Nickerie 2013 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu Nickerie 2013 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu

Nickerie 2013

Blijf op de hoogte en volg Erienne

06 Januari 2014 | Suriname, Paramaribo

Vrijdag de 13de was het zover! De Ilonka Elmont Foundation zou naar Nickerie gaan. Na al die weken van voorbereiding en stress konden we nu niet meer terug. We vertrokken rond het middaguur richting Nickerie. We reden zelf (nou ja, Ilonka reed) en hebben flink lol gehad onderweg. De reis verliep voorspoedig en na bij het Coppenamepunt te zijn gestopt omdat Zabdai warme vis wilde, waren in ongeveer 4uurtjes in Nickerie. Aangezien Nickerie een dambord is, bestaat het voornamelijk uit een heleboel straten. Het is dan ook een hoop gezoek als je niet weet waar je moet zijn.

We logeerden in het huis van de SWM, precies naast de trainingslocatie. Na onze intrek te hebben genomen zijn we boodschappen gaan doen. Volgens mij hebben we veels teveel eten, maar goed, we zullen zien of dat nog op komt ja of nee. Vervolgens zijn we bij Hotel Concorde gaan eten. Zabdai wilde per se nasi met garnalen. Hij kwam wel van een koude kermis thuis, omdat het eigenlijk gedroogde garnalen waren. Op zich was het eten best te pruimen, maar het smaakte toch iets anders dan in Paramaribo.

Na het eten moesten Ilonka, Zabdai en Mike per se aan karaoke te gaan doen. Na heel veel rondjes te hebben gereden hebben we het uiteindelijk gevonden. Er zijn foto’s van, maar ik denk dat ik problemen ga krijgen als ik die met jullie ga delen. Ik was doodmoe en kon op een gegeven moment mijn ogen ook niet meer open houden. Dus tegen 12uur waren we wel weer terug in het huisje.

Zaterdag was het toch redelijk vroeg. De cursus zou pas om 2uur beginnen, maar we moesten nog genoeg regelen. En gelukkig hebben we dat gedaan, want ze hadden ons opeens in de kleine zaal gezet in plaats van de grote! Maar goed, eind goed al goed. De Nickerianen waren zelfs allemaal op tijd! Zelfs te vroeg! Dat gebeurd in Paramaribo niet zo snel. We mochten de Districs Commissaris Joeloemsingh en Assemblee lid Doekie verwelkomen als belangrijke gasten. Natuurlijk liet de techniek ons in de steek omdat de beamer het niet meer deed toen Ilonka haar introductie deed. Maar gelukkig deed die het snel weer.

De eerste trainingsdag verliep voorspoedig. Het was alleen jammer dat (net zoals in Paramaribo) een deel van de mensen niet kwam opdagen. Maar goed, het is niet anders. De groep was ook nog groot genoeg dus dat was uiteindelijk allemaal prima. Zabdai is ook een prettige trainer, de amicale manier waarop hij met mensen omgaat. Buiten dat, is hij ook erg sterk in de praktijk. We waren rond 8uur weer terug in het huis. ’s Avonds zijn we ook lekker in het huis gebleven om onder andere te evalueren. Het schijnt ook dat we in tv programma’s zijn geweest, maar dat heeft natuurlijk iedereen gezien behalve wij.

Op zondag moesten we vroeg op. We zouden om 9uur moeten beginnen, en dat is uiteindelijk ook gelukt. Ondanks dat degene met de sleutel weg was. Het was een lange en intensieve dag. De stof was ook een stuk zwaarder dan op zaterdag. Maar het was nog steeds erg leuk. Ik kon me tijdens de lessen bezig houden met het administratieve werk. Ik mocht ’s avonds alle certificaten uitschrijven, dus daarna had ik het wel gehad met dat geschrijf.

En toen was het maandag. De laatste dag van de training. Het ging niet helemaal zoals gepland, want de regen kwam met bakken uit de hemel. En dan kun je niet gaan sporten op een open terrein. Dus we hebben hemel en aarde bewogen om een andere locatie geregeld te krijgen en te zorgen dat alle kinderen daar zouden komen. En uiteindelijk is het allemaal gelukt! En dan zijn we zelfs ook nog op tijd begonnen. De kinderen hebben ontzettend genoten, evenals de deelnemers van de cursus. Aan het eind van de sportdag zijn ook alle certificaten uitgereikt. Het was een feestelijke dag.

Na de sportdag hebben we nog lekker gegeten thuis en vervolgens weer de weg op. De terugreis verliep ook voorspoedig. Het was een leuke trip en we hebben allemaal genoten daar. De bedoeling is dat we in juni/juli weer terug gaan voor de vervolg training dus wie weet!

• 06 Januari 2014 - 16:13

Mama:

Jij blij, mag je weer een paar daagjes uitwaaien. Leuk uuitje, zeker als het betaald wordt