Een dagje @ Commewijne - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu Een dagje @ Commewijne - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu

Een dagje @ Commewijne

Door: Erienne Lourens

Blijf op de hoogte en volg Erienne

16 April 2009 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal!

Vandaag heb ik een dagje op Commewijne doorgebracht. Voor de niet-Surinamers onder ons, dat is dat gebied aan de andere kant van de Jules Wijdenboschbrug. Ik had namelijk met Ada afgesproken, en zo kon ik ook direct haar huis zien. Ze kwam me om half 11 thuis halen. Hier weer herenigd met Joost. Voor degenen die mijn weblog elke keer volgen, dit is één van de mensen die in 2007 heeft geholpen met de afbouw van de slavernij tentoonstelling. Hij is hier voor een maand op vakantie. Hij gaat samen met nog een vriendin van Ada komende woensdag mee naar Pikin Slee. Gaat echt gezellig worden daarzo volgende week!

Dus goed, we hebben Joost eruit gegooid op de hoek Zwartenhovenbrugstraat en Gemenelandsweg en zijn toen richting Commewijne gegaan. Het is inmiddels alweer 1,5jaar geleden dat ik op Ada’s kavel op Palm Grove stond. Mang, ze heeft wel echt een mooi huis neer laten zetten daar! Ze heeft toch veel hout gebruikt. Vergt onderhoud, maar het is zo mooi! Van buiten ziet het er best groot uit, wat van binnen wel mee valt. Beneden is de woonkamer, keuken, 2 logeerkamers en een badkamer, de gehele bovenverdieping is haar slaapkamer, werkkamer, badkamer en walk-in-closet. Ze heeft dan beneden een klein terras en boven een groot balkon die aan drie zijden van het huis loopt. Echt prachtig. Ik wil later ook een walk-in-closet hoor! Lijkt me verrekte handig .. niks te moeilijk doen met kastdeuren enzo.

Goed, we moesten natuurlijk wel aan het werk. We hebben zitten vergaderen en brainstormen in haar woonkamer. Toch nog wat goeie dingen eruit gekregen. Nog een idee voor een aanpassing in mijn collectieplan, wat ook weer positieve gevolgen heeft voor een hoofdstuk in mijn scriptie. Can’t complain dus. Toen besloten we om nog even naar Fort Nieuw Amsterdam te gaan, zodat ik kennis kon maken met de directeur aldaar. Helaas voor mij was hij al weg toen we daar aankwamen. Maar mang, wat is het mooi geworden daar. Ze zijn echt bezig om het flink op te knappen, prachtig. Om te beginnen hebben ze finally de toegangsprijzen verhoogt. Voor ingezetenen is het 2srd en voor niet-ingezetenen 5srd. Kun je je voorstellen dat toeristen klagen dat er verschil is gemaakt?? Bedoel hallo, 5srd?? Nog niet eens 2euro voor een kaartje voor een museum .. je moet echt niet klagen. Ok ik ben vandaag ook voor 2srd naar binnen gegaan. He, ik ben ingeschreven hier, dus ik ben ingezetene. Ook al is het maar tijdelijk. En ik ben niet krenterig, het is gewoon de waarheid. Dus we hebben even rondgelopen daar en rondgekeken. Nog een uitleg van Marlon, de tijdelijk waarnemend directeur (de directeur gaat een week naar Nederland) gehad. Ze zijn echt zo druk bezig daar, niet normaal. Gaat zeker mooi worden!

Ik zou eigenlijk de boot terug nemen naar Leonsberg en vanaf daar een taxi nemen naar huis. Komen we bij die steiger, ben ik de enige daar. Maar als er geen of niet genoeg passagiers zijn dan gaan ze niet, want dan is het niet rendabel genoeg. Dus ja. Moest uiteindelijk een taxi nemen. Kostte me wel 45srd maar goed. Is niet alsof ik het elke week ga doen. Ok over een week ofzo wel weer, want dan is die directeur van Nieuw Amsterdam terug dus dan wil ik wel even gaan kennismaken. Heb er bijna een uur over gedaan. Ik was vergeten dat de avondvierdaagse vandaag begon. En natuurlijk moeten ze langs alle straten waar ik ook langs moest. Zul je altijd net zien. Maar goed, ben uiteindelijk wel thuis gekomen. Dus nu ga ik nog even lekker tikken voor mijn scriptie (aangezien ik inspiratie heb) en dan lekker slapen.

Ik wens al mijn mede studenten morgen veel plezier bij de terugkomdag. Heb gelezen dat het een ontzettend leuk programma is (ahum), dus ik heb het gevoel van “I wish I were there”. Ik denk aan jullie, serieus!

Tang boeng!

  • 16 April 2009 - 08:07

    Diteke:

    Gelukkig maar dat je aan ons denkt. Ik heb er ook zo'n zin in vanmiddag! (niet dus...) :P

  • 16 April 2009 - 13:18

    Mama:

    Idd erg handig, zo'n walk-in-closet, maar wel een stof vanger. En zeker daar, waar altijd alles open staat. Het is maar wat je wilt. En wat zijn ze in het museum aan het opknappen?? De cellen?? Zijn die nu eindelijk open?? En leeg?? Leuk dat je gezelschap krijgt volgende week. Gaat Ada ook mee?? Is er dan wel genoeg slaapruimte?? Straks verwachten ze van jou dat jij de maaltijden verzorgt.

  • 16 April 2009 - 13:19

    Mama:

    Je had je ook kunnen opgeven voor de avondvierdaagse. Wat extra beweging kan geen kwaad

  • 16 April 2009 - 20:03

    Carina:

    Voor de niet-Surinamers onder ons, dat is dat gebied aan de andere kant van de Jules Wijdenboschbrug.
    ooooo daar!:P

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Erienne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 361
Totaal aantal bezoekers 161486

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2010 - 13 November 2010

Viva España!

20 September 2009 - 12 September 2010

Werken in Suriname 2009/2010

31 Januari 2009 - 24 Mei 2009

Afstuderen in Pikin Slee, Suriname

06 Oktober 2008 - 11 Oktober 2008

Schoolexcursie Londen

10 Juli 2008 - 26 Augustus 2008

Summer of 2008 Suriname

22 Juli 2007 - 03 Januari 2008

Stage @ Suriname

07 Mei 2007 - 11 Mei 2007

Schoolexcursie Berlijn

25 Maart 2006 - 31 Maart 2006

Schoolexcursie Parijs

25 Juli 2004 - 07 Augustus 2004

Curacao 2004

04 Juli 2004 - 25 Juli 2004

Suriname 2004

13 Februari 2011 - 30 November -0001

Suriname 2011-?

Landen bezocht: