordt gedaan...

  • 22 November 2007 - 19:43

    Erienne:

    Je weet toch dat ik van Martijn ook een theoretisch gedeelte moet doen? Haha.

    Femke gaat bezig met de bosnegercollectie. Dus weer een nieuwe deelcollectie (ben jaloers btw, dat is veel leuker). Ja helaas bij jou komt er geen voortzetting. Misschien volgend jaar?

  • 26 November 2007 - 16:30

    Diteke:

    Hm, ik denk dat ik volgend jaar toch echt weer een ander museum ga zoeken hoor. Een beetje afwisseling is altijd goed. Anders verplicht ik ze bijna om mij een baan aan te bieden. :P

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Stage @ Suriname

Recente Reisverslagen:

18 December 2007

De allerlaatste week....

08 December 2007

Het eind is in zicht

04 December 2007

Staking

01 December 2007

Feel the pressure on your shoulders...

26 November 2007

SREFIDENSI!!!
Erienne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 618
Totaal aantal bezoekers 161483

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2010 - 13 November 2010

Viva España!

20 September 2009 - 12 September 2010

Werken in Suriname 2009/2010

31 Januari 2009 - 24 Mei 2009

Afstuderen in Pikin Slee, Suriname

06 Oktober 2008 - 11 Oktober 2008

Schoolexcursie Londen

10 Juli 2008 - 26 Augustus 2008

Summer of 2008 Suriname

22 Juli 2007 - 03 Januari 2008

Stage @ Suriname

07 Mei 2007 - 11 Mei 2007

Schoolexcursie Berlijn

25 Maart 2006 - 31 Maart 2006

Schoolexcursie Parijs

25 Juli 2004 - 07 Augustus 2004

Curacao 2004

04 Juli 2004 - 25 Juli 2004

Suriname 2004

13 Februari 2011 - 30 November -0001

Suriname 2011-?

Landen bezocht: