Nationaal Archief Suriname & 't Vat - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu Nationaal Archief Suriname & 't Vat - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu

Nationaal Archief Suriname & 't Vat

Door: Erienne Lourens

Blijf op de hoogte en volg Erienne

19 Maart 2009 | Suriname, Paramaribo

Afgelopen dinsdag was het dan zover! Ik had mijn afspraak met meneer Ramon Cumberbatch bij het Nationaal Archief Suriname. Moest om 9u daar zijn. Dus ik (voor mijn doen) vroeg opstaan en ik op tijd naar het Archief. Was er goed op tijd. Krijg ik te horen van ‘de minister is in gesprek met meneer Cumberbatch’. Of ik even geduld kon hebben. Maar natuurlijk! Al wist ik toen nog niet dat de goede man pas om kwart over 10 zou weg gaan. Goed, dus al met al heb ik echt lang gewacht. Dus toen kon meneer Cumberbatch me ontvangen. En vervolgens kreeg ik van 1 van de depotmedewerksters een rondleiding door het depot. Echt in trieste staat. Je zou niet zeggen dat het een archief is als je het zo zou zien. En toch zijn ze bezig met goede dingen hoor. Op alle dozen zit een rode, gele of groene sticker. Wat inhoudt of de conditie goed, matig of slecht is. En ze zijn bezig te digitaliseren. In juli wordt hun nieuwe gebouw opgeleverd waar ze rond oktober naartoe gaan verhuizen. Ik heb hier ook een foto opgenomen. Eentje van het oude gebouw en 1tje van de poster van het nieuwe gebouw. Ik moet de Nederlandse belastingbetalers weer bedanken. Zoals op de foto van het nieuwe gebouw links te zien is, wordt ook dit volledig betaald door de Staat der Nederlanden. En dus indirect door jullie lieve burgers van Nederland. Zo fijn dat jullie dit voor ons willen doen! Het gaat (als ik iedereen moet geloven) een state of the art archief worden. Met een groot en gekoeld depot en alle benodigde apparaten. Van Nederland moesten ze alleen zeggen wat ze nodig hadden en hoeveel dan zouden ze het kopen. Fantastisch I say. En volgens mevrouw Kalpoe zochten ze nog mensen in het depot om te werken. Dus ik heb in mijn bedank emailtje aan meneer Cumberbatch ook gevraagd of dat niet wat voor mij is. Nee heb je en ja kan je krijgen. Ook al ben ik nog niet afgestudeerd. Dus to be continued?

Gisteren ben ik in de ochtend bezig geweest aan de scriptie. Het loopt nu wel een beetje dicht. Aangezien ik het gemaild voor case studies naar een aantal musea in het Caribisch gebied. Maar ja, als niemand reageert, wat doe je dan? Heb morgen een afspraak met Ada, dus daar zal het voornamelijk over gaan.

Heb ook de hele ochtend geprobeerd om de Vreemdelingenpolitie te bellen om te kijken hoe het er nu voor staat met mijn zaak. Maar ik kon ze niet te pakken krijgen. In de middag ben ik naar Stefan gaan. Nou ja, eerst heb ik een uurtje geslapen want ik kon echt niet meer. Toen moest hij naar basketbaltraining gaan, dus ik ben mee geweest samen met Matthew. Dus zittend aan de zijkant op een bankje ben ik bezig geweest om mijn teksten te verbeteren die ik al geschreven heb voor mijn scriptie. Eenmaal thuis ook nog even bezig geweest.

In de avond had ik met Diana, die ik op het Consulaat in Amsterdam had ontmoet, afgesproken bij het Vat. Wat prima uitkwam, want Stefan woont vlak daarachter. Echt jammer dat ik haar nu pas zie. Iedere keer kon zij niet of ik niet. En volgende week gaat ze al terug. Echt jammer. Ik was om half 11 daar. En ik dacht van ‘blijf niet zo heel lang’. En we zaten daar lekker te kletsen, en toen ik opeens op mijn telefoon keek was het opeens al 1uur! Dus toen maar naar huis gegaan. Degene met wie zij (Diana en haar 2 huisgenootjes) naar huis gingen wilde mij ook wel thuis zetten. Wel tof, want ik woon op Uitvlugt, en zij wonen op Noord. Dus daar was ik wel erg blij mee. Al met al lag ik tegen een uur of 2 in me bed. Alleen beetje jammer dat oom Roke me vanmorgen om half 8 wakker belde. Toen kon ik niet meer slapen. Misschien dat ik straks nog wel even een uurtje me bed in duik. Volgende week vrijdag is haar afscheidsparty, dus daar ga ik ook wel eventjes mijn gezicht laten zien.

Morgen ga ik met Hadassah en Steven (een vriend van tante Tirzah) zwemmen bij Residence Inn. En dan op zaterdag ga ik naar een party in Millennium. De modellen die in de finale van Model of the Year Suriname zitten komen ook. Gaat vast wel leuk worden dus! En dan als het goed is van maandag tot vrijdag weer naar Pikin Slee, moet dat nog even checken met Kens.

Blesi!

  • 19 Maart 2009 - 18:40

    Mama:

    Je bent weer aardig druk geweest. En wat een prachtig gebouw. Misschien dat ze dan handschoenen uitdelen, als je in die oude boeken moet bladeren. Waar staat dat gebouw ?? Heb je ook gevraagd wat werken in dat archief schuift??? Dat is ook belangrijk hoor, zeker als je ervan moet leven. Heb je nu ook een afspraak met Roke??

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Erienne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 933
Totaal aantal bezoekers 161490

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2010 - 13 November 2010

Viva España!

20 September 2009 - 12 September 2010

Werken in Suriname 2009/2010

31 Januari 2009 - 24 Mei 2009

Afstuderen in Pikin Slee, Suriname

06 Oktober 2008 - 11 Oktober 2008

Schoolexcursie Londen

10 Juli 2008 - 26 Augustus 2008

Summer of 2008 Suriname

22 Juli 2007 - 03 Januari 2008

Stage @ Suriname

07 Mei 2007 - 11 Mei 2007

Schoolexcursie Berlijn

25 Maart 2006 - 31 Maart 2006

Schoolexcursie Parijs

25 Juli 2004 - 07 Augustus 2004

Curacao 2004

04 Juli 2004 - 25 Juli 2004

Suriname 2004

13 Februari 2011 - 30 November -0001

Suriname 2011-?

Landen bezocht: