De eerste dagen in Cayenne - Reisverslag uit Cayenne, Frans Guiana van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu De eerste dagen in Cayenne - Reisverslag uit Cayenne, Frans Guiana van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in Cayenne

Door: Erienne Lourens

Blijf op de hoogte en volg Erienne

13 Juni 2012 | Frans Guiana, Cayenne

C’est lundi! Seminar tijd! Allereerst een lekker ontbijtje. Lekker die echte franse broodjes en croissants! Dat is lang geleden. Alleen een beetje jammer dat ze cacao hebben dat je in warme melk moet oplossen, maar dat er alleen maar koude melk is. Het is wel te merken dat we in een militaire kazerne zitten. Het is een deel van die kazerne die nu is ingericht als hotel. Overal lopen militairen rond. Zelfs achter de receptie zit een kadet. Echt heel grappig om te zien.

Na het ontbijt werden we opgehaald door Lydie in haar Lydie-van. We werden daar welkom geheten met koffie/thee/chocolademelk (die by the way heerlijk was!) en lekker Frans Guyanese hapjes. Niet alles was een succes, maar okay je kan ook niet alles hebben. Er waren 2 toespraken en de programma introductie alvorens Martine Levy het woord nam. Deze dame komt helemaal uit Parijs om aan ons seminar mee te doen. Mooi toch? Het is alleen nog steeds lastig met dat continue vertalen. Ik heb vaak het gevoel alsof ik de helft mis door het vertalen. Dat is erg jammer.

We zijn vandaag ook (heel cultureel verantwoord) naar twee museums geweest. Eerst het musée des Cultures Guianaises en vervolgens Musée Départemental Alexandre Franconie. Beide zijn interessante musea. De ene is meer een oud huis terwijl de andere een soort natuurhistorisch museum is. Maar beiden erg leuk om te zien. De foto’s volgens nog op facebook. In Franconie kregen we ook nog een hele uitleg. Dit was uitereaard niks voor mij, en dat in combinatie met de airco resulteerde erin dat ik eventjes weg gevallen ben. En dan zat ik vooraan, schaamde me diep. Ik heb ook Gilles weer gezien die vorig jaar stage liep in het museum. Ben erg benieuwd. Tussen deze twee musea door hadden we ook nog even tijd om te gaan lunchen bij Kaz Creole.

Na het officiële schema konden we even terug naar het hotel om wat te liggen of iets anders te doen. Om 8uur zijn Hilde, Shebana en richting het restaurant gegaan. Heerlijke salade gegeten met ham en mais. Het hoofdgerecht was ook al heerlijk. Iets met rijst en vis. En nu zit ik in het hotel. Lekker gaan slapen!!

Dinsdag weer heerlijk ontbeten met Franse croissantjes. Dit kan ik elke ochtend wel doen. Heb nog eventjes aan Hilde haar presentatie gewerkt. Ik dacht het op de laptop van het museum te doen, maar met die versie van powerpoint kon ik echt niet omgaan. Dus het op Hilde’s laptop doen was wat gemakkelijker. Natuurlijk, als echte Surinamers, waren we te laat. Ik vind dat het Hilde’s schuld was omdat zij nog bezig was net haar powerpoint, maar zij vond dat het mijn schuld was omdat ik niet was komen zeggen dat het niet lukte op mijn laptop.

Anyway, we begonnen dus te laat. Eerst deden Lucia en Carlos een presentatie over het Museu Paraense Emilio Goeldi (MPEG). Het ging meer over de opbouw en de collectie van het MPEG dan over de omgang met bezoekers, maar goed. Daarna was Hilde aan de beurt. De presentatie ging niet helemaal als gepland maar goed, het idee is wel overgekomen. Men was er wel heel erg over te spreken. Daarna was het de beurt aan Marcel. Ook daar was iedereen enthousiaast. Dus dat zit er ook weer op.

Na de presenatatie van Marcel gingen we lekker lunchen. Ik begin alleen een beetje moe te worden van continue vis eten, maa rja, wat doe je eraan? Zijn we klaar met lunchen, ben ik even naar het toilet. En ik had Laura nog gezegd. Kom ik terug, iedereen pleite! Sta je dan! Maar gelukkig waren er nog een paar mensen waar ik een lift mee kon krijgen. Maar Laura heeft wel de rest van de middag excuses aangeboden.

Na alle verhalen enzo was het tijd voor wat ontspanning. Shebana en ik zijn met Laura naar een dansles geweest. Volgens mij moet het er niet uit hebben gezien, maar we hebben wel heel erg gelachen. Vanuit hier even snel douchen en gelijk door naar het restaurant. Had ik hier al geschreven dat ik moe begin te worden van al die vis? Maar goed, al met al toch hele leuke dagen.

Nu ga ik slapen, morgen weer vroeg op. Heb om 8uur een afspraak met Lydie, Lucia en Katia over de websites en de offertes hiervan. We zullen zien.

Tan bun

  • 14 Juni 2012 - 20:43

    Diteke:

    Wat voor dansles hebben jullie gedaan? Of zijn daar ook oto's van? ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frans Guiana, Cayenne

Suriname 2011-?

Al mijn avonturen in Suriname!

Recente Reisverslagen:

06 Januari 2014

Nickerie 2013

06 Januari 2014

De laatste maanden van 2013

11 Oktober 2013

September 2013

11 Oktober 2013

Augustus 2013

09 Oktober 2013

Nederland: week 4
Erienne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 441
Totaal aantal bezoekers 160980

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2010 - 13 November 2010

Viva España!

20 September 2009 - 12 September 2010

Werken in Suriname 2009/2010

31 Januari 2009 - 24 Mei 2009

Afstuderen in Pikin Slee, Suriname

06 Oktober 2008 - 11 Oktober 2008

Schoolexcursie Londen

10 Juli 2008 - 26 Augustus 2008

Summer of 2008 Suriname

22 Juli 2007 - 03 Januari 2008

Stage @ Suriname

07 Mei 2007 - 11 Mei 2007

Schoolexcursie Berlijn

25 Maart 2006 - 31 Maart 2006

Schoolexcursie Parijs

25 Juli 2004 - 07 Augustus 2004

Curacao 2004

04 Juli 2004 - 25 Juli 2004

Suriname 2004

13 Februari 2011 - 30 November -0001

Suriname 2011-?

Landen bezocht: