Wicked Weekend - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu Wicked Weekend - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu

Wicked Weekend

Door: Erienne Lourens

Blijf op de hoogte en volg Erienne

16 Maart 2009 | Suriname, Paramaribo

Dag allemaal!

Ik dacht, laat me jullie even op de hoogte brengen wat er het afgelopen weekend allemaal heeft plaatsgevonden in mijn leven.

Allereerst: it stopped raining! En de zon schijnt weer!!!

Nou ja, eigenlijk moet ik nog even op Phagwa beginnen. ’s Avonds zijn we met een stel (tante Tirzah + kids, tante Rashida, Oom Amedeo, Cesar, Jeff, Etje, Stefan en ik) gaan bbqen bij tante Rashida thuis. Althans, Jeff bediende de bbq af en toe geassisteerd door Etje. Stefan heeft gezellig staan poolen met zowel Etje als oom Amedeo. En nu wil hij nog vaker gaan oefenen. Dus dat gaat leuk worden. Waarschijnlijk gaan jullie dat dus vaker lezen.

Ik zal beginnen op vrijdag. Vrijdag begon mijn dag redelijk op tijd. Ik had namelijk om 10uur een afspraak met Ada in café Zus&Zo aan de Grote Combéweg. Was er precies op tijd (Nederlandse stiptheid laat zich af en toe nog zien). Hebben anderhalf uur gesproken. Toch nog wat zaken te horen gekregen die ik moet aanpassen in mijn tekst. Gelukkig voor mij kon ik die dingen ook niet weten dus dat scheelt weer.

Vervolgens, het was pas half 12, ben ik naar Fort Zeelandia gelopen. Kom er nog steeds gratis binnen omdat ik er gewerkt heb. Er waren namelijk nog 2 dingen die ik wilde zien. Ten eerste de tentoonstelling van Maria Sybillia Merian over planten en insecten. Ze heeft namelijk veel tekeningen en schilderingen gemaakt die vervolgens in een boek gepubliceerd werden. De tentoonstelling was erg basic (al is basic nog steeds vaak mooi), maar wel erg mooi. Het tweede dat ik wilde zien was het Schoutenkabinet. Deze, door de Nederlandse Ambassade gefinancierde (en dus feitelijk gezien door jullie Nederlandse belastingbetalers, dank jullie daarvoor!), zaal is vorig jaar opgeleverd en is geheel voorzien van een klimaat installatie. Zoals mijn mede museologie studenten weten, maakt dit het dus mogelijk dat kwetsbare objecten toch opgesteld kunnen worden zonder al te veel schade op te lopen. Ik begreep nog niet echt wat ze nu precies bedoelden met de objecten die IN de zaal staan, maar dat terzijde. De zaal is wel erg mooi geworden, alleen de verlichting op sommige plaatsen kon nog wat beter. Maar het begin is er!

Na dit bezoekje ben ik doorgelopen naar de Steenbakkerijstraat. Jaja, ik heb flink wat gelopen vandaag. Het zweet stond op mijn voorhoofd haha. Gelukkig kon ik even uithijgen bij Max Chin A Sen waar ik even gekeken heb of er nog iets in zijn etalage was wat ik leuk vond. Heb wel iets gezien haha. Vandaar uit ben ik naar huis gegaan. Ik zou met Hadassah gaan zwemmen bij Residence Inn, maar op het laatste moment wilde ze niet meer. Toen ben ik maar alleen gegaan. Alleen was het nog steeds koud (die wind..), dus langer dan een uurtje heb ik het niet volgehouden. Dan is mijn boek over community development niet interessant meer. Ik kwam Steven, een vriend van tante Tirzah nog tegen, was leuk. Vanuit Residence Inn ben ik maar de Hermitage Mall gaan verblijden met een bezoek. Uiteraard stond een bezoekje aan Blue Grass op het programma waar ik 3 leuke truitjes heb gekocht. ’s Avonds ben ik lekker bezig geweest met mijn scriptie, aangezien ik de rust blijkbaar even nodig had.

Zaterdagochtend werd ik om kwart over 8 gewekt door een telefoontje van Stefan. Het heeft even tijd gekost voor ik wakker was. Maar goed, uiteindelijk werd ik ’s middags opgehaald. Eerst moesten we bij Ryan thuis Stefan zijn brommer halen. Hiervoor was Curt ook meegekomen. Ryan was zo lief om mijn ID-kaart te komen halen zodat ik toch nog het kaartje voor het feest zaterdag in Millennium kon krijgen. Eenmaal thuis bij Stefan heb ik nog even gewerkt aan mijn scriptie, toch nog goed bezig geweest met een hoofdstuk). Vervolgens zijn we naar de Maretraite Mall gegaan. Matthew zou kinder-crocs krijgen. Uiteindelijk wilde hij die niet en heeft hij een nieuwe broek en bloesje gehad. Stond hem wel echt fantastisch. In die kledingwinkel kwam ik tante Janice tegen, een vriendin van tante Tirzah. Altijd gezellig. Stefan en ik hebben nog een ijsje gehaald, net zoals de eerste keer dat we samen op straat waren gegaan. Ik had rum-rasin en vanilla chocolatechips, echt lekker!

Op zaterdagavond moesten we naar de verjaardag van zuster Ivy van de kerk. Natuurlijk weer gegeten, it’s all about that on a Surinam birthday haha. Gezellig met Roxanne, Ryan enzo zitten kletsen. Ik was nog voor 12uur thuis en ben direct me bed ingedoken.

Zondag moest ik weer op tijd op. Cheryll zou me rond half 10 komen halen om naar de kerk te gaan. Ze had zich echter verslapen en kwam pas tegen kwart voor 10, en toen moesten we nog iemand anders op Zuid gaan halen, en vervolgens nog naar de kerk die helemaal op Noord is. De moeder van Ryan ging vandaag voor in de dienst, al had ik soms niet helemaal het idee waar ze het over had maar goed. Na de dienst gingen we met de hele familie de Freitas naar Lelydorp. Naar tante Esselien, en nee niet die van Raymann is laat, het is een zuster van Stefan zijn moeder. Ze had namelijk teloh met trie gemaakt. Goed, ik heb uiteindelijk alleen de teloh gegeten, want me no njang trie (ik eet geen trie). En ik heb het eerst een keer geproefd, en ik vind het gewoon niet lekker! We gingen vroeg weer naar huis, dus om 4uur ofzo waren we weer in foto en thuis. Roxanne, Stefan en ik zijn alle 3 direct gaan slapen, tot een uur of 7 haha. We waren moe. Ik zeker, weet niet maar slaap echt slecht de laatste tijd. Teveel wakker enzo. Zal vast de stress zijn van mijn scriptie.

Maar goed, het is hier ook al laat. Al is het bij jullie bijna 5uur wat voor sommige mensen wil zeggen dat ze al bijna weer op moeten om naar het werk te gaan! Weer een nieuwe week! Succes!

Blessi & bosi

  • 16 Maart 2009 - 06:22

    Lies:

    Misschien komt het doordat ik nog maar half wakker ben.... maar wat is trie?

    zeer Hollandse vraag(a)

  • 16 Maart 2009 - 11:53

    Diteke:

    Nou inderdaad, weer een nieuwe week... Heel veel nieuws hier, maar dat vertel ik je wel via msn. ;)
    Oh, en graag gedaan, ik wil wel vaker belastinggeld afdragen voor culturele projecten! ;)

  • 16 Maart 2009 - 14:40

    Mama:

    Je bent behoorlijk druk geweest. En nu lees ik dat je 3 truitjes gekocht hebt. En je wordt nog vroom. Tilly zal dat zeker leuk vinden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Erienne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 351
Totaal aantal bezoekers 161495

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2010 - 13 November 2010

Viva España!

20 September 2009 - 12 September 2010

Werken in Suriname 2009/2010

31 Januari 2009 - 24 Mei 2009

Afstuderen in Pikin Slee, Suriname

06 Oktober 2008 - 11 Oktober 2008

Schoolexcursie Londen

10 Juli 2008 - 26 Augustus 2008

Summer of 2008 Suriname

22 Juli 2007 - 03 Januari 2008

Stage @ Suriname

07 Mei 2007 - 11 Mei 2007

Schoolexcursie Berlijn

25 Maart 2006 - 31 Maart 2006

Schoolexcursie Parijs

25 Juli 2004 - 07 Augustus 2004

Curacao 2004

04 Juli 2004 - 25 Juli 2004

Suriname 2004

13 Februari 2011 - 30 November -0001

Suriname 2011-?

Landen bezocht: