Verjaardag, opruimen en afspraken - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu Verjaardag, opruimen en afspraken - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu

Verjaardag, opruimen en afspraken

Door: Erienne Lourens

Blijf op de hoogte en volg Erienne

19 April 2009 | Suriname, Paramaribo

Hi mensen!

Niet dat er zoveel gebeurd is de afgelopen dagen, maar ik breng jullie er toch graag van op de hoogte. Vrijdagochtend had ik een afspraak met Ada bij ’t Vat. Dit is zeg maar dé hotspot voor Nederlanders. Ook precies de reden dat ik liever daar niet gezien wil worden. We hadden eerst een afspraak met Diana Elam. Deze mevrouw gaat voor ons tolken als we in Pikin Slee zijn. Humphrey had namelijk het geniale idee dat we gesprekken moeten voeren met mensen. Diana is erg aardig dus dat zal wel goed komen. Vervolgens hadden we een afspraak met Raynier Awana, het hoofd van de school te Pikin Slee. Ik had een wat oudere man verwacht, komt er gewoon een vent van ik gok in de 30 aanlopen. Een erg aardige man. Hebben te horen gekregen dat het Rooms Katholieke bestuur in Paramaribo (de school in Pikin Slee is rooms katholiek) het plan heeft goedgekeurd om kinderen op school les te geven in houtsnijwerk. Een soort handenarbeidles zeg maar. Meneer Awana kan niet wachten om te beginnen zodat de kinderen die in september van school moeten er ook nog van kunnen profiteren. We moeten dus flink gaan zeuren in Pikin Slee dat ze zo snel mogelijk starten!

Ada was ook helemaal gelukkig. Ook zij heeft namelijk nu haar verblijfsvergunning gekregen. Joost was inmiddels ook weer aangeschoven, dus met zijn drieën zijn we richting Fort Zeelandia gelopen om Hanna even te groeten. Was leuk om haar weer te zien. Ik ben vervolgens de stad in gegaan. Eerst op bezoek bij Max Chin A Sen. Mijn kubisteen-hanger is eindelijk klaar! Finally. Hij is echt prachtig al zeg ik het zelf. Vervolgens ben ik doorgelopen naar ReadyTex. Nog een mok voor mijn vader gekocht en iets wat ik moet gebruiken in mijn haar. Ook nog even gestopt bij Kirpalani. Ik kan jullie helaas niet vertellen wat ik daar gedaan of gekocht heb, aangezien Mandy ook mijn weblog leest en zij dat dus niet mag weten. Sorry!

Na deze trip downtown ben ik richting de Jessurunstraat gelopen, een zijstraat van de Gravenstraat. De Jessurunstraat gaat over in de Costerstraat. Hier woont namelijk een tante van Stefan en die maakt de meest heerlijke tamarindekoekjes! Heb ook een glas tamarindestroop gehad, ook overheerlijk. En het toeval wil dat het huis ertegenover het ouderlijk huis van mijn opa is! Wel toevallig allemaal. Stefan is me daar komen halen, hebben eten gekocht en toen bij hem thuis gegeten. ’s Avonds zijn we naar het jeugdcentrum van de EBGS gegaan zodat meneer kon voetballen. Ik heb eigenlijk alleen geen idee wie er nou gewonnen heeft.

Op vrijdag was ook het verjaardagsfeestje van Yizhar. Hij vierde het met nog wat vriendjes bij de McDonalds. Ik heb begrepen dat het erg leuk was. Vandaag was hij dan ook echt officieel jarig. Hij is alweer 6 jaar geworden. Ik zie hem nog zo als de dag van gister in 2004, toen hij net iets meer dan een jaar was, op Saramacca in dat opblaasbadje. En nu is hij alweer 6jaren oud. Hij is echt ontzettend verwend. Die grote hoeveelheid speelgoed die meneer er weer bij gekregen heeft. En dan vooral van die Transformer dingen. Die dan natuurlijk direct in een auto moeten veranderen, want ja .. hij moet het natuurlijk zien.

Vandaag was ook de dag dat tante Tirzah zou vertrekken naar Nederland. Ze had haar koffer al ingepakt, alleen de laatste kleine dingen moesten er nog in. Er zijn genoeg mensen afscheid komen nemen. Toen iedereen eenmaal weg was, liet ik mijn oog over de woonkamer gaan. Voor de tv een hele berg speelgoed en cadeaupapier, in de keuken ontzettend veel bekers en borden. Tja, dat moet natuurlijk opgeruimd worden. Waar moest ik ooit beginnen! Ben maar bij de afwas begonnen. Alles paste precies in de vaatwasmachine, die direct heeft mogen draaien. Toen ben ik begonnen aan het speelgoed. Heb een wasmand gepakt en alles erin gegooid. Vervolgens een vuilniszak genomen en daar alle rotzooi in gedaan. Yizhar’s taart stond er ook nog, evenals nog meer eten. Dat moest in de ijskast. Heb die ook even uit moeten zoeken. Dingen die weg konden, in kleinere bakjes. Dus nu past alles maar net in de ijskast. Maar het huis is nu weer opgeruimd. Tante Tirzah kan vanuit Nederland tevreden zijn.

Morgenavond ga ik naar tante Rashida. Ze geeft een barbecue. En wat ik begrepen hebt komen onder andere Mikhail, Naiem en Imad ook. Dus dat gaat vast ontzettend gezellig worden. Maar dat gaan jullie een andere keer horen.

Volgende week vertrek ik ook weer naar Pikin Slee voor een paar dagen. Is nog niet helemaal zeker of het nou dinsdag tot vrijdag is, of woensdag tot zaterdag. Joost en nog een vriendin van Ada gaan ook mee, dus dat gaat zeker gezellig worden. Nu eerst nog de voorbereidingen en dan weer de zo lang durende busrit naar Atjoni. Ik bedacht me gisteren wel. Ik ben nu officieel ingezetene. Dat betekend dat ik ook voor de ingezetene prijs van Blue Wing mag vliegen! Scheelt me toch mooi weer 120srd. Hé, ik ben en blijf toch een Nederlander op sommige punten.

Voor nu, tot later!

Tang boeng & blesi

P.S. Toch nog een paar nieuwe foto’s, ook van Nieuw Amsterdam: http://erienne88.hyves.nl/album/38200398/Suriname_2009/ifHDRnVY/

  • 19 April 2009 - 08:27

    Diteke:

    Hoezo, op sommige punten blijf je Nederlander... Je bent je Nederlandse nationaliteit toch niet kwijt. ;)

  • 19 April 2009 - 14:51

    Mama:

    Je bent en blijft nederlandse. Jammer voor jou. Vertel wat meer over die 120 srd die je gaat besparen. Dus het sponsor geld van opi kan ik terugboeken?? En die busreis?? Je hebt nu Joost toch, die zal je helpen de tijd te doden.

  • 23 April 2009 - 15:14

    Mandy:

    beetje jammer dat we niet mogen weten wat je gedaan en gekocht hebt!!! Flauw hoor!!!

    Dikke kus Men

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Erienne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 426
Totaal aantal bezoekers 161495

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2010 - 13 November 2010

Viva España!

20 September 2009 - 12 September 2010

Werken in Suriname 2009/2010

31 Januari 2009 - 24 Mei 2009

Afstuderen in Pikin Slee, Suriname

06 Oktober 2008 - 11 Oktober 2008

Schoolexcursie Londen

10 Juli 2008 - 26 Augustus 2008

Summer of 2008 Suriname

22 Juli 2007 - 03 Januari 2008

Stage @ Suriname

07 Mei 2007 - 11 Mei 2007

Schoolexcursie Berlijn

25 Maart 2006 - 31 Maart 2006

Schoolexcursie Parijs

25 Juli 2004 - 07 Augustus 2004

Curacao 2004

04 Juli 2004 - 25 Juli 2004

Suriname 2004

13 Februari 2011 - 30 November -0001

Suriname 2011-?

Landen bezocht: