Pikin Slee 2: 24-03-2009 tot 28-03-2009 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu Pikin Slee 2: 24-03-2009 tot 28-03-2009 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu

Pikin Slee 2: 24-03-2009 tot 28-03-2009

Door: Erienne Lourens

Blijf op de hoogte en volg Erienne

29 Maart 2009 | Suriname, Paramaribo

Goed, op dinsdag waagde ik poging 2 om naar Pikin Slee te gaan. Kens had vervoer voor me gevonden dus ik ben voor SRD 60,- (lees met de koers van toen: € 16euro) naar Atjoni gereden. Zaten nog 2 mensen in de auto die toevallig bij Rogier en Nathalie logeerden. En laat ik Nathalie nou nog van mijn Stoelmanseiland trip van 2jaar geleden kennen. De wereld is echt klein dus. Maar in die auto zat nog een man die me continue liep te vervelen. De hele tijd dat ik mooi ben, dat hij van me houd. Yeah whatever. Hij was gewoon bezopen. Was blij toen hij de auto eindelijk had verlaten. Eenmaal aangekomen te Atjoni ben ik met Blanki (de bootsman) naar Pikin Slee gegaan. Was tegen half 7 daar, en gelukkig was er al eten gemaakt dus ik kon zo aanschuiven! Toya is me ook nog een komen groeten. Ben die dag maar vroeg gaan slapen, want zo een lange reis (08.00-18.30) gat je niet in de koude kleren zitten.

Woensdag was ik voor mijn Pikin Slee doen laat op. Namelijk 8uur. Weet niet wat het is, maar als ik hier ben, ben ik altijd echt super vroeg wakker. Ben toen na het ontbijt even bij de mannen langs geweest in de werkhut (naast het logeergebouw). Toen kwam er opeens een blank persoon op Pasensie! Ik wist niet wat ik zag. Die vrouw heette Charlotte en is biologe en student antropologie. Ze doet een onderzoek naar het gebruik van medicinale planten door de dorpsbewoners. Erg interessant onderzoek. Dus ze is continue bezig mensen te interviewen. En ze spreekt ook nog echt goed Saramakkaans. Dus ben erg jaloers. Ik kom niet verder dan goedemorgen en goedemiddag. Al gaat het verstaan nu wel redelijk. In de avond heb ik gepraat met de heren van Totomboti over nog een paar zaken die mij nog niet geheel duidelijk waren. Nu wel, dus ik kan mooi weer gaan schrijven!

Donderdag was ik wel erg vroeg op, 7uur. Maar zou druk zijn vandaag. Ben met Mando en Etje bezig geweest in het depot. Heb de objecten die vanaf januari 2009 tot nu zijn aangekocht genummerd en een foto gemaakt. Zijn we echt een hele tijd mee bezig geweest. Ook een poging gedaan om de registratieformulieren in te vullen. Maar ze moeten wel echt meer gegevens over herkomst gaan opschrijven, want het is nu veelal ‘ongeveer’ werk en dat is toch niet echt de bedoeling. Vandaag is Kens ook aangekomen op Pasensie. In de avond kwamen er nog 2 mensen die via via over Pasensie gehoord hadden. Kens heeft eten gekookt en het was echt lekker! In de avond heb ik nog gewerkt aan een paar ideetjes voor het museum, dus moet dat nog uitwerken op de computer. En toen ik daar geen zin meer in had ben ik lekker gaan torie praten met Santino en Claudia, de twee toeristen.

Vrijdag heb ik weer uitgeslapen voor Pikin Slee begrippen. Vandaag zijn Kens, Santino, Claudia en ik naar Botopasi geweest. Iets voorbij het dorp zijn ze bezig planken te zagen om nog meer logeerhutjes te bouwen op Pasensie. Dan kunnen er meer mensen komen en dus meer inkomsten. Nadat we dit gezien hebben zijn we naar Danpaati gegaan. Erg veel was er niet te zien maar de natuur was wel mooi. We zijn ook nog even in het echte dorp Botopasi gestopt. De vrouw van Etje zou komen in het vliegtuig met de jongste telg van zijn familie. In de avond heb ik nog even een poging gedaan met de heren te bedenken welke objecten er nodig zouden kunnen zijn bij bepaalde thema’s. Geen idee of het goed is, maar ik doe dat er toch maar bij. Dus of het voor mij nou echt uitmaakt of het goed is? ’s Avonds heb ik weer gezellig zitten kletsen met Santino en Claudia. Ben wel vroeg gaan slapen van de volgende dag zou weer vermoeiend worden.

Zaterdag was ik om 7uur al op. Moest even rustig wakker worden. Dat hield al gauw op toen Toya begon van dat we niet naar de stad konden omdat er geen auto’s reden. En ik MOEST naar de stad! Dus ik kneep hem wel even. Maar Blanki is ons toch komen halen en we hebben gelukkig redelijk snel vervoer kunnen vinden naar de stad. En deze beste man reed ook nog eens snel. Want we zijn tussen 10 en half 11 vertrokken van Atjoni, en om 1uur stonden we op Brownsweg. Een stuk waar je normaliter 3uur over doet. En half 4 stonden we in de stad, nadat we ook een paar keer moesten stoppen om mensen eruit te laten.

In de avond ben ik met tante Tirzah, Hadassah, tante Kim en Isabella naar de voorstelling ‘Atalanta’ van de toneelschool OnStage geweest. Het was echt ontzettend tof. De voorstelling zat goed in elkaar, de acteurs waren goed en de dans was echt super tof. Dus heb een hele leuke avond gehad. Maar aan alles komt helaas een eind, dus ook aan dit verhaaltje.

Ik heb wat foto’s gezet: http://erienne88.hyves.nl/album/38468531/Pikin_Slee_24_03_09_28_03_09/5-_y/

Tang boeng!!

  • 29 Maart 2009 - 12:36

    Diteke:

    Ik vroeg me al af waarom je zo snel weg was. :( Maar geeft niet hoor!
    Leuk om te lezen dat je zo goed bezig bent met je scriptie. :)

  • 29 Maart 2009 - 12:51

    Mama:

    Dus je terugreis was niet voor je geregeld. En hoeveel moest je voor de boot betalen?? En hoe komt Ada aan die €100,- voor de reis naar PS??

  • 29 Maart 2009 - 12:56

    Mama:

    Erg mooie foto's, en een erg leeg depot. Had je dit keer je pc mee??

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Erienne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 324
Totaal aantal bezoekers 161494

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2010 - 13 November 2010

Viva España!

20 September 2009 - 12 September 2010

Werken in Suriname 2009/2010

31 Januari 2009 - 24 Mei 2009

Afstuderen in Pikin Slee, Suriname

06 Oktober 2008 - 11 Oktober 2008

Schoolexcursie Londen

10 Juli 2008 - 26 Augustus 2008

Summer of 2008 Suriname

22 Juli 2007 - 03 Januari 2008

Stage @ Suriname

07 Mei 2007 - 11 Mei 2007

Schoolexcursie Berlijn

25 Maart 2006 - 31 Maart 2006

Schoolexcursie Parijs

25 Juli 2004 - 07 Augustus 2004

Curacao 2004

04 Juli 2004 - 25 Juli 2004

Suriname 2004

13 Februari 2011 - 30 November -0001

Suriname 2011-?

Landen bezocht: