Nederland: week 3 - Reisverslag uit Leusden, Nederland van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu Nederland: week 3 - Reisverslag uit Leusden, Nederland van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu

Nederland: week 3

Blijf op de hoogte en volg Erienne

09 Oktober 2013 | Nederland, Leusden

De derde week van onze vakantie begon goed: mijn 25ste verjaardag! De reden dat we nu hier zijn! Zoals je kan zien zou ik dit jaar bigi jari hebben. In Suriname staat dat gelijk aan een feest geven. De mensen die mij kennen weten dat ik daar helemaal niks om geef noch er behoefte aan hebt. Dus ik dacht: als ik naar Nederland ga, hoef ik ook geen feest te geven of van die mensen die ‘toevallig’ langs komen en dan beledigd zijn omdat ik geen eten heb. Ik heb een poging gedaan om ‘verjaardag Nederlandse stijl’ in te voeren (lees: bezoek is welkom na het eten en krijgt alleen hapjes en drankjes), maar daar was men het hier niet mee eens. Dat is blijkbaar heel raar. Helaas dus…

Mijn verjaardag begon lekker rustig. Heb zelfs een knuffel van mijn broer gehad .. het mooiste cadeau! Daarna heeft papa ons naar Amersfoort gebracht zodat ik Chesron de binnenstad kon laten zien. Heel veel tijd was er niet, dus die boottrip moet naar een andere keer (Leonie, ik wacht op die rondleiding!). Wel heb ik ook eindelijk de befaamde Muurhuizen gezien. Toch frappant hoe je jarenlang ergens kan wonen en toch je eigen omgeving niet kent. Ik ontdek ook steeds nieuwe dingen aan Nederland.

De hele dag heb ik mezelf uitgehongerd. Want ’s avonds zouden we gaan eten bij Wereldrestaurant A1 Plaza. All you can eat, staat gelijk aan BUNKEREN! Nou en gegeten hebben we. Tot we niet meer konden. En het was heerlijk! Relaxed .. de beste manier om je verjaardag te vieren!

Dinsdag 16 juli was er weer een activiteit gepland die ik nog nooit eerder had gedaan: naar de Efteling! Zoveel verhalen erover gehoord, foto’s gezien maar nooit zelf geweest. Tot vandaag! We gingen redelijk vroeg op pad en gelukkig voor mij reed Marlies deze keer. Die kan volgens mij blindelings de weg nog vinden. Volgens mij hebben we alle attracties wel gehad. Ik ga hier niet alle attracties bespreken, dat is gewoonweg saai. Het was natuurlijk Chesrons eerste pretpark en zodoende ook zijn eerste achtbaan ervaring. Nou, die was volgens mij goed. Voor de Python was hij wel bang, maar uiteindelijk is hij toch wel gegaan. Het we hebben nog een lekkere hamburger gegeten en gekeken naar de Aquanura show. Ook de show van Ravelijn hadden we gezien. Erg mooi die stunts op die paarden. Ik doe het ze niet na! Al met al was het een superleuke dag. Wel heel erg vermoeiend, maar nu kan ik eindelijk zeggen dat ik ook naar de Efteling ben geweest! Op de terugweg hebben we nog wel een mcflurry gehaald. Dat moest wel, het is onderdeel van de Erienne&Marlies traditie (samen met die suikerspin die we ook vandaag hebben gehad!).

Woensdag was gewoon een rustig dagje Leusden, een beetje bijkomen van de vorige dag.

Op donderdag zijn Chesron en ik naar Apeldoorn gereden. Jaja, we crossen het hele land door joh! Ik wilde namelijk altijd al een keertje naar Paleis het Loo, en ik dacht ‘dit is mijn kans!’. Chesron vond de bosrijke omgeving mooi. Hij liep wel braaf de zalen met me door en vond het ook wel interessant. Gelukkig, want ik sleep hem toch wel mee naar aardig wat musea. Wel jammer dat het vliegtuigmuseum in Soesterberg dicht is .. dat had hij zeker wel leuk gevonden. Ik vond het over het algemeen wel interessant. Sommige dingen minder, maar goed, die moeten er ook zijn. Eenmaal weer terug thuis kwam Mandy ook nog even op bezoek met Fynn en Yara. Het was weer gezellig!!

Op vrijdag was het ‘Typisch Nederlands-dag’. Redelijk op tijd, maar ook weer niet te vroeg, zaten we in de auto richting Alkmaar. Als je denkt aan Nederland .. denk je aan windmolens. En sommige mensen (zoals ik) denken aan kaas. Dus, wat doe je dan als toerist? Jawel! Je gaat naar de kaasmarkt! Zo gezegd, zo gedaan .. maar met ons dachten dus nog een heleboel mensen dat. Terwijl er eigenlijk niet zo heel veel te zien is behalve wat mannen die met kaas heen en weer rennen. Maar ach, het was leuk om een keer gezien te hebben. Chesron is ook nog op zo’n echte kaasweegschaal gegaan met bijbehorend certificaat. Ik niet, ik zag het niet zitten dat ze je gewicht door die hele ruime schreeuwen. Daar hebben we lekker gelunched onder het genot van een patatje oorlog (wat erg in de smaak viel bij Chesron) en toen op naar de Zaanse Schans. We kwamen langs het stadion van AZ maar dat was helaas vandaag niet open. Jammer.

Gelukkig hadden we een navigatiesysteem .. want anders zou ik de Zaanse Schans nooit gevonden hebben. Al die slingerwegen en bocht hier, snelweg daar. Uiteindelijk wel gevonden. Ik ben er al een keer geweest met school en dat heeft dan ook de keuze bepaald. Ik wist dat je hier ook die molens in kon, en dat is dan wel zo leuk natuurlijk. We hebben lekker gewandeld (ik heb nog nooit zoveel gelopen tijdens een vakantie!!) en zijn in de verfmolen geweest. Erg leuk allemaal. En natuurlijk foto’s gemaakt. Want ja, molens kennen we in Suriname niet! Tegen het einde van de middag zijn we weer richting huis gegaan na een vermoeiende maar leuke dag.

Zaterdag zouden ze onze eigen weg gaan. Chesron wilde graag nog een keer naar zijn oom in Leeuwarden en ik wilde naar het Drents Museum in Assen. Dus we zijn samen met de trein gegaan. Natuurlijk waren er bermbranden waardoor we via Flevoland moesten omreizen. Voor Chesron eigenlijk een geluk, want in plaats van overstappen kon hij nu gewoon blijven zitten. Ik ben er in Zwolle uit gegaan en heb daar de trein naar Assen genomen. Ik kan dus weinig zeggen over Chesrons dag behalve dat hij met zijn oom een bezoekje heeft gebracht aan Groningen. Die jongen heeft volgens mij zoveel van Nederland gezien dat hij voorlopig even genoeg heeft! Ik was dus naar Assen. Het Drents Museum had een expositie over Dode Zee rollen, een unieke archeologische vondst. Dus .. dat moest Erienne zien! De expo was erg interessant en groots. De stukjes Dode Zee rollen vielen daarbij een beetje in het niet. Lang in de rij wachten voor een korte glimps. Maar goed, ik heb het wel gezien .. en dat was de reis naar Assen meer dan waard.

Zondag was het shopdag! Jaja, alweer! Met Marlies in de trein naar Almere want daar staat de grootste Primark van Nederland. Ik had het gisteren al wel gezien en vandaag konden we erin! Wat een Walhalla zeg!!! Heb uiteindelijk toch wel het nodige gekocht. En voor weinig .. zo zie ik het graag. Chesron was met zijn oom naar Den Helder. Ik had hem op het hart gedrukt dat hij de treintijden op mijn briefje moest volgen, dat hij anders te laat thuis zou zijn. Gelukkig stond hij helemaal op de juiste tijd voor mijn neus op station Amersfoort. Niet slecht voor iemand die tot 3weken geleden nog niet eens in een trein had gezeten. Eenmaal thuis hebben we lekker met de familie de bbq aangemaakt. Je moet toch genieten van die zon, want het is echt bloody hot. Lijkt Surinname wel! Is maar goed ook .. missen we het niet teveel.

En toen zat de derde week er alweer op. De tijd vliegt echt .. vind het niet leuk. Ik zou nog zoveel willen doen .. zoveel mensen willen zien .. maar er is gewoon te weinig tijd…

  • 09 Oktober 2013 - 19:45

    Mama:

    Niet zo simpel denken over die mannen die gewoon met kaas heen en weer rennen. Je zou het zelf een keer moeten doen. Weet je wel wat voor een gewicht op die plank ligt??
    AL met al hebben jullie een heleboel gedaan .Als je het alleen al leest , wordt je moe.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Leusden

Suriname 2011-?

Al mijn avonturen in Suriname!

Recente Reisverslagen:

06 Januari 2014

Nickerie 2013

06 Januari 2014

De laatste maanden van 2013

11 Oktober 2013

September 2013

11 Oktober 2013

Augustus 2013

09 Oktober 2013

Nederland: week 4
Erienne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 361
Totaal aantal bezoekers 161485

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2010 - 13 November 2010

Viva España!

20 September 2009 - 12 September 2010

Werken in Suriname 2009/2010

31 Januari 2009 - 24 Mei 2009

Afstuderen in Pikin Slee, Suriname

06 Oktober 2008 - 11 Oktober 2008

Schoolexcursie Londen

10 Juli 2008 - 26 Augustus 2008

Summer of 2008 Suriname

22 Juli 2007 - 03 Januari 2008

Stage @ Suriname

07 Mei 2007 - 11 Mei 2007

Schoolexcursie Berlijn

25 Maart 2006 - 31 Maart 2006

Schoolexcursie Parijs

25 Juli 2004 - 07 Augustus 2004

Curacao 2004

04 Juli 2004 - 25 Juli 2004

Suriname 2004

13 Februari 2011 - 30 November -0001

Suriname 2011-?

Landen bezocht: