Augustus 2013 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu Augustus 2013 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu

Augustus 2013

Blijf op de hoogte en volg Erienne

11 Oktober 2013 | Suriname, Paramaribo

Maandag 29 juli was het gelijk weer vol aan de bak. De derde sportdag voor kinderen met een beperking van de Ilonka Elmont Foundation stond weer op het programma. Deze keer deden er weer ruim 160 kinderen mee. Het was een vermoeiende maar toch zeer leuke dag. Het laat mij elke keer weer verbazen dat ze er zo’n plezier in hebben. Deze keer hadden we ook kinderen uit Huize Betheljada, met een meervoudige lichamelijke handicap. En zelfs aan hun gezichtjes zag je dat ze het leuk vonden. En daar doe je het dan voor!

Vanaf dinsdag tot de opening op 17 augustus was het alleen maar Carifesta wat de klok sloeg. Er valt weinig oer te vertellen behalve het volgende spannende verhaal. De Fransen waren bezig in een zaal en wij waren in een andere zaal bezig met inrichten. Plotseling komt er een man binnen die allerlei onzin begint uit te kramen als ‘ik ben de zoon van de president’ en ‘brunswijk for president’. Jenny en ik waren erop gebrand om die man zo snel mogelijk eruit te krijgen. En beiden dachten we nog ‘goh wat een mooie rammelaar’. Dus Jenny troont hem mee naar buiten .. komt dat Franse meisje naar binnen met 1 verhaal over een man en iets gestolen. Maar haar Engels was slecht dus we begrepen haar niet. Had die man die rammelaar uit de vitrine gestolen! Enfin, gelukkig heeft de bewaking van de Assemblee hem kunnen tegenhouden. Maar ja, dat was wel even een spannende dag!

Op zaterdag 3 augustus waren we uitgenodigd bij oom Henk. Hij vierde deze dag zijn 75ste verjaardag en dat moest natuurlijk goed gevierd worden. Het was een super leuk feestje met zang, dans en veel lekker eten. Chesron en Duncan die gingen lekker met het bier waarna ik Chesron behoorlijk lam mee naar huis mocht nemen (Nee ik heb nog geen foto’s…). In elk geval hebben we het leuk gehad! De volgende dag zijn we lekker met de familie naar Overbridge geweest. Lekker niks doen, en eten. Heerlijk!

De week erna was gewoon rustig. Elke dag naar het Fort voor de expositie waarbij ik alle vitrines van binnen en buiten grondig moet schoonmaken. Jippie .. schoonmaken is ook echt mijn grootste hobby. NOT! Gelukkig waren 8 en 9 augustus vrije dagen. Lekker lang weekend dus. Op 8 augustus waren we bij tante Rashida om te komen eten met de familie. Was ook een leuke middag. Jammer genoeg doen we te weinig met de familie. Op 10 augustus was ook de opening van de nieuwe expositie over de nonnen in Suriname.

De week erna was niet echt spannend. Op 16 augustus was de opening van Carifesta wat natuurlijk met veel gedoe gepaard ging. De volgende dag zette Sade (Chesrons nichtje) Jay-von op de wereld .. dus die familie is weer een lid rijker. Die avond was ook de opening van onze expositie ‘Linked Heritage’. De Franse objecten waren er, alleen de Braziliaanse zouden later die week komen. Het was een leuke opening met enkele culturele optredens. Na de opening hebben we ook nog gezonden en taart gegeten want Flora was die dag jarig en Lydie zou de volgende dag jarig zijn. Ze hadden het helemaal niet verwacht en daarom was het juist zo leuk!

De rest van de maand was gewoon rustig. Eigenlijk niks noemenswaardig gebeurd. Dus ik laat het hier nu bij. Tan bun!

• 11 Oktober 2013 - 20:46

Mama:

Erienne, de bezige bij.
    Je weet toch onderhand dat heet bij de fam RdM altijd eten is. Weer jammer dat die BELOOFDE fotos er nog steeds niet zijn. We hadden het er laatst nog over.

• 11 Oktober 2013 - 20:50

Erienne:

Moet je aan je nichtje vragen dan! Ik heb geen foto's van dat moment wat jij bedoeld.