Subh Holi!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu Subh Holi!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu

Subh Holi!!

Door: Erienne Lourens

Blijf op de hoogte en volg Erienne

11 Maart 2009 | Suriname, Paramaribo

Vandaag is 11 maart. Behalve dat een neefje van me vandaag jarig is, is het vandaag ook Holi Phagwa.

Holi Phagwa (ook wel alleen Holi of alleen Phagwa genoemd) is een Hindoestaanse feestdag. Het begint de dag ervoor met een traditionele verbranding van een pop of iets dergelijks wat het kwade (Holika) zou moeten voorstellen. Ze zingen dan verschillende liederen waarna de echte festiviteiten kunnen beginnen. De dag zelf is een viering van Nieuwjaar, overwinning van het goede op het kwade en een soort lentefeest. Iedereen wenst elkaar dan ‘Subh Holi’ toe.

Het verhaal van Holi Phagwa in het kort is het volgende. Een demonenkoning wilde als god aanbeden worden. Zijn eigen zoon weigerde dit te doen omdat Vishnu (een Hindoestaanse god) voor hem de enige god was. Deze koning wilde daarom zijn eigen zoon vermoorden. De zus van de koning, Holika, kende verschillende nasty tricks en beloofde deze prins wel even te vermoorden. Toen ze op een brandstapel aan het bidden waren, Holika met een vuurwerende mantel, werd deze brandstapel aangestoken. Maar naar het verhaal gaat berschemde Vishnu de prins weer, waardoor niet hij maar de slechte Holika verbrandde. Ook vermoorde Vishnu direct de demonenkoning. Vandaar de overwinning van het goede (Vishnu, de prins) op het kwade (de demonenkoning en Holika). Ook gooien ze bij dit feest gekleurd poeder op iedereen, maar waar dat voor staat weet ik niet, al lijkt het me wel tof haha. Maar helaas, de regen gooit dus roet voor mij in het eten.

Goed, nu jullie even een godsdienst/geschiedenisles hebben gehad is het wel mooi geweest. Ik vraag mij echter af of ze überhaupt iets hebben kunnen vieren aangezien het al sinds zondagavond eigenlijk praktisch non stop regent. Dus of het nu echt zin heeft. Maar echte die-hard partygangers zullen dat wel doen.

Gisteren was ik op straat gegaan (toen het even gestopt was met regenen) en toen was echt wreed druk op staat. Ik begrijp niet echt waarom. Maar goed, al snel begon het natuurlijk weer keihard te regenen. Gelukkig was Cheryll ook in de buurt ’s avonds zodat ze me gelukkig thuis kon zetten. Want taxi’s zijn ook snel geneigd de boel dicht te gooien in dit weer. Begrijpelijk maar toch irritant. Ik mag hopen dat het snel ophoud! Anders gaat Pikin Slee leuk worden met zulk hoog water. Niet dat we iets kunnen doen aan springvloed ofzo. Maar heb ook gehoord dat de Surinamerivier aan de Anton Dragtenweg (voor de mensen die het kennen) ook buiten haar oevers is getreden. Heerlijk als je daar woont, NOT. Dus hopelijk houdt het snel op!! We hebben er genoeg van!!

Oh en vrijdag gaat het naar alle waarschijnlijkheid toch La Caff worden. De Model of the Year party gaat niet door, zo zonde. Maar Havanna gaat me toch echt een keer moeten zien! Heb er nog 2 maanden voor haha.

• 11 Maart 2009 - 14:01

Mama:

Jammer dat het niet doorging. Had je net je oude kleren meegenomen, jammer van het gewicht. Maar wat wil je, regentijd, dan regent het meestal.
    Hoe was het bij Ada??

• 11 Maart 2009 - 14:14

Carina:

Hier schijnt de zon:D

• 11 Maart 2009 - 15:04

Lies:

Eindelijk kan ik eens zeggen dat het hier beter weer is.

Niet qua temperatuur, maar wel qua nattigheid;)

Alle bloempjes komen ook boven, eindelijk weer kleur buiten:D