Workshop part 1 - Reisverslag uit Saint Georges, Frans Guiana van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu Workshop part 1 - Reisverslag uit Saint Georges, Frans Guiana van Erienne Lourens - WaarBenJij.nu

Workshop part 1

Blijf op de hoogte en volg Erienne

03 December 2012 | Frans Guiana, Saint Georges

Zo, vandaag was dan de allereerste workshop dag. Gelukkig begon het om 9uur, dat we gewoon rustig konden wakker worden en ontbijten.

We moesten verzamelen in het College Constant Chlore, een middelbare school. En wat voor eentje .. prachtig! Hier moesten we naar onze verschillende lokalen gaan voor de workshops. Aangezien ik natuurlijk geen frans en/of portugees spreek, had ik mijn eigen vertaalster die alles in het Engels voor me vertaalde. Natuurlijk geen probleem, want ik spreek goed Engels. Ik merkte zelfs dat ik in mijn hoofd al niet eens meer naar Nederlands vertaalde maar wel het Nederlandse opschreef. Ik ga vooruit al zeg ik het zelf! Mijn workshop had als onderwerp het beschermen van immaterieel erfgoed, de procedures en resultaten.

We begonnen eerst met een korte introductie van alle participanten. Vervolgens kregen we 3 presentaties te zien met als onderwerp: inventarisatie van orale en grafische expressies van de Wayapi indianen, inventarisatie van de objecten en plaatsen die te maken hebben met het maraké ritueel en de overdracht van de Palikur muziek en zang. Erg interessante presentaties vond ik. Ik ga hier niet alles uitweiden omdat ik weet dat de meeste van jullie die dit lezen daar toch niet echt interesse in hebben. Maar ik miste alleen bij de presentaties de manier HOE ze deze zaken hebben geïnventariseerd of hoe ze van plan zijn om dat te doen.

De discussie die volgde op de presentaties was op zich wel interessant, doch een beetje kort. Maar ik denk dat er regionaal nu wel een idee is wat ze kunnen doen en wie ze kunnen contacten. Dus is het niet voor niks geweest dus. Alleen ik had me ingeschreven voor deze workshop met het idee dat het museum er wellicht wat aan zou hebben, maar ik denk dat dit in Suriname niet gedaan zou moeten worden door het museum. Alhoewel, niet op de manier hoe men nu gepresenteerd heeft. Misschien op een andere manier is er voor het museum wel een manier om hierin bij te dragen.

Na de workshops moesten we allemaal richting de waterkant. Met 3 boten gingen we naar het stadje Oiapoque, schuin aan de overkant van Saint Georges en officieel in Brazilië. Hier hebben we het Museu Kuahi bezocht, over de inheemsen van de regio Oiapoque. Het was een leuk museum, erg fris gedaan. Niet zozeer als hoe wij denken dat een museum eruit zou moeten zien, maar dat is ergens ook juist wel weer leuk. Na het bezoek aan het museum was er ook een kleine cocktailparty.

Na terugkomst in Saint Georges volgde er nog het diner, maar dat was voor mij een beetje minimaal omdat de hapjes bij de cocktailparty ook zwaarder waren gevallen dan ik had gedacht. Daarna nog even een beetje gezeten en op tijd naar bed. Morgen de laatste dag!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frans Guiana, Saint Georges

Suriname 2011-?

Al mijn avonturen in Suriname!

Recente Reisverslagen:

06 Januari 2014

Nickerie 2013

06 Januari 2014

De laatste maanden van 2013

11 Oktober 2013

September 2013

11 Oktober 2013

Augustus 2013

09 Oktober 2013

Nederland: week 4
Erienne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 363
Totaal aantal bezoekers 161484

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2010 - 13 November 2010

Viva España!

20 September 2009 - 12 September 2010

Werken in Suriname 2009/2010

31 Januari 2009 - 24 Mei 2009

Afstuderen in Pikin Slee, Suriname

06 Oktober 2008 - 11 Oktober 2008

Schoolexcursie Londen

10 Juli 2008 - 26 Augustus 2008

Summer of 2008 Suriname

22 Juli 2007 - 03 Januari 2008

Stage @ Suriname

07 Mei 2007 - 11 Mei 2007

Schoolexcursie Berlijn

25 Maart 2006 - 31 Maart 2006

Schoolexcursie Parijs

25 Juli 2004 - 07 Augustus 2004

Curacao 2004

04 Juli 2004 - 25 Juli 2004

Suriname 2004

13 Februari 2011 - 30 November -0001

Suriname 2011-?

Landen bezocht: