Roekeloos Rijgedrag - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu Roekeloos Rijgedrag - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu

Roekeloos Rijgedrag

Door: Erienne Lourens

Blijf op de hoogte en volg Erienne

20 November 2007 | Suriname, Paramaribo

Zoals de titel al duidelijk maakt ga ik het hier hebben over het rijgedrag van mijn mede-Surinamers.

Pas stond er namelijk in de krant dat de 79e verkeersdode was gevallen. Jullie zullen denken ‘wat zeurt ze, weet je hoe weinig’. Maar als je het vergelijkt met Holland, we hebben een inwonersaantal van 16miljoen, dan valt dan aantal doden daar relatief gezien mee. Maar Suriname heeft nog niet eens een half miljoen inwoners, dus dan is dit veel. Weet je, nu snap ik echt niet waar dat rijgedrag vandaan komt. Hier in Zorg en Hoop rijden namelijk veel leswagens, en die rijden zo sloom en doen alles zo veels te vroeg en overdreven (dat laatste is dus niet bewust). Dus waar leren die kinderen dan om zo te rijden? Bedoel in Nederland krijgen we toch dezelfde lessen, dezelfde borden en regels en daar kan het wel goed gaan. We gaan zodra we dat rijbewijs hebben ook losser rijden, maar er vallen minder doden dan hier. Waarom hier dan niet? Die leerlingen van hier doen de richtingaanwijzer al uit als ze nog een straat voorbij moeten die ze dus NIET in moeten, wachten met afslaan terwijl de tegenligger nog heel ver weg is. Dus ik snap het echt niet. Dit geld ook voor bromfietsrijders, want die zijn net zo gevaarlijk als hun auto-collega’s.

Bedoel het Pad van Wanica (Indira Gandhiweg) wordt de dodenweg nummer 1 genoemd. En dat heeft een reden. Mensen halen in terwijl ze dat misschien beter niet kunnen doen, rijden hard en geven dus andere weggebruikers (bijv. voetgangers) geen kans. Maar ja, die willen uiteraard ook oversteken. Met alle gevolgen van dien. Zelfs in de stad ben je niet veilig. En de meeste ongelukken gebeuren omdat weggebruikers de situatie verkeerd inschatten. Ik ben hier al bijna aangereden toen ik aan de kant van de weg liep. En waarom? Omdat één of andere idioot het nodig vond iemand anders in te halen terwijl ze zien dat ik daar loop. Een beetje respect voor je mede-weggebruiker zal je niks doen hoor!

Het is alleen zo zonde dat er zoveel mensen omkomen omdat andere mensen niet opletten of zich niet aan de regels houden. Als je in de stad maar 50 mag, waarom rijd je dan 80? Dat is vragen om problemen. Kijk, te langzaam rijden is ook niet goed, maar liever te langzaam dan te hard. Het ingrijpen wordt een stuk lastiger als je hard rijd, ook al weet (of denk je te weten) je wat je doet. Je moet opletten wat de ander doet want je hebt zo een botsing. Niet dat de politie wat doet hoor. Ze zouden wat Hollandse agenten naar hier moeten sturen met wat snelheidsmeters. Suriname wordt gelijk rijk, geloof me. Die agenten van hier doen niks. Ik zie ze vaak op het opleidingscentrum oefenen. Maar op straat zie je ze altijd alleen maar voorbij rijden. Wat nou werkelijk hun taak is ben ik nog niet achter. Bedoel in Nederland is dat gewoon controleren in plaats van boeven vangen. Misschien vangen ze hier wel die boeven en schiet het controleren erbij in? Meer blauw op straat? Mja, dat gaat ook lastig met zo weinig inwoners in dit land. Ze zouden echt voor de gein 1 keer op snelheid moeten controleren. Ik zweer het je, als ze zien hoeveel geld dat binnenbrengt, en eentje vertelt het aan president Venetiaan: dan heeft de politie gelijk een nieuwe taak. Die taak zal wel snel afgelopen zijn, want dan gaat iedereen netjes rijden. Dus dan kan de politie weer boefjes vangen, dan gaat iedereen weer roekeloos rijden, ongelukken veroorzaken en dan begint het van vooraf aan weer.

