8 December proces - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu 8 December proces - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu

8 December proces

Door: Erienne Lourens

Blijf op de hoogte en volg Erienne

20 November 2007 | Suriname, Paramaribo

Over 12 dagen is het dan zover. Het proces van het land, het proces van het decennium of het proces van de eeuw? Op 30 november 2007 begint dan eindelijk het 8 december proces. Als dit het proces van de eeuw gaat worden, moet meneer Holleerder die eer dus delen, maar hij bevind zich dan in goed gezelschap.

Voor de mensen die niet weten waar het proces over gaat, even een flashback. Meneer Bouterse was het zeg maar rond 1980 niet zo eens met de toenmalige regering. Daarom heeft hij zelf maar de macht gegrepen om te laten zien hoe het wel moest. Maar ja, uiteraard waren er mensen die het niet met hem eens waren. Dat heb je altijd als er een staatsgreep gepleegd word, dat is onvermijdelijk. Bouterse vond Fort Zeelandia ook wel mooi, goeie ligging, geschiedenis. Dus dat wilde hij in 1982 ook maar hebben. Enige nadeel was dat het museum dus nu half dakloos was (ze hadden het gebouw te Zorg en Hoop nog). Er waren een aantal mensen die nogal luidruchtig tegen hem waren (als in zeer uitgesproken mening over deze heer). Bouterse heeft deze toen maar opgepakt en in de nacht van 8 op 9 december in Fort Zeelandia doodgeschoten. Zogenaamd op de vlucht, maar iedereen weet wel beter. Althans, zo gaat het verhaal. Ik zou het niet weten, ik was er niet bij. Het is maar van horen zeggen.

Dus goed, nu gaat dus het proces hierover beginnen tegen de zogenaamde daders. Ik heb er eigenlijk een hard hoofd in dat Bouterse veroordeeld gaat worden. Een paar weken geleden waren er 2 mensen in NOVA die gezegd hebben dat ze zeker weten dat hij in het Fort was ten tijde van de moorden en die dat ook willen getuigen. Hoe weten ze dat zo zeker? Hebben ze een foto waarop ze met een brede glimlach staan met een geweer naast een in militair uniform gehulde Desi Bouterse? Nee dat dacht ik al. Het is dus maar speculatie. Ze kunnen het niet bewijzen dat hij daar was. En ook al heeft hij opdracht gegeven, in hoeverre kan je daar iemand voor veroordelen? Hij heeft toch niet die trekker overgehaald? Dus dan moet je eigenlijk iedereen die daar was in het Fort voor de rechter brengen. Ze zijn dan allemaal medeplichtig, want ze waren daar. Dat doen ze toch ook niet? Nee want die militairen moesten daar zijn of één of andere slappe reden.

Oke, Bouterse heeft excuses aangeboden, dus ja. Zou hij dan toch erachter zitten? Of heeft hij dat gedaan omdat hij op dat moment staatshoofd was? Ik denk niet dat één van die verdachten ook maar iets gaat zeggen. Dus dan komen ze vrij door gebrek aan bewijs. Eerlijk? Nou ja, het is niet eerlijk tegenover de overledenen en nabestaanden. Krijgen zij dan nooit gerechtigheid? Zijn die mensen dan voor niets gestorven? Zal er niemand de ‘schuld’ krijgen dat zij er niet meer zijn?

Maar goed. Het proces moet nog beginnen en het is nu al een veelbesproken onderwerp. Iedereen heeft er wel een mening over, of sommigen die het te emotioneel ofzo vinden. Ik kan hier ook wel zeggen dat ik denk dat hij wel in het Fort was en opdracht gegeven heeft. Maar wie ben ik? Ik ben maar een niemand, niemand van belang. Mijn mening telt niet, bovendien kan ik het niet onderbouwen. Het enige stomme van dit hele proces vind ik het hele circus eromheen. Zoveel geld is uitgetrokken voor beveiliging en dat soort onzin. Beveiliging? Van wie? Bouterse? Dat één van de nabestaanden hem niet neerschiet ofzo? Geloof me, als ze dat hadden willen doen zouden ze niet 25 jaar wachten. Weggegooid geld dus. Vluchten kan Bouterse toch niet. Omdat als hij ook maar één voet over de grens zet en opgepakt word, hij uitgeleverd kan worden aan Nederland die hem zoveel jaar opsluit. Bovendien zit hij nu in de politiek. Ik kan niet zeggen dat ik met alles wat de NDP doet het eens ben, maar ze hadden een paar maanden terug wel een punt. Dat er een nieuwe regering moet komen omdat deze niet zoveel uitgespookt heeft sinds ze aan de macht zijn. Maar ik denk ook niet dat de NDP de oplossing is. Dus, stuur gewoon alle parlementariërs de laan uit, hef alle partijen op en laat gewoon individuele mensen in het parlement. Kijken of dat werkt. Gewoon mensen uit het volk. Zij weten precies welke problemen er zijn, in welke wijk en kunnen ook echt met praktische oplossingen komen. En niet met de ideeën, en vervolgens er niks meer aan doen.

Maar om terug te komen op het onderwerp. Over 12 dagen begint het proces dus. Ben benieuwd wat eruit gaat komen. Nou ja, eigenlijk meer hoe lang het gaat duren. Maar we gaan zien. Ik heb vertrouwen in het Surinaamse rechtstelsel.

• 20 November 2007 - 22:54

Mama:

Je bent te goed van vertrouwen. Bouterse in ned. achter de tralies??? Ze kunnen niet eens hun eigen criminelen opsluiten. Bovendien hoeveel jaar zou hij hier moeten zitten. Hij zou op droog brrod met water moeten.

• 20 November 2007 - 23:00

Diteke:

Nederlandse gevangenissen zijn net luxe hotels... En dan nog. Die terroristen die in Spanje die treinaanslag hebben gepleegd, staan over 40 jaar ook weer op straat. Ook al kregen ze 40.000 jaar. Gewoon omdat je niet meer dan levenslang kunt krijgen en dat is helaas nog steeds niet 'echt' levenslang. Brood en water vind ik dan nog luxe...

• 20 November 2007 - 23:07

Erienne:

Hoezo te goed van vertrouwen? Meneer gaat toch niet het risico lopen dat hij wellicht op water en brood zou moeten. Maar ik denk ook niet dat hij hier achter de tralies komt. Hier is net zo erg als in NL. Alleen zijn gevangenissen hier ook echt een gevangenis, en geen hotel.