De conclusie: ik weet zeker dat dit rijgedrag grotendeels veroorzaakt wordt door stoer-doenerij. In ieder geval van de mannen, wij vrouwen zijn anders! Nou ja, meestal dan. Ik snap het wel. In Holland doen ze dat ook. Tijdens het lessen alles sloom en saai doen, maar zodra je dat papiertje hebt. Er gaat een wereld voor je open. Helemaal waar, leuk en alles. Maar je moet jezelf beschermen en als het even kan die andere mensen op de weg ook. Ik erger me dood aan dit egocentrische gedrag van mensen op de weg. Als je zo’n haast heb moet je gewoon eerder van huis gaan. Dan kun je lekker rustig rijden, gewoon 50 zoals toegestaan. Het is echt jammer dat de politie niks doet. Er gaan zoveel mensen dood hier, zoveel mensen verliezen een geliefde zonder dat het echt nodig is. Ik hoop echt dat de regering hier nou eens wat aan gaat doen, want dit kan toch niet? Ze zien en doen gewoonweg niks. Wanneer houd het nou eens op en gaat men prioriteiten stellen en de inwoners van Suriname beschermen? Want dat is toch de voornaamste taak van de regering?

  • 20 November 2007 - 22:53

    Diteke:

    Doet me denken aan alle verhalen over het verkeer in Egypte. Het schijnt dat daar ook weinig mensen zich aan de regels houden, of eerder gezegd alleen aan het recht van de brutaalste. Vooral in Cairo dan natuurlijk, maar ja daar wonen net zoveel mensen als in heel Nederland. Over scheve vergelijkingen gesproken...

  • 20 November 2007 - 23:06

    Mama:

    Ik hoop dat jij je wel aan de regels houdt. En voortaan van verder op het trottoir lopen, niet op de grens met de weg dus. Want de politie zal mij niet bellen zoals toen bij Derryl.

  • 21 November 2007 - 21:05

    Carina:

    Ach,, ik wil niet beweren dat ik gevaarlijk rij maar heb afgelopen zondag wel een aanrijding gehad;) Niet mijn schuld btw gewoon een ongelukje toen iemand wilde invoegen op de snelweg..

    Ik ben bijna jarig:D
    1e verjaardag sinds tijdens zonder jou:(!!

  • 22 November 2007 - 09:19

    Diteke:

    Geen ernstig ongeluk dus, Carina? Gelukkig maar.

    In Leiden geldt de 'ongeschreven regel' dat je geen echte Leidenaar bent als je nog nooit bent aangereden. ;) Gelukkig was mijn omdoping tot 'een echte Leidse' niet echt dramatisch. Alleen mijn fiets heeft het niet echt overleefd en mijn knieën waren in een creatieve rood-bruin-paars-blauw motief gekleurd... Het was wel mijn enige keer dat ik ooit ben aangereden; ik ben wel eens tegen een stilstaande auto aangeknald, maar dat is een heel ander verhaal. Lag meer aan mijzelf dan aan de onveiligheid van het verkeer.

  • 22 November 2007 - 14:23

    La10:

    O My Goodies tot nu toe valt het in Nederland allemaal wel mee, ja.

    (kuch)

    Wacht maar totdat ik straks achter het stuur kruip. Hahaha. Blijf jij dan maar ver weg (is veiliger, geloof me);)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Stage @ Suriname

Recente Reisverslagen:

18 December 2007

De allerlaatste week....

08 December 2007

Het eind is in zicht

04 December 2007

Staking

01 December 2007

Feel the pressure on your shoulders...

26 November 2007

SREFIDENSI!!!
Erienne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 2098
Totaal aantal bezoekers 161494

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2010 - 13 November 2010

Viva España!

20 September 2009 - 12 September 2010

Werken in Suriname 2009/2010

31 Januari 2009 - 24 Mei 2009

Afstuderen in Pikin Slee, Suriname

06 Oktober 2008 - 11 Oktober 2008

Schoolexcursie Londen

10 Juli 2008 - 26 Augustus 2008

Summer of 2008 Suriname

22 Juli 2007 - 03 Januari 2008

Stage @ Suriname

07 Mei 2007 - 11 Mei 2007

Schoolexcursie Berlijn

25 Maart 2006 - 31 Maart 2006

Schoolexcursie Parijs

25 Juli 2004 - 07 Augustus 2004

Curacao 2004

04 Juli 2004 - 25 Juli 2004

Suriname 2004

13 Februari 2011 - 30 November -0001

Suriname 2011-?

Landen bezocht